Followers

12 May 2008

Manusia akan berhenti membuat pensel…

“Salah satu tanda yang anda semakin matang ialah apabila anda sanggup bertanggungjawab terhadap kesilapan anda,” kata Dr. Wayne Morrison, profesor psikologi di sebuah universiti di Midwest, A.S.

“ Mengakui kesilapan sendiri memerlukan keberanian dan kebijaksanaan, terutama apabila kesilapannya itu agak tidak masuk akal.”

“Saya membuat silap setiap hari dan ini akan berterusan sepanjang hidup saya. Bagaimanapun, saya cuba tidak mengulangi kesilapan yang sama buat kali kedua pada hari yang sama, tetapi hal ini agak sukar bagi saya pada kebanyakan masa.”

“Bagaimanapun, saya berasa tenang setiap kali memegang pensel. Saya mengambil kesimpulan bahawa apabila orang tidak lagi buat silap, maka manusia akan berhenti membuat pensel yang ada pemadam.”

p/s - teringat, ada ahli psikologi (lupa nama) pernah berkata, ada tiga ucapan yang ’simple tetapi mempunyai nilai yang besar’.

1. terima kasih …
2. minta maaf …
3. minta tolong…

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search