Followers

15 June 2008

Pak Pandir dengan Kapal Terbang

Alkisahnya hebohlah satu kampung.

Pak Pandir mendapat tiket kapal terbang untuk menjadi tetamu Fara Fauzana dalam radio pagi di Era. Walaupun hanya kelas ekonomi tapi bagi Pak Pandir, itu sudah cukup mengembirakannya.

Dipendekkan cerita…

Pada hari yang dijanjikan, Pak Pandir sudahpun menunggu seawal subuh lagi di lapangan terbang. Sebaik saja kapal terbang mendarat, semua penumpang termasuk Pak Pandir dipersilakan masuk oleh peramugari.

Pak Pandir pun masuklah ke dalam kapal terbang, mengambil tempat duduk. Peramugari pun memeriksa penumpang supaya semua duduk di tempat masing masing dan bersedia untuk berlepas.

Peramugari agak hairan apabila nampak Pak Pandir duduk kat kerusi bisnes klass. Setahu dia, tidak ada seorangpun penumpang bisnes klass pada ketika itu.

Dengan penuh budi bahasa, peramugari itupun menegur Pak Pandir.

"Pak cik, Pak cik tak boleh duduk kat sini. Boleh pak cik pindah duduk di belakang?"

"Eh.. bagus sungguh orang kapal terbang ni (peramugari). Takpalah nak.. pak cik selesa dah kat sini.." kata Pak Pandir (Mana tak selesanya, bisnes klass).

Mati akal peramugari tu.. semua peramugari dan peramugara datang silih berganti tapi tidak diendahkan oleh Pak Pandir.

Pilot hairan dan bingung kenapa masih belum ada isyarat kata ok dari ketua peramugari. Diapun keluar tengok lalu diceritakan oleh seorang peramugari tentang situasi tersebut.

Pilot tu tersenyum lalu mendekati Pak Pandir.

"Pak cik.. boleh tengok tiket?" Pak Pandir pun kasi lah tiketnya kepada Pilot tersebut.

"oo.. Pak cik nak pi KL yer pak cik?" tanya Pilot.

"yer nak..." Pak Pandir menjawab. Agak Kehairanan.

"tapi pak cik.. kerusi ni pi ke Johor Bharu Pak cik.., kerusi di belakang tu baru pi KL!" kata Pilot.

"Yake nak? .. nasib baiklah nak bagitau.." Pak Pandir pun cepat-cepat berdiri, berpindah ke kerusi belakang.

4 comments:

diya said...

hehehe. pilot tu sgt bijak! pandai die manipulate pak pandir. huhu. :p

Rashid said...

salam diya, teringat iklan milo.."bijakkk bijakkk". itu pentingnya gunakan akal dalam menangani sesuatu.

yOnnA said...

pak pandir always sengal :p haha

Rashid said...

hee hee. betulla Yonna. walaupun di era ict & dunia global sekalipun. Pak Pandir stay Pak Pandir!!!! hebat!! hebat!! tapi dia ni biollla sikit! hee hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search