Followers

21 August 2009

Hidup bersendirian boleh menyebabkan nyanyuk?


Bagi teman-teman yang masih solo trang tang tang itu mungkin akan rasa seriau dan debar je bila baca kajian ini. Rileks okey ..


Tapi bagi yang sudah kahwin dan yang akan berkahwin ... tentu senyum lebar. ahaks!!


Dapatan kajian (disiarkan dalam Buletin Pengguna April 2009) ..


Kajian terbaru di Sweden yang dibentangkan semasa Persidangan Antarabangsa di Chicago mendapati bahawa individu yang mempunyai pasangan hidup adalah kurang berisiko untuk mengidap penyakit Alzheimer (nyanyuk).


Kajian selama 21 tahun itu menekankan risiko berkaitan masalah ingatan dan kognitif bagi individu yang hidup berseorangan.


Kajian yang diketuai oleh Dr Krister Hakansson dari Institut Karolinska di Stockholm memeriksa rekod seramai 1,449 penduduk pertengahan usia di Finland dan sekali lagi pada 21 tahun kemudian. Dapatan menunjukkan 139 mengalami pelbagai bentuk masalah nyanyuk, 82 masalah kognitif sederhana dan 48 menghidap nyanyuk.


Penemuan ini masih sama walaupun selepas pengubahsuaian dibuat bagi faktor yang berkaitan nyanyuk termasuklah pendidikan, obesity, kolestrol, tekanan darah tinggi, pekerjaan, aktiviti fizikal, tabiat merokok, kemurungan, gen, usia dan jantina.


Penyelidik mendapati mereka yang kekal membujang sepanjang hayat berisiko 2 kali ganda lebih tinggi untuk nyanyuk!


Rumusan Dr Hakansson, “Kajian ini menunjukkan faedah berkahwin, selari dengan hipotesis umum rangsangan sosial sebagai faktor pelindung daripada nyanyuk!”


p/s – indahnya Islam …

29 comments:

birU said...

salam

haaaaaaaaaaaaaaa ya ke ni?

kalo cenggini kena cari partner gak la neh, ekekkeek

thanx for the info

Marzalina said...

alamak...betul ke kajian ni?
kalau camtu...kena cari pasangan cepat2 le ni hehehe

Snowwhite Zone said...

uiks.. alamakk takutnyer aku

Zyma Saad said...

Salam pagi Cikgu Rashid......

Elakkan hidup bersendirian. Jgn biar hidup dihantui dgn emosi kesedihan dan kesepian. BAHAYA.

Cikgu rashid....

Sy ada tugasan baru utk Cikgu. TAG je....bukan soalan STPM. Sila...sila. Check kat blog sy. :)

ILA said...

Hidup bersendirian bley..
kalau tak suka bertemankan manusia..bertemankan kucing saja..
kira OK!!!
ehehhh

Rashid said...

biru

a’ahh betul le tu. hehe.. sukanya tengok rakan-rakan terkejut.. haha!! Yes! Yes!! (senyum manis ..)

Rashid said...

Marzalina
cepat cari intan.. ramai tu duk tunggu intan.
pssttt!! kalau saya tolong cari camana intan. Hendsom dia tu. cam Imran hashmi?

Rashid said...

Snowwhite Zone

Sukanya.. sekala sekala kejutkan rakan-rakan. tapi jangan pula kerana kajian ini terus kuar rumah cari pasangan.. hehe

Rashid said...

Zyma Saad
oiiii saya sentiasa happy..ceria, tenang dan damai..
Zyma, Sepi sekali sekala tu biasalakan. Adat dunia.

Tugasan apa tu? adehh..
Tag???? tolooooongg…

p/s – alaaa zyma jangan le tag saya. Saya dah banyak hutang tag tu.. kasihanlah saya. Tak tertunai le. Tentu rakan-rakan lain yang dah lama kenal saya tu tersangatle tau... ‘cikgu rashid tu, kalau bab tag ni alamak tahun depan le dia baru jawab.. hehe. sorrrryyyyyyy.. muahhh.. (amboi ambik hati tu..)

Rashid said...

Ila
ishh ila ni. Asyik ingat kat kucing je dia ni. Hari tupun lebih suka berbual ngan kucing.. haha!!! kasihan kucing tu. Jadi mangsa & ‘pendengar yang baik’.. dia nak rehatpun tak boleh.

mybreakfastclub said...

gosh! i stucked on this thread. thnx for sharing this thougt. :)

nice blog lah cikgu.

p/s: slmt berpuasa :)

mybreakfastclub said...

gosh! i stucked on this thread. thnx for sharing this thougt. :)

nice blog lah cikgu.

p/s: slmt berpuasa :)

NuR said...

uish cikgu
takut nur baca ni..
huhu.. bertemankan laptop takpe ke cikgu? at least ada juga interaksi..
hehe...

oMMy fiRuz said...

oh! tidakkkkk...
lps ni nmpknye kena bertemu-ramah dgn jirann2..

IbuNurin said...

ye ke hidup sendiri ni cepat nyanyuk?tapi kalo kawin dapat partner yang macam-macam hal pun macam nak cepat nyanyuk gak kan?

Marzalina said...

nak tolong carikan...? hmm..boleh2..nak yg hensem cam cikgu boleh? :p

Wawa_Nadwa said...

Salam,
selamat berpuasa cikgu.
jgn lupe sahur ye.
=)

Cikgu Adham said...

slm... selamat menyambut ramadhan al-mubarak... selamat menjalani ibadat di bulan ramadhan... semoga tahun ni lebih mantap pelbagai berbanding sebelumnya..

NYANYUK?
heh heh maknanya kena la hidup berteman selalu heh hhe,...

Rashid said...

mybreakfastclub
hehe..
T.kasih singgah sini. Selamat berpuasa juga utk mybreakfastclub.

Rashid said...

Nur
alaa tadi ada sorang kawan tu suka sangat bertemankan kucing. Ini nur pula nak bertemankan laptop.. haha!!
Nur, sayakan ada... opsst!!

Rashid said...

Ommy firuz
oh yes!!
a’ahh kenali jiran. Sukai jiran.. tapi hati-hati juga ya firuz. Jiran ni macam-macam jenis ada.

Rashid said...

Ibu Nurin
adoiii sakit perut saya. ketawa.. ya jugakan.
Saya teringat kisah Socrates. Socrates kata SAPA LELAKI YANG DAPAT WIFE YANG BANYAK POT PET POT PET.. akan menyebabkan lelaki itu akan bertukar menjadi seorang ahli falsafah.. hehe

Rashid said...

Marzalina

eeee dushhh dushhh intan ni. saja je ek.
intan, kembar saya ada. nak kenal tak? nanti saya bagitau dia..

Rashid said...

Wawa nadwa
terima kasih wawa..
Wawa juga selamat berpuasa. kalau tak dpt puasa penuh (confirm le tak dapat..)puasa le yang dpt tu terbaik k. hehe.

wawa, dengar khabar dah siap beli baju raya 3 pasang? apa ni..kalahkan budak-budak le.

Rashid said...

Cikgu Adham
yup! moga kita lebih mantep!!! semulap!! lebih mantap!!!! (suka le sebut ni. teringat pula masa kadet PALAPES UKM dulu.)

Adham, t.kasih. selamat berposa juga utk adham.

Orang laki kurang nyanyuk sikit kot.. haha!! (nampak sangat bias cikgu ni..)

Zyma Saad said...

Cikgu Rashid.....
Takpe, simpa je TAG tu kat dalam BANK!! Hukhukhukhuk....cedih tau. Baru je nak dera Cikgu Rashid, sy pulak yg terdera mental dek panahan ciuman puaka dari Cikgu Rashid. Aduhhhhhh.....panah petir boleh maut, panahan ciuman puaka Cikgu rashid bisa buat sy tertimbus dlm kubur (6 feet underground daaaaaaa).

Lalalalalala... :)

maiezacjoe said...

salam cikgu..

uihh.. ya ka.. adoi.. nk wat cmna kan.. blom smpai seru.. kih..kih..

salam perkenalan & selamat berpuasa

nice ya blog cikgu.. sy suka..

Rashid said...

Zyma saad
alaa jangan le sedih zyma. adehh..
Mendera dan terdera…
ciuman puaka? ishhh ada-ada je zyma ni..

Rashid said...

maiezacjoe
salam..
ermm belum sampai seru rupanya ek. Tentu seruan tu tak kuat. Tak kedengaran.. apa kata maizacjoe cuba kuatkan sikit seru tu.. hehe

Salam kenalan juga utk awak..
Juga selamat berpuasa ngan jayanya. (ermm rasanya tak berjaya le. tak dpt abiskan..)

t.kasih ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search