Followers

12 May 2008

Kopi boleh berfungsi mengikut keadaan?

Kelmarin aku singgah makan di sebuah warung. Lokasinya cantik - tepi pantai. Makan kue teow lakna, makanan kegemaranku. Sambil makan sempat aku perhatikan persekitaran warung tu. Lihat manusia-manusianya. Lihat persekitaran warung. Kreatif juga pemiliknya kerana hiasannya agak menarik. Ceria dengan kehijauan pokok-pokok berdaun. Aku tengok pengunjungnya pun ramai, tak putus-putus.

Dalam asyik perhatikan suasana kedai tu, aku pandang menu yang ada di dinding kedai.

Wah.. pelbagai menu ada. Tapi yang menarik perhatian aku ialah nama kopi. Ia, nama kopi. Pelbagai nama kopi terpampang jelas di sebelah kaunter bayaran. Ada kopi campuran tongkat ali, kopi ginseng, kopi radix, kopi merah, kopi janggut, kopi jantan, kopi larat (eh eh… ada gak nama ‘kopi janggut’, ‘kopi larat’…hee heee. Macam dah kehabisan nama, fikirku)

Apa kasiatnya kopi?

“Menurut eksperimen yang dijalankan ke atas tikus di makmal, kopi boleh membunuh haiwan itu jika diberikan dengan terlalu banyak atau berlebihan !!!”

Namun ada kajian yang menyebut pelbagai kasiat kopi. Malah bau kopi dikatakan boleh merangsangkan ke atas beberapa bahagian badan. Saluran darah akan mengembang dan ini menolong peredaran darah. Keadaan ini juga boleh menolong menghindar beberapa jenis bahan beracun terkumpul di dalam otak.

Kopi juga boleh meningkatkan kadar denyutan jantung dan nadi. Kopi meningkat keupayaan otot untuk bekerja dan ini boleh meningkatkan keupayaan seseorang itu bekerja. Usus juga akan menjadi lebih aktif selepas seseorang itu minum kopi. Ini boleh menghalang penyakit sembelit daripada berlaku.

Kopi merangsang kelenjar perut supaya membebaskan lebih banyak bahan penghadaman. Ini adalah baik untuk penghadaman tetapi tidak baik untuk orang yang menghidap penyakit gastrik.

Kopi boleh berfungsi mengikut keadaan.

Di sebelah pagi, kopi menolong buah pinggang di dalam sistem perkumuhan, iaitu membuang segala bahan yang terkumpul sejak malam. Selepas makan tengahari, kopi menolong proses penghadaman pula.

Di sebelah petang, kopi menolong otot-otot supaya lebih berupaya dan kita akan berasa kurang penat.
Di sebelah malam pula, kopi memainkan peranannya yang tersendiri. Ia akan merangsangkan otak.

Bagi penggemar kopi, kopi boleh diminum asalkan tidak meminumnya secara berlebihan. Bukan sahaja kopi, tetapi apa juga benda yang diambil secara berlebihan, kesan dan akibatnya adalah tidak baik.

(Sumber: Mustafa Ali Mohd, Panduan Kesihatan: Apa Yang Anda Perlu Tahu)

p/s - aku perhatikan di kedai-kedai kopi, pakcik-pakcik lebih banyak minum teh & teh O daripada kopi. Malah aku lihat kawan-kawan aku sendiripun lebih banyak minum teh. Kenapa agaknya? Adakah kerana malu nak order dan sebut nama-nama kopi tu…aku tersenyum…

2 comments:

putri ila said...

selain kopi..adakah nescafe juga ada khasiatnya sama dgn kopi???

putri ila said...

selain kopi..adakah nescafe juga ada khasiatnya sama dgn kopi???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search