Followers

09 May 2008

“Jom, jalan-jalan tengok buku”

Pagi kelmarin - 26 April jam 9.30 aku gi library awam. Boring duk kat rumah. Jadi aku keluar ler. Hampir 2 jam aku di sana. Ramai gak bebudak di sana. Aku tengok macam-macam gaya. Ada yang baca buku tapi ada gak yang duk sembang-sembang (apa la bebudak ni, orang gi library cari ketenangan ngan baca buku. Dia pulak duk sembang. Petugas library pulak buat dak jer…)

Sudah jadi tabiatku. Mungkin caraku. Pertama kali aku masuk library aku suka berjalan-jalan dari satu rak ke satu rak. Ini kerana aku suka baca tajuk-tajuk buku di setiap rak sepintas lalu dulu. Macam-macam aku tengok dan baca. Aku tahu ada yang kata…Don’t Judge a Book by It’s Cover . Tapi itulah caraku.

Tabiat ini sebenarnya bermula sejak aku di UKM lagi. Di U dulu tu, habis paras aku pergi. Dari paras tengah, atas, paling atas, bawah, paling bawah, semuanya aku redah….aku suka “jalan-jalan tengok buku”, baca tajuk-tajuk buku. Tak kira buku apa… dari buku psikologi, sejarah, fizik, bio, kimia, agama, pengurusan, sampailah terbitan bersiri – majalah, akhbar lama dan akhbar baru, buku di rak ASEANA, rak microfilm, jurnal, tesis… aku redah semuanya.

OPAC tak gunake? Sebenarnya OPAC pun aku guna. Tapi nak buat camana, itulah aku. Itulah cara dan gayaku… heee ..hee..

Dan satu lagi hobiku, time baca buku, aku suka gi tempat yang berbeza. Suka suasana yang baru. Ada kelainan..suasana nyaman.. heee…hee…

Kekadang ada kawan-kawan aku mengusikku…

“aaaaahhh pusing-pusing di sini ni…buat apa nii..”
“aaahhh aaa buat apa di sini ni. Ni tempat budak-budak optometrist ni…aaa.aaa .”

Aku senyum jer. Malas nak layan diorang ni.

Tapi bagi aku ler..cara “jalan-jalan tengok buku” itu berkesan gak. Buktinya bila time cari bahan / sumber rujukan. Aku lebih cepat dapat mencarinya. Aku tak payah melilau lagi mencari di mana rak buku tertentu.. Misalnya nak cari buku psikologi, aku masuk je library terus ke rak buku psikologi.. nak cari jurnal tertentu.. terus ke sana tanpa perlu melilau lagi. Berbanding ngan kawan-kawan aku, aku tengok mereka ni melilau gak cari bahan. Maklumler library tu luas. Lucu juga aku tengok kawan-kawan aku melilau sana melilau sini…heee

Betullah kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Buku boleh menjadi teman setia kita…

p/s - Pada 30 April ni aku akan ke PESTA BUKU KELANTAN 2008. Jom “jalan-jalan tengok buku” (tengok dulu kalau dah berkenan baru beli..heee…heee)

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search