Followers

19 April 2009

"dari hati ke mata ..."


Imam al-Ghazali mengungkapkan, “mata adalah pintu paling luas, sangat berkesan dan memberi banyak pengaruh pada hati.”

>>>>>>>>

Selalu kita dengar, “dari mata turun ke hati …” tapi aku rasa ada juga baiknya dalam situasi tertentu jika berlaku sebaliknya, “dari hati ke mata …”

Mata umpama sebuah jendela yang mengekspresikan jiwa. Hampir semua perasaan datangnya dari pandangan mata. Dunia yang indah malah mungkin juga kenikmatan, kebahagiaan dan ketenangan dari hal yang indah akan tak bermakna jika perasaan selalu diuliti kekeliruan. Kadang-kala ia kosong tak bermakna. Sepi.

Moga dari hati ia akan lebih bermakna dan ikhlas ...

34 comments:

anonymous nola said...

dari mata tapi hati mencerna segala..

=)

cHeRyNa PiReS said...

hmmm...skang sha terfikir...apelah org nampak bile pandang mate sha ye?

Tirana said...

Pandangan mata hati biasanya lebih tepat dari pandangan mata kasar...hehehe

mountdweller said...

Salam Rasid.

Memang ada dari hati ke mata. Contohnya kalau nak tengok wayang. Hati berkata nak tengok wayang dan tengok wayang dah tentu dengan mata. Begitu juga kalau "dating" (orang mudalah ni. Hati mendorong, mata melihat dan mulut berkata-kata.

Rashid said...

anonymous nola,
"dari mata tapi hati mencerna segalanya.."

indahnya bait kata dari sang pemuisi nora..

tq nora

Rashid said...

cHeRyNa PiReS,

Pandangan masih tetap sama .. seperti dulu juga, ermm sy tolong jawab ek.. 'sepet eyes..' haha

nadxoxo said...

cantik mata budak dlm gambar tu :)

Rashid said...

Kak tirana,
iya kak. tapikan tak semua orang ada pandangan mata hati yang baik suci bersih yang dapat melihat adanya dalam tiada..

Moga kita dianugerahi mata hati yang bersih dariNya..

Rashid said...

uncle mountdweller

Tersenyum saya uncle bila uncle kata sesuatu tentang dating orang muda, "Hati mendorong, mata melihat dan mulut berkata-kata."

real..

AWAS!!! Jangan 'mata melihat.. jatuh hati.. lantas manisnya bermain kata..' huhuhuu..

Rashid said...

nadxoxo,

yup!! cantik..

teringat sy masa kecik.. hahah!! (perasan. dushh dushh!!!)

Marzalina said...

mata dan hati ada connection yg penting tau..terutama melalui perhubungan..selalunya jatuh cinta melalui mata dulu ler..pastu baru kat hati, tapi bagus jugak kan kalau hati yg menilai dahulu pastu naik ke mata...terus suka..aieshhh...hehehe

fAtrinA said...

dari hati ke mata.. krn hati kadang2 tertipu oleh mata.. namun hati jugak mudah menipu mata...

renung2 kan...hehe

Rashid said...

Marzalina.
wah!! suka saya baca komen intan..romantis sungguh komen tu. ni tentu ada pengalaman indah ni..

'kalau hati yg menilai dahulu pastu naik ke mata...terus suka.." huhuuhuu!!

Rashid said...

fAtrina
hmmm sungguh asyik.. terfikir jap ngan kata-kata fatrina.
Memang hati mudah tertipu oleh mata..

Hati juga menipu mata?.. ermm mungkinkah kerana terlalu kagum dan terpukau ngan seseorang maka hatipun sanggup menipu mata.. (menidakkan sesuatu yang memang kita tau akan kebenaran dan tak sepatutnya kita terima??)

adoii fenin fenin ngan kata-kata fatrina ni.. hahah!!!!

Idalara said...

Salam cikgu Rashid..
saya mng setuju sgt dgn dari hati turun ke mata..
jika dari mata turun ke hati..tak tentu ikhlas hati menerima..tapi jika dari hati turun ke mata sudah pasti ikhlas...apa yg penting kata hati bukan kata mata..

Ryehanna said...

laaa awat tak habaq dok cari model mata??

ni dok ade ni...

hahaha... (perasan je lebey)

XD

sakurasa 2 said...

Cikgu
Keikhlasan Lahir Dari Hati Yang Suci Bersih....
dan segala yang kita pandang adalah indah....

salamm dari sakura

DUN Behrang 2020 said...

Mata tak pernah menipu...hati pun begitu...yg menipu hanyalah rasa yg menuntut kesempurnaan segala...(ishhh..demam ke aku pg nih?)

miss.purple.r0ses said...

ermm..
xnk cakap banyak la..
tp cuma nak cakap~
DARI MATA TURUN KE HATI..
DARI HATI TURUN KE JIWA..
bila jiwa xleh nak terima jangan salahkan siapa2..salahkan hati..
(n_n) wink~

ILA said...

Sukar utk di rungkaikan.....

namun saya kerap 'melihat' mggunakan mata dulu..sebelum merungkainya di dlm hati:D

Tapi jika mata terasa letih..hati jadi tawar dan kosongggg....

jom mkn biskut tawar cicah air kosong:p

ILA said...

Sukar utk di rungkaikan.....

namun saya kerap 'melihat' mggunakan mata dulu..sebelum merungkainya di dlm hati:D

Tapi jika mata terasa letih..hati jadi tawar dan kosongggg....

jom mkn biskut tawar cicah air kosong:p

ILA said...

Sukar utk di rungkaikan.....

namun saya kerap 'melihat' mggunakan mata dulu..sebelum merungkainya di dlm hati:D

Tapi jika mata terasa letih..hati jadi tawar dan kosongggg....

jom mkn biskut tawar cicah air kosong:p

Kak Jie Jie said...

tak akan fenin kalau ikut kata hati.

Rashid said...

salam idalara
iya..saya tiba-tiba terfikir alangkah baiknya dalam situasi tertentu kita ikut 'kata hati' dari 'kata mata'.. kerana bila hadir dari hati ke mata ia lahir dari keikhlasan ... cinta tak kenal rupa..

Rashid said...

Ryehanna
Ingat nak ambik ryehanna jadi model mata tapi takut kena saman pula..hehe..

lain kali ek..

Rashid said...

Sakura

Bila hati tenang.. terserlah kedamaian pada seri muka. Makin awet muda..

Rashid said...

DUN Behrang 2020

Kesempurnaan takkan dapat dicari.. dari hati ia akan berbicara 'terimalah ia seadanya..' tapi dari mata 'ermm ???' akan muncul perbagai soalan..

Rashid said...

miss.purple.r0ses
salahkan hati?.. kasihan hati tu miss purple.. nanti 'makan hati berulam jantung' pula (iyake ni?)..

Takkan suka makan hati.. tak suka juga makan jantung pisang..

Rashid said...

Ila

Aik.. takkan mkn biskut tawar cicah air kosong je ila.. adehh. Dahlah tawar..air kosong pula?

amboi tak lama lagi jadi jutawan le.. hahah!!

Rashid said...

Kak Jie Jie

Setuju.. bila dari mata - cepat Fenin fenin. Kerana mata berpinar-pinar tengok itu ini..

Dari hati.. tenang damai..

kuIna LadyInRed said...

klu ikut mata hati tak akan ada kekeliruan..

Papa-Itam said...

moga hati tertipu dengan padangan mata

salam ingatan dari seorang sahabat untuk sahabat

Rashid said...

kulna Ladyinred
moga segala kekeliruan akan hilang.. datangnya ketetapan hati..

Rashid said...

Papa itam

Hati dan mata. Saling bermanja..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search