Followers

12 May 2008

Perihal Sebuah Perjalanan menurut ‘Sun Tzu’s Art of War’


1. Kaedah Mengatur Kedudukan di Kawasan Pergunungan

Apabila merentas kawasan pergunungan, pastikan angkatan itu berada dekat dengan lurah; apabila berkhemah, pilihlah tanah tinggi yang menghadap matahari; apabila tanah tinggi diduduki musuh, jangan mendaki untuk menyerang…

2. Kaedah Mengatur Kedudukan Berhampiran Sungai

Selepas menyeberangi sungai, anda mestilah bergerak jauh darinya. Apabila musuh yang mara menyeberangi sungai, jangan bertempur dengan musuh itu di tengah-tengah arusnya. Lebih baik biarkan setengah daripada mereka menyeberangi sungai tersebut dan kemudian seranglah mereka.

Sekiranya anda ingin bertempur, jangan berdepan dengan musuh berhampiran sungai. Dudukilah tanah tinggi yang menghadap matahari. Jangan mengatur kedudukan yang sukar untuk menjangkau musuh.

3. Kaedah Mengatur Kedudukan di Kawasan Paya Masin

Seberangilah paya masin dengan pantas. Jangan berlengah-lengah ketika berada di dalamnya. Sekiranya anda terpaksa berdepan dengan musuh di tengah-tengah paya masin itu, anda mestilah mengatur kedudukan supaya berdekatan dengan rumput dan air serta membelakangi pokok.

4. Kaedah Mengatur Kedudukan di Tanah Rata

Apabila berada di tanah rata, dudukilah tempat yang memudahkan anda bertindak. Jika tanah tinggi berada di sebelah belakang dan kanan anda, medah pertempuran pula di sebelah hadapan, maka sebelah belakang anda adalah selamat.

(Penulis - “pentingnya strategi dalam perancangan …”)

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search