Followers

14 December 2008

Apa ada pada senyuman dan bahasa badan?

Sahabat… sedikit perkongsian dapatan kajian:

“Menurut satu kajian penelitian di Universiti Scotland, saat kamu (kaum wanita) tersenyum tulus sambil memandang mata seorang lelaki, wajah kamu akan dipandang dua kali lebih menarik daripada saat kamu memandang si dia tanpa secuitpun senyuman..”


“Menurut satu penyelidikan oleh seorang pakar psikologi dari Universiti Webster, Monica Moore, sejak dari tahun 1985, sudah terungkap bahawa wanita dikategorikan sebagai ‘perayu terulung’ dengan hanya menggunakan ‘bahasa badan’. Manakala kaum lelaki dalam kajian yang dilakukan pula mengakui bahawa mereka akan lebih memahami erti bahasa badan tersebut dan menganggapnya sebagai suatu yang sangat menarik (dan seksi?)”.

Suka melihat ikan tenang berenang… penuh kedamaian.


p/s - Sekadar senyum - ada juga ya ‘kajian dan penyelidikan’ seperti ini dilakukan oleh pihak ilmuan Universiti. hehe.

47 comments:

y.a.r.n.i.e i.r.i.s. said...

smile!
it costs nothing. rite? =)

Signorina Syima said...

cikgu, model dalam gambar tu bukan wajah penyanyi sepanyol tu ke?? Alizee?

dulu masa hingusan saya selalu ingat bahasa badan itu sesuatu yang lucah.. sekarang sy suka menggunakan bahasa badan kalau tengah marah...
heheheh

offamir said...

senyuman adalah salah satu cara untuk membodek mereka yang amat suka dibodek!!!

Tirana said...

Cikgu Rashid, bahasa badan merupakan satu bentuk komunikasi non verbal yang sama pentingnya seperti bahasa percakapan (verbal). Satu lagi komunikasi non verbal ialah mendengar. Kadang-kadang dengan tengok bahasa badan seseorang kita boleh agak emosi dan perasaannya ketika itu..hehehe..Orang putih suka sangat buat kajian. Saya sedang baca buku "body languange"..Belum habis lagi..interesting!

Ryan Rayhana said...

Abg Ras,
*wanita kategori "Perayu Terulung"
*huhuhu betul betul:D
*kalau Pendapat Abg Ras?

Anonymous said...

Abg Ras,

*Wanita="Perayu Terulung"
*Betul rasenye :D

~>Senyuman 1 simbol seseorang..
~>bahasa badan 1 tarikan..

Ryan Rayhana said...

Abg Ras,

*Wanita="Perayu Terulung"
*Betul rasanye :D

~>Senyuman 1 simbol keperibadian seseorang
~>Bahasa Badan 1 Tarikan seseorang

Ryan Rayhana said...

Abg Ras,

*Wanita="Perayu Terulung"
*Betul 2 :D

~Senyuman 1 simbol keperibadian seseorang
~Bahasa badan 1 tarikan

anonymous nola said...

entri ini buat saya tersenyum..
lalalala...

=)

n a r d indie winkie said...

hehe.. bese la tu. mcm2 omputih nak kaji. even senyum pon boleh..:-p

Miss Jaz said...

salam(sambil senyum pada mr.rashid) he..he..memang ler kan..sekecil2 benda pon memang ada dibuat kajian..cuma kita nak atau tak jer untuk mengetahuinyer

- jinggo - said...

He.Senyum.Besar ceritanya tu : sebab tu Perlis dulu ada buat Seminar Mulut dan Terengganu buat Seminar Senyum Sokmo...nak ajar orang senyum....

Tapi ada satu kajian lagi cgu : kajian dibuat terhadap lelaki yg berumur 70 'an...kesimpulannya orang lelaki akan 'gostan ' umur 10 kebelakang kalau semasa kajian itu di buat....( tapi macamana kalau ada awek cun senyum - berapa tahun dia gostan !!...)

Rashid said...

salam y.a.r.n.i.e i.r.i.s,

hmmmm senyuman, walaupun tanpa label harga padanya tapi nilainya begitu tinggi sekali bagi sesiapa jua.
Bila tengok orang senyum.. sejukje rasa di mata & hati.

Rashid said...

hi syima.
hehe tak tau pula saya syima, model ke apake. Tapi sy suka tgk pic tu. Nampak ceria & ikhlas je senyuman tu. Yang penting 'senyum tengok ikan'.

Ya, biasanya kita selalu tersilap tafsir tentang bhs badan. Ia baik sebenarnya jika digunakan pada situasi yang betul. Boleh membetulkan keadaan, menceriakan suasana & juga memberi kedamaian..

Rashid said...

salam offamir,
Pandangan itu mungkin betul jika digunakan dengan cara dan tujuan yang sedemikian. Senyum dengan niat tak baik..

Rashid said...

Salam tirana,
Iya.. setuju sangat dengan pandangan tirana tu. Bagi saya, dengan memahami bahasa badan, banyak sebenarnya kebaikan yang dapat diketahui. Bahasa badan dapat menyerlahkan personaliti seseorang (mungkin juga rahsia peribadi?).

Buku "body languange"?. eeee seronok tu.. jgn lupa, abis je baca. Kongsi nanti ekk ilmunya.

p/s - pernah beli & baca buku 'bahasa badan dalam percintaan'. Sayang sangat buku itu... hehe

Redynne said...

salam cekgu,

*Everyone smiles in the same language
:)

Rashid said...

Salam ryan,
"Bahasa badan 1 tarikan?". eee bahaya tu. Ryan, jangan salah guna ekk.. (gurau jer).

Benar ryan, bahasa badan jika digunakan semasa menyampaikan ceramah, pidato, mengajar.. mendidik anak-anak, menjalin dan mengeratkan hubungan.. wow!! akan nampak kehebatan dan keberkesanannya.

Suka guna bhs badan semasa mengajar...

Rashid said...

Salam nora..

Baca dan senyuma secara spontan. Itulah kehebatan senyuman.. juga anugerah dariNya.

Rashid said...

hi n a r d indie winkie,
Terasa juga nak buat kajian.. tajuknya, "senyuman di alam maya: satu kajian keberkesanan dalam jalinan hubungan di kalangan para blogger".

yup!! n a r d indie winkie tolong saya buat kajian nanti ekk. hehe..

Rashid said...

Salam miss jazz,
senyum pada saya.. eeee naper? ada sesuatu ke pada saya ni (pergi tgk kat cermin jap.. okey je).

p/s - Suka baca dapatan hasil kajian..

Rashid said...

Salam Jinggo,
Wowww!!! hebat kajian tu. Lelaki umur 70-an bila senyum akan jadi lebih muda 10 thn. hehe..

Kalau ada awek cun senyum.. 70-an akan gostan menjadi 40-an. hehe. ntah ntah terus kahwin dengan awek tu.. itupun kalau dia ada pangkat Dato'.. (betulke ni? marah org perempuan nanti.. hehe)


p/s - suka tengok senyuman dalam kesayuan...

Rashid said...

salam Redynne,
reen, hmmm hmmm..
"Senyumlah.. si dia pasti tersenyum jua".

akuduniaku said...

salam cikgu

saya terlalu mudah tersenyum bila sudah mengenali seseorang..

ha3x sampai bila saya sedang marah pun saya rasa nak tersenyum..aduh...

hurm..

Daddy Cool said...

Cikgu Rashid...lihat ikan berenang kadangkala membuatkan diri ini tenang, tapi bila ditenung, rasa terseksa terkurung pun ada...
Tengok national geography jer la, ikan bebas berenang di dalam lautan...

p/s: pe cite member kita yang tengah berdenyut-denyut palanyer tuh?

Rashid said...

Salam akuduniaku,
Bila sedang marahpun boleh tiba-tiba tersenyum? hehe.. sudah bagus tu. oKEYLAH tu sekurang-kurangnya hati si dia tu.. sejuk sentiasa malah mungkin ikut sama senyum tengok akuduniaku marah tapi tiba-tiba tersenyum.. hehe

Rashid said...

Salam ddycool,

Macam-macam tafsirankan.. hehe. Betul juga tu. Cuma kadang-kala agak takut juga tengok ikan di laut bebas, ini kerana kerakusanpun ada juga di sana... boleh terganggu ketenangan.

p/s: Dah lama sakit tu.. sekali sekala datang menjengah. Harap az.. kuat utk lawan denyut-denyut tu. Kasihan dia..

wan hussin said...

Salam cekgu...

Senyum seindah suria yan membawa bahagia...

Senyumlah dari hati... Duniamu berseri..

*dipetik dari sebuah lagu lama
:P

azza_irah said...

sekadar tersenyum.. :)

Rashid said...

lam usin,
"Senyumlah dari hati... Duniamu berseri..". cantik bait ni. Ckgu ingatkan bait ni dr usin.. terkejut ckgu jap. hehe

T.kasih usin..

Rashid said...

Salam sahabatku,
Suka ati bila tengok sahabatku tersenyum...

Dayu said...

saya akan mulai rajin tersenyum *tp bahaya gak kan kalau tersilap senyum*
tapi akan bagi senyum terbaik masa kawin nanti...
lagipun senyum itu juga sedekah kan

Rashid said...

salam dayu..
a'aah moga hari kawin nanti.. senyuman yang paling manis dari yang manis ekk. hehe.

Ada Ayrissa said...

senyumlah senyumlah ahai cik mek molek...

senyum tuh kan sedekah.. :)

@LiYaNNuaR said...

ermmm... bahasa badan itu bahasa tubuh kah cekguuu... huhuhu... alhamdulillah... sya mmg ditakdirkan sukak senyum... huhuhu..

.. said...

hati tak berapa tenang..

Rashid said...

Ada ayrissa,
hehe.. pandai nyanyi rupanya ekk.. tak bagitaupun..

Rashid said...

salam LiYaNNuaR,
Syukurlah kerana kita dianugerahkan dengan senyuman.. bayangkan jika kita tak dpt nak senyum.. eee kan jadi tak ceria hidup inikan..

Rashid said...

kepada ..
napernya? bagitau saya ekk.. saya sudi mendengarnya..

kuIna Jentayutiara said...

klu bahasa tu jiwa bangsa, bahasa badan tu hati & jiwa kita...

sy senyum kat pc nie... dia buat bodoh aje...

Sufi Idany said...

cekgu....lirik senyum membuah rasa di carik hati.... senyum bisa menenangkan jiwa yg retak...
salam...

anntaj said...

senyum seindah suria...

.::CeK LaLa::. said...

Boleh lah senyum sokmo...
hehhehe..

Rashid said...

salam kulna.
Kalau dia buat 'dhek' je w/pun kulna dah senyum paling manis kat dia.. bangun.. lompat & gigit je telinga dia tu.. hehe..(sayapun ikut senyum ni..)

Rashid said...

Salam sufy idany,
Moga idany senyum paling manis & mesra.. walaupun tengah berdebar menunggu keputusan mana kena posting nanti. hehe..

p/s - moga senyum pada 20 hb dis ni.. hehe. jgn lupa bagitau saya ek mana kena posting nanti.. kot kot kat sek saya..

Rashid said...

hi anntaj.

"Senyum seindah suria..". cantik kata-kata ini..

saya tambah sikit ek..
"Senyum seindah suria pagi yang tenang penuh kedamaian.."

Rashid said...

Salam CekLala.

hehe.. jom kita senyum sokmo. (tapi kena ati-ati juga. nanti org kata.. naper dia tu.. asyik senyum pagi petang siang malam.. eeeee tak sanggup saya. hehe)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search