Followers

03 May 2009

Kakitangan awam perlu berani buat perubahan

Aku tertarik dengan kata-kata YAB Datuk Seri Najib Tun Razak, sempena Majlis Perdana Perkhidmatan Awam 2009 (disiarkan secara langsung – TV1). Antara yang sempat aku catat…

“Kakitangan awam perlu berani buat perubahan secara operasional.”

“Kepuasan hati rakyat petanda utama kualiti kakitangan perkhidmatan awam.”

“Bahagian Khidmat kaunter... jangan biarkan.rakyat mengeluh.”

“Bahagian panggilan telefon... ramai yang tidak menjawab. Kalau ada yang jawabpun kata ‘tak tau’…”

“Kepimpinan tidak bermakna jika tidak berpaksikan pencapaian.”

“Kita harus mulakan siri tinjauan mesra dan prihatin. Kepekaan kepada visual.”

“Perubahan tidak hanya datang melalui pengumuman dan ucapan.”

11 comments:

Idalara said...

setuju dgn kata2 perdana menteri tu..terlalu banyak kelemahan pada kakitangan awam..lebih2 lagi di kaunter2 atau di klinik2 kerajaan..nak mulakan keja pun slow mcm itik pulang petang..pesakit dah brderet tggu tapi muke masing2 ndak tak ndak je layan..tu sebab ramai yg rela berhabis duit sbb tak tahan tggu lama..

Nadia Yuna said...

bila tak asertif. jadi macam ni la.

isk

isk

Nadia Yuna said...

tadi da komen. tapi failed!

waaaaaa

azlanlin said...

Cukup baik ingatan tu utnik kita semua. Adakalanya pemimpin dan yang dipimpin tidak sama visinya. Jika pemimpin(ketua) mempunyai visi yang mantap, mampu mengubah subordinatnya ke arah yang lebih baik..

Tetapi, cukup malang jika suborbinat yang sememangnya berminat dan bersemangat membuat perubahan .. sayangnya, pemimpin pula kehilangan arah dan visi. Itu membuatkan subordinat hilang semangat kerana tiada sokongan pihak atasan.. jenuh juga tu ek..

Rashid said...

Idaria,
salam kak ida..
a'ahh pernah saya call satu jab tu.. 2 jam baru dapat. Tak diangkatnya. Pelik. Nak kata masa rehat tak juga. Mana ilang diorang ni..

Satu lagi tuu dahle susah nak dapat panggilan. Bila dapat.. senang je jawabnya - pegawai bertugas tak de. Bercuti le keluar le.. Saya tertanya.. boleh lumpuh satu jabatan kerana seorang pegawai tiada. Dushhh!!!!!!

Moga kejadian 2 dr pakar di wad kecemasan yang baca akhbar dan wat keje sendiri sedangkan pesakit berderetan menunggu tak akan berulang lagi..

p/s - turut berterima kasih kpd klinik / hospital kerajaan yg saya pernah berurusan. Kakitangannya baik.. peramah.. layanan mesra.

Pocket said...

yes,
jangan biar pekerja dari industri swasta terus komplen, hamba kerajaan (Government servants) tak buat keja betul betul...

Walaupun pada dasarnya banyak sangat dgr cerita begitu.
tapi pocket rasa itu hanyalah tanggapan umum. dgr satu dua cerita tentang hospital kerajaan...
dah mula mengandaikan hospital kerajaan kasar, selamba, tidak mengendahkan pesakit.
(Mcm bebaru nidgr citer pasal dua doktor yg curik tulang masa 12 orang menunggu utk rawatan)

jadi marilah kita tukar persepsi rakyat.
mulakan dengan satu jiwa...
ke satu kampung...
ke satu bandar...
moga ke satu malaysia...
bangga mengumumkan bahawa 'anak aku keja kerajaan'
(Sekarang pun bangga jgak..
tp bangga pasal bleh dpt pencen jer)

What do u do pocket as a non government organization worker?
'i will start by trying to find a positive reason,
why does the guard direct me to the wrong counter,
why does the makcik still eating even though its past recess time,
why does there's only one counter open when 24 person is infront of me in line,
why does the nurse yelling "pi lah kencin sendiri! tak dan aih orang pon!!" to an old lady.
they maybe having a bad day.
lets forgive them and move on...'

PS: Kan dah terpanjang... heheheh

Rashid said...

nadia yuna,

yup! moga kita sentiasa diberikan kekuatan, ketenangan dan keikhlasan bila bekerja..

alaa failed ek? hehe.. saja le tu. Dia nak usik nadia. Nak tengok nadia nangis dulu.. hehe

Rashid said...

Azlanlin,
Setuju ngan azlanlin. Pemimpin perlu ada visi & misi yang perlu diterjemahkan dalam bentuk tindakan. Tindakan bersama dengan yang dipimpin...

Aura pemimpin yang berkarisma akan mampu menggerakkan orang yg dipimpin untuk bersama mencapai visi & misi..

Rashid said...

Pocket,
Yup! setuju ngan pocket. Tak sanggup hati .. tersentuh bila ada suara selalu perlekehkan kaki tangan kerajaan. Kerna setitik nila rosak susu sebelanga.

Sebenarnya pekerja awam ni ramai yang bagusnya. Penuh komitmen. Ikhlas dalam laksanakan tugas.

p/s - masih bangga ngan keje..

Wawa_Nadwa said...

kakitangan awam sume sila berubah yer.
jgn dok update blog je.
hahhahaha!

opsss!
=P

Rashid said...

wawa..
hahahahah!!!!!!!!!!!!!!
tuuu sapa yang cakap tu ek? macam kenal je suara tu. Suara blogger yang memang kalau tak berblog satu ari rasa nak demam semacam je tuu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search