Followers

19 August 2009

Sinarnya begitu romantis sekali


Kala malam (12:32:57 ), masih sempat berbicara dengan seorang teman blogger.
Dalam bicara itu, lahir bait-bait puisi indah darinya.

Aku tak sangka, pemuitis juga temanku seorang ini.


Dia : Saya baca komen awak tentang puisi.
Rashid: hmm hmm

Dia : Awak nak saya buatkan untuk awak?
Rashid: Dengan senang hati …

Dia : Tapi ini puisi spontan je.
Rashid: Okey saya amat menghargainya.

Bercahaya indah menyinari malam hari

tatkala sang suria melabuhkan diri

meleraikan tabir di hujung sepi

menyemarakkan cinta kasih nan suci

sang bulan tersenyum kini

ditemani kerdipan bintang pengganti diri

sinarnya begitu romantis sekali

sungguh indah ditemani sang puteri

mengadu kasih tidak terperi

tatkala layar melabuhkan tirai sufi...

di manakah kamu kekasih hati

ingin kubawa di samping diri

menjadi peneman hingga akhir nanti

menyemai kasih cinta nan abadi ..


Bait puisi ini terlalu indah
Terima kasih teman …

27 comments:

DUN Behrang 2020 said...

Terlalu puitis dan terlalu bermakna cikgu...lihat bait ke 7 terakhir dan seterusnya...ermmmm...kena lak ngan lagu latar...sy bayangkan juhi chawla ngan shahrukh khan je...hahahaha!

Cikgu Adham said...

ai mantap puisi ni... heh heh

Cikgu Adham said...

ai mantap puisi ni... heh heh

ILA said...

eheh!!jeles bley???kahkahkahhhh!!!
kan dah penah saya kata..cikgu ni memang ROMANTIKA!!!
larikkkkkkkkkkkk

kuIna LadyInRed said...

huhuhu..sy tak pandai berpuisi puitis mcm nie... reti baca aje..

errrkkk siapakah DIA itu wahai cikgu Rashid?

maiezacjoe said...

indah dan mendamaikan..

Rashid said...

DUN
uiss lengkap ada kaitan ngan lagu latar tu DUN… haha!! melayang-layang ek..

Rashid said...

Cikgu Adham
adham. ingat puisi tu macam kawad askar ke.. mantap!! mantap!! hehe

Rashid said...

Ila
.. jeles bley? saja le tu. dushh ila.
ila, memang sah. bangga ngan Romantika.
Maklumle gadis jawa .. larikss!!!

Rashid said...

Kulna LadyInRed

kulna, kita sama je. sekadar boleh baca. Itupun tak tau paham betulke atau tak.

Tapikan puisi ini mudah faham.. puisi spontan gitu.

Rashid said...

Kulna
Dia? ermm.. teman. Teman blogger. Macam saya ngan kulna ladyinred juga. hehe..

Rashid said...

maiezajoe
yup! .. akan rasa indah dan mendamaikan bagi yang memahami puisi.

Afida Anuar said...

pheeeeeewittt T__T

puisi mcm orang dilamun cinta jek....erkkk... cikgu sdg bercinta ke??erkkk...

Zyma Saad said...

Wahai Cikgu Rashid.....

Adakah anda telah bertukar m`jadi MAT ROMEO skrg ni??
Sy suka b`puisi.....suka sgt.

Byk puisi ciptaan sy sendiri dlm blog sy. Tapi kalau d`jual tak laku la. Sbb cipta puisi semua tu masa tgh ngantuk.....ntah apa2 ntah yg sy buat. :)

Nak komen sikit nih,Cikgu....tp dlm bentuk soklan la.
"Tgh b`cintan-cintun ekkkkk??"

Zyma Saad said...

Wahai Cikgu Rashid.....

Adakah anda telah bertukar m`jadi MAT ROMEO skrg ni??
Sy suka b`puisi.....suka sgt.

Byk puisi ciptaan sy sendiri dlm blog sy. Tapi kalau d`jual tak laku la. Sbb cipta puisi semua tu masa tgh ngantuk.....ntah apa2 ntah yg sy buat. :)

Nak komen sikit nih,Cikgu....tp dlm bentuk soklan la.
"Tgh b`cintan-cintun ekkkkk??"

Rashid said...

Afida Anuar

Puisi cinta? mana ada .. biasa je tu. Ni tentu afida tak pandai mentafsir puisi ni.. dushh dushh..

Rashid said...

Zyma saad
wahai zyma.. saya tak pernah bertukar rupa. Dari dulu sampai skrg.. sentiasa cool.. tenang dan damai.

Saya sebenarnya tak berapa pandai bab puisi ini zyma. Cuma suka baca je. Oh ya puisi masa ngantuk le biasanya best!! terbang melayang-layang kemudian zzzz tak hingat dunia. hehe Tengah bercinta? adoiii tak larat le. banyak keje … haha!!

Tirana said...

Salam cikgu Rashid..malam-malam melayan puisi memang best..hehehe..

Zyma Saad said...

Jgn le cenggitu,Cikgu Rashid.
Mana boleh kata tak larat dgn bercinta. Kene larat jugak.....

Selamat Menyambut Ramadhan in advance,Cikgu. :)

lalink7 said...

wah..semoga cikgu Rashid bahagia bersama si pemuisi..
=)

salam ramadhan dariku..

Marzalina said...

puisi cintan nih hehehe
spontan..tapi penuh dengan seribu makna....
soalan yg sama..siapakah Dia tu...hehehehe

Rashid said...

Tirana
Salam kak Tirana. a’ahh sekala sekala layan puisi ini memang best. Apatah lagi puisi spontan - dari teman-teman. Terasa dihargai. Tapi bukan senang le saya nak paham puisi ini. Rasanya banyak tak paham dari yang paham.

Rashid said...

Zyma Saad
Zymaaaaaaaaaaaaa.. dushhh dushhhhhhhhhh..(ngan lembut..)

T.kasih zyma. ermm baik dan lembut je nada ayat bawah tu… suka. hehe

Rashid said...

lalink7
uiskk ayat tu. lain macam je rasa.
Lalink saya sentiasa bahagia bersama teman-teman blogger.. termasuk dengan lalink juga.

Rashid said...

Marzalina
Yup Intan, Puisinya selalu penuh makna khas untuk teman-temannya. Indah bait-baitnya. Tapi saya ngan Dia ni selalu gelak je bila borak-borak. dushh sana dushh sini..

Siapakah Dia?. ermm.. Dia itu adalah Dia .. Dia taknak orang tau tentang Dia.. Susahle Dia ni.. Apapun saya berterima kasih ngan Dia. Sudi jadi teman saya. Teman bicara dan berkongsi idea.

Zyma Saad said...

Salam Cikgu rashid.....

Sy ada tugasan utk Cikgu. Sila check kat blog sy. Jwb tag tuuu....
Terima kasih di atas kerjasama Cikgu..

Rashid said...

Zyma saad..

ermm.. insyaallah zyma tapi tak janji k. takut lupa le.. hehe maklumlah sana sini berkejaran..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search