Followers

16 June 2009

Benarkah sepi itu indah?

Benarkah sepi itu indah?. Ungkapan kata ini telah lama bersama aku. Sejak dari sekolah menengah lagi. Malah bila datang je rasa sepi maka aku akan cuba untuk jadikan sepi itu indah. Tetapi sekarang ini pada masa tertentu... aku dapat rasakan sesungguhnya sepi itu membawa rasa kekosongan. Rasa ada tapi tiada. Dan yang pastinya sepi itu kadang-kala membuatkan aku rasa serba tak kena. Rasa sesepinya. Sungguh sunyi sekali.


Kerja memang tak pernah dan tak akan habis. Seronok sebenarnya bila bekerja. Terasa hidup je diri. Ke sana ke sini. Tapi itu hanya pada waktu bekerja. Waktu bila bersama rakan-rakan sekerja. Bersama dengan pelajar. Waktu diri dikelilingi ramai. Tapi bila tiba detiknya... aku dapat rasakan hidup ini begitu sepi. Sepi sesepinya. Dan bila sepi itu datang mulalah aku merenung diri berfikir sebaiknya… tentang kehidupan... tentang matlamat... tentang akhirnya.

51 comments:

dayana said...

sepi tanpa isteri di sisi...haks!

AiE bAhRi said...

Salam cikgu rashid..
memang betul..kadang2 sepi itu indah dan kadang2 ianya juga suatu situasi yang meresahkan..

Marzalina said...

Salam cikgu..sepi itu indah? bagi intan sepi itu mmg satu kekosongan dan tak ada indah mana pun..intan tak suka sepi-sepi ni..sunyi dan membosankan betul..harap suatu hari nanti sepi itu akan pergi jua..kepada cikgu..harap kesepian itu akan pergi..seperti tajuk sebuah novel...PERGILAH SEPI..hehe =)

ILA said...

Kadang dlm sepi itu...memberikan peluang utk diri kita BERMUHASABAH DGN DIRI SENDIRI....

harap lakukan yg terbaik utk setiap visi yg kita lakukan:)

hmmm....ila tak mo sepi & berseorangan..
if ila alone...pastinya radio mjadi peneman...:)

sekuntum mawar berduri said...

Jangankan lelaki biasa, Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita(isteri).Rasulullah bersabda:"Sesipa yg mampu utk b'kahwin tiba2 sengaja ia tdk mahu b'kahwin maka org itu bukan drpd golonganku.Carilah seorg perempuan solehah seperti sabda Rasulullah;"Sebaik2tg patut disimpan oleh seorg hamba dr dunianya ini selepas ia b'takwa kpd Allah ialah isteri yg solehah

DUN Behrang 2020 said...

Cikgu,
Sepi itu mmg indah tp adakalanya sepi itu sunyi, sepi itu kehilangan dan sepi itu juga bermakna kita sendirian...mungkin cikgu perlu mencipta sepi dalam gelak tawa, sepi tanpa hilang apa2 dan sepi tanpa sendiri...dan ianya ada di dalam dada...tanyalah ia...! Saya percaya cikgu memahaminya...kerana saya mengerti apa yg dirasai...!

sekuntum mawar berduri said...
This comment has been removed by the author.
sekuntum mawar berduri said...

Jangankan lelaki biasa,Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita(isteri),Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah,Masih mencari walau ada segalanya.

nurul iman said...

kekdg sepi itu perlu..kerna..pada ketika diri terasa sepi..kita pasti akan merenung kembali tika dan saat lampau..itu laa indahnya sepi..")

my name is Ain said...

ada masa tertentu kesepian itu mengindahkan..
haha

Rashid said...

Dayana
ehemmm... dushhh dushhh!!! ngan penuh kelembutan..

Rashid said...

AiE bAhRi
kesepian itu indah apabila kita dapat mengindahkannya..kalau tak. maka akan rasa sesepinya le aie.. tapi akan tiba saatnya kita akan rasa sesepinya walaupun kita cuba mengindahkannya..

Rashid said...

Marzalina
Bagusle tajuk novel tu.. PERGILAH SEPI.. Moga kesepian yang kosong akan pergi dan berikan kedamaian.. ketenangan ..

Intan .. t.kasih..

Rashid said...

Ila

Betul tu ila. Bila sepi sesepinya datang maka itu sebenarnya peluang yang diberi olehNya untuk kita bermuhasabah diri.. merenung diri dan segalanya. Dari situ kita berusaha untuk mendapatkan semangat dan kekuatan.

Sesungguhnya kita ini hanyalah sekadar insan yang bermusafir..

Rashid said...

sekuntum mawar berduri

Mawar.. terima kasih. Indah sungguh sabda Rasulullah s.a.w tuu.. Moga kita merenung dengan baik akan sabdanya itu.

Rindu akan haruman sekuntum mawar ..

kakLuna said...

terpulang pd kita melihatnya samada ia indah atau sebaliknya.

tetapi kalo sepi itu dimanfaatkan dgn pengisian zikrullah ataupun zikir maut...alangkah berpahala nya sepi itu.

Rashid said...

DUN Behrang 2020

Benar kata-kata DUN tu..seketika sepi yang kosong dan rasa kehilangan yang teramat datang tanpa kita dapat elakkan. Moga kenangan kebersamaan dalam gelak tawa..celoteh yang menghiburkan bisa mengindahkan sepi. Bisa menghilangkan rasa kesendirian.

Dari hati ..

Luth Textile said...

sepi memang indah, tapi ia membawa satu kekosongan, betol ckp abg rashid

Rashid said...

sekuntum mawar berdur

benar mawar.. Walau ada segalanya..tapi hakikatnya kita adalah insan yang lemah. Insan yang sentiasa perlukan kekuatan untuk bangkit berdiri dan melangkah..

Rashid said...

nurul iman

ermm sepi itu indah bila kenangan yang penuh ceria dan usikan hati yang menghiburkan datang dalam hati ..

Moga kenangan indah (mungkin juga kenangan yang terluka?)dan situasi semasa akan berikan ketenangan dan tidak lagi 'sepi sesepinya'..

Masih mencari kedamaian..

Rashid said...

my name is Ain

Ain jom kita jadikan sepi itu indah walaupun sekadar melakar sesuatu tanpa tinta.. tanpa bicara..

Rashid said...

Kak luna

hmm hmmm betul tu kak luna. Semua perasaan itu datangnya dari kita. Kita yang tentukan ia indah dan sebaliknya.. cuma ada tikanya perasaan kita tak dapat bohongi diri. Kita cuba tapi ia masih sama.. masih sepi.

hmm hmmm zikrullah cara terbaik mengisi rasa sepi.. cuma ..

Rashid said...

Luth

Bila hadirnya rasa kesepian kekosongan.. walaupun kita dikelilingi ramai orang namun rasa sepi itu akan tetap ada.. ia akan hadir jua. Satu ketika ia akan tetap hadir. Percayalah...

NuR said...

nur suka tang ayat ni...

"Seronok sebenarnya bila bekerja. Terasa hidup je diri. Ke sana ke sini. Tapi itu hanya pada waktu bekerja. Waktu bila bersama rakan-rakan sekerja. Bersama dengan pelajar. Waktu diri dikelilingi ramai. Tapi bila tiba detiknya... aku dapat rasakan hidup ini begitu sepi. "


nur lalui situasi yg sama...

Rashid said...

Nur

hehe.. ada-ada je nur ni. tu ayat spontan je tu nur - ayat bila hati berbicara. Penuh keikhlasan..

dayana said...

eleh cg rashid ni bebenornya jiwang ...jiwa halus...dats y terkeluar ayat2 tsbt...x pyh tggu, spontan jer kuar...kang ada la jiwa lain yg tersentuh tu ..kan...kan...bro kan...

mountdweller said...

Salam Rashid.

Bagi uncle sepi itu memang indah dan tenang. Itu sebabnya uncle sukakan gunung dan hutan. Lambakan idea juga akan berlaku di kala kita bersendirian dengan alam di tempat yang sunyi.

Ada Ayrissa said...

cikgu,
kiter x suka sepi..
bg kita sepi itu sgt menyakitkan..
dan tambah menyakitkan bila terasa sepi dikala org ramai disekeliling kiter.. :(

princess suryana said...

sepi itu sgt sunyi..
tiada indah dlm kesunyian..

Rashid said...

dayana

uisss!! mandai je dia ni..
dayana ayat spontan lahir dari hati lebih ikhlas kan..

psstt camana vios tu? ..

Rashid said...

mountdweller

ya uncle. Mungkin lama benar saya tak masuk hutan.. so agak jauh sikit untuk dapatkan ketenangan & kedamaian. Asyik sibuk ngan keje je.

Pernah dapatkan ketenangan dengan berendam dalam air jeram .. airnya sejuk mengalir tenang ..

Rashid said...

Ada Ayrissa

'sepi itu menyakitkan?'.. eee pertama kali saya dengar tu. Mungkinkah kerna terlalu sangat kesepian sampaikan tak kedengaran apa-apa lagi suara.. suara kedamaian..

Rashid said...

princess suryana

"sepi itu sgt sunyi..
tiada indah dlm kesunyian.."

Puteri, jujur je kata-kata puteri ni.. seakan puteri selalu mengalaminya dan tak mau lagi kesepian. Saya doakan puteri sentiasa tenang..

Afida Anuar said...

Salam cikgu..maaf jika mau bertanya, cikgu bujang lagi eh? erkk....

Selamat hari raya cikgu..senyum selalu..

~peace~;)

Rashid said...

Afida anuar

Wah!! cunnya soalan mengalahkan azwan ali ni. terkedu azwan ali. naper afida? mau masuk pinang saya ke? hehe.. utk afida, 'selamat tahun baru'.. give me 5 & peace 'V' ..

cikya said...

Salam cikgu,
carilah kawan kat rumah cikgu....;). Kita perlukan kawan untuk berkongsi suka dan duka.Kawan-kawan time kerja atau blogging tak sama kawan kat rumah. Untuk ketenangan fikiran dan jiwa, mendalami dan berkongsi kekurangan dan kelebihan diri.

Afida Anuar said...

huh,jadi 'Khadijah' zaman moden sy klu sy pinang cikgu,tp takde orang marah ke klu sy pinang cikgu?erkk..gagagagaga...

give me 10 n peace 'W'..hehehe

Rashid said...

cikya

hmmm hmmm t.kasih cikya.

sangat berterima kasih pada kawan-kawan blogger yang sentiasa sudi bersama.. berkongsi kata..

Rashid said...

Afida

adehh..

peace 'W'? haha!!! saya kalah..

Idalara said...

Salam cikgu Rashid..
kak ida sgt setuju dan merasa apa yg cikgu rashid rasakan..kak ida rasa sepi itu tidak seindah yg kita sangka..sepi boleh membunuh jiwa..lebih2 lagi sendirian di waktu senja yg suram,mendung dan sunyi...

p/s rasanya sudah sampai waktunya cikgu rashid punyai seseorg di sisi..supaya tk sepi lagi..

Rashid said...

Idalara

Kak ida, sepi boleh membunuh jiwa? ermm bahaya juga tu ya.. tu sebab bila ada kat umah je - saya akan terus buka tv.. blog.. pasang lagu.. dan ada tikanya ym ngan rakan-rakan blog.

dayana said...

cr...sy pnah merasakan sepi itu hilang keindahannya apabila kita memerlukan seseorang di sisi...

Zyma Saad said...

Salam Cikgu....
Kadang kala sepi itu indah...
Namun ada tika jua sepi itu mencengkam jiwa...

**Jgn sampai tercekik leher udah le,Cikgu. Hihihihi....**

Rashid said...

dayana

Iya yana.. saya pernah terbaca itulah pentingnya kebersamaan walaupun tidak dalam jarak yang dekat. Jauh tapi ikhlas.. walaupun jauh tapi kalau sentiasa ada bersama maka sepi itu akan terasa indahnya.

Rashid said...

Zyma Saad

'Sepi itu mencengkam jiwa?'.. adoiii. iyalah bila sepi dah mencengkam jiwa dibimbangi juga seterusnya orang yang kesepian tu tak sedar lehernya tercekik.. maklumlah apa yang dimakannya dah takde rasa.. hehe

dayana said...

Afida....jgn ko! gagggggagaga...

Rashid said...

Dayana

eeeee yana.. dushh dushh!! (penuh kelembutan..)

Signorina Syima said...

adakala sepi itu indah...

adakala sepi itu bagai menyakitkan..

hana said...

adakalanya rasa itu sama...
sepi adakalanya indah..adakalanya menyebakkan rasa..

Rashid said...

signorina syima
hmm hmm... benar tu syima. hati kita yang sedia mentafsirnya..

Rashid said...

hana

ermmmm.. macam ada sesuatu yang menyentuh hati hana..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search