Followers

09 May 2008

Jangan Percayakan Sahabat…

Jam 4.00 ptg. aku balik dari kerja. Rileks… ku capai sebuah buku. Buku motivasi karya Shiv Khera, Anda Boleh Berjaya – terjemahan dari buku “You Can Win”.

(p/s – Shiv Khera adalah pengasas Qualified Learning System Inc. USA.
Beliau seorang pendidik, penasihat perniagaan, penceramah dan peniaga yang berjaya – berpengalaman dalam penyelidikan selama hampir 20 tahun)

Aku tertarik ngan satu artikelnya mengenai “Kisah 2 lelaki dengan seekor beruang”.

Kisahnya…

Dua orang lelaki mengembara merentasi hutan dan bertembung dengan seekor beruang. Salah seorang dari mereka segera memanjat pokok manakala yang lagi satu tidak mampu berbuat demikian (tak pandai panjat kot… hee..hee). Oleh kerana tidak pandai panjat, diapun berbaring di atas tanah dan berpura-pura mati. Beruang mencium-cium di sekeliling telinganya dan beredar.

Sahabat yang di atas pokok turun dan bertanya, “apa yang beruang itu cakap?”

Lelaki tadi menjawab, “dia kata, jangan percayakan sahabat yang meninggalkan anda sewaktu anda dalam bahaya”.

Aku tiba-tiba je terfikirkan tentang istilah “SAHABAT” .

Aku cuba menyenaraikan beberapa orang kawan.. dan meletakkannya dengan soalan, “Adakah si anu ni boleh kuanggap sebagai seorang sahabat atau hanya sekadar kawan biasa?.”

“Bagaimanakah aku ingin menjadikannya sebagai seorang sahabat? Sahabat dalam ertikata yang sebenarnya.”

“Ya, aku perlukan seorang sahabat…”

Aku baca lagi artikel dalam buku tersebut.

Menurut Shiv Khera, Persahabatan boleh dikategorikan seperti berikut:

1. Sahabat waktu gembira.
Anda adalah sahabat selagi persahabatan itu menghiburkan dan untuk bersukaria, contohnya teman ketawa.

2. Persahabatan untuk kesenangan.
Persahabatan yang dijalin untuk mendapatkan pertolongan. Persahabatan begini akan berakhir apabila orang tersebut tidak berguna lagi. Persahabatan begini tidak berkekalan.

3. Persahatan sebenar
Nilainya berlandaskan saling hormat menghormati dan kekaguman. Sahabat sebenar adalah baik terhadap satu dengan yang lain sama ada di dalam hati dan membuat tindakan yang sewajarnya. Terdapat kebaikan yang berkekalan di kedua-dua belah pihak. Ia berlandaskan tingkah laku dan juga komitmen. Memperlihatkan diri mereka… kesejahteraan mengundang sahabat, kesusahan memperlihatkan diri sebenar mereka.

Persahabatan tidak berlaku begitu sahaja, ia memerlukan masa yang dibina. Ia terbina atas kebaikan, faham memahami dan pengorbanan diri.

Aku terus menilai…. menilai erti sebuah persahabatan.

Persahabatan yang datang secara kebetulan senang didapati tetapi persahabatan sebenar memerlukan masa untuk dijalin dan tenaga untuk mengekalkannya. Persahabatan sentiasa diuji dan apabila ia bertahan, ia akan menjadi semakin kukuh..

Jangan mengambil peluang terhadap sesuatu persahabatan. Sekali ia terjalin, ia perlu dipelihara sentiasa…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search