Followers

09 March 2010

Aku terdengar suara pelajar perempuan menjerit ...


Semasa aku lalu satu kelas… tiba-tiba … ( ishh.. macam mengarang cerita hantu semasa  belajar kat Sekolah Menengah Rendah dahulu pula rasanya).

Tiba-tiba … aku terdengar suara pelajar perempuan menjerit. Menjerit memanggil aku.
.
“Cikgu.. cikguuuuuuuuu ular.. ular cikgu..”

“Ular? uiss biar betul”

Aku melangkah dengan tenang. Penuh bergaya. Masuk ke dalam kelas. Mencari ular yang dimaksudkan. Macam-macam terlintas dalam fikiran - ular Sawa? ular Tedung Selar? Ular sendok? ular Orok-Orok? ular Kapak? ular Lidi? ular Daun? Anaconda?

“Mana ular?”

“Ada dalam meja Saiful cikgu…”

“Dalam meja? Okey kamu semua keluar kelas. Jangan ada seorangpun dalam kelas. Biarkan ular kat sana.…” .

“Tengok! ularpun masuk kelas. Nak study juga dia. Ini kamu ... masih ada yang nak ponteng kelas … pot pet pot pet … pot pet pot pet …” (Sempat lagi mengambil peluang. Ambil ruang dalam kesempitan dan kekalutan. Biasalah cikgukan. hehe.)

Habis saja pot pet pot pet, terus aku minta seorang pelajar panggil Pakcik tukang kebun. Bukan aku takut ular. Cuma tak mau Pakcik itu rasa terkilan.. sebab pakcik itu sangat berminat bab bab ular ini. ahakss!! )







Tabik pada Pakcik yang gagah berani ..



Pelajar masih fobia walaupun aku dah beri lampu 'hijau' - kelas selamat untuk didiami kembali...

p/s - Aku rasa Pakcik ini ada ilmu je. Esok aku nak jumpa Pakcik ini.. nak tanya 'ilmu ularnya'. Nak cungkil rahsianya. 

39 comments:

birU said...

ewwwwwwwwwwwwwww..

bab ular ni tak leh
geli giler

heeeeeeeee
lari jauh2
ekeke

TMUkmkd said...

hohoho style pakcik tu :D
mati ke ular tu last2?

Chaon Cornerz said...

nasib baek xtak de sape tercedera..

jaya jr said...

ssh gk nk tangkap ular kecik pn

kakyong said...

Dulu masa kakyong 1st time ngajar kat pedalaman pnh juga ular daun sama2 nak masuk kls ikut tingkap belakang tempat duduk cikgu. Mujur anak murid nmpk...ish..kakyong fobia ngn ular ni...

Nadia Yuna said...

uihhh. takutnye. sekolah dekat dengan tumbuh tumbuhan melata ke cikgu?

hana said...

hehehe.. nak katakan sesuatu.. tapi tak payah le. :) tumpang gelak kan saje ye :)

E.d.Y said...

wow..apa la cikgu...kalau cikgu yg tangkap ular tu, mesti jadi hero..mesti banyak dpt hadiah time hari guru nnt..popular tu..hehe

sue said...

nasibla xde sape yg kn..syukur sumernyer selamat

Rashid said...

biru
geli ek? ishh.. penggeli rupanya biru ni..

Rashid said...

TMUkmd
Pakcik tu memang ada gaya. Dia yang pukul ular tu dengan gagahnya. (pssssttt Saya tutup mata kerna kasihan .. )

Rashid said...

Chaon Cornez
yup. Syukurlah.. ular tu tak ganggu pelajar yang nak belajar

Rashid said...

jaya jr
Jaya, sekecik-kecik ular kalau tak kena gaya.. adoii innalillah jawabnya. so kena hati-hati.

Rashid said...

kakyong

Ular suka kat cikgu kot..

orang kata petua nak hilang fobia senang je. kena jelling-jeling tengok selalu ular.. kalau takpun simpan kat desktop. Selalu tengok... haha!! (amaran! jangan ikut k)

Rashid said...

Nadia yuna
a’ahh nadia. Sekolah sini ditemani pepohan nan indah. Penuh kehijauan… Ada buah lagi tu. Mahal harganya. Minyaknya ada kat supermarket.. kat kedai-kedai. Mungkin kot ada kat umah nadia. Selalu orang buat goreng masak bagai.. .

namanya p.o.k.o.k k.e.l.a.p.a.s.a.w.i.t ..

Rashid said...

Hana
dushhhhh
Hana, saya dah boleh agak apa yang hana nak komen tu. hehe..
Anak ikan yang berenang kat sungaipun saya dah tau lakikah atau perempuankah.. inikan pula apa yang ada dalam fikiran hana tu. hehe

Nasib baik hana tak komen…

p/s: oooo gelak orang ek.. takper.. saya cool je.

Rashid said...

E.d.Y
Edy takper. Sekali-sekala (padahal sokmo. Biarkanlah pakcik itu pula dapat gelaran popular..

saya ni dah selalu dapat dah .. hehe (perasan ..)

Rashid said...

Sue
Sue, ia. semuanya selamat. Pelajar-pelajar tepuk je bila pakcik tu tangkap ular. Penuh macho.

annfrendly said...

dalam keadaan genting sempat lagi cikgu bebel kat pelajar yer.. hhehehe..
teringat cikgu saya...

errr.. saya kalau nampak ular.. cabuttt...
ilang terus dari pandangan...
padahal ular tu punyalah jauh berbatu..
msti ular tu bangga sebab saya yg besar takutkan dia yang halus lagi mulus.. hehehehh...

NICK IRFAN said...

eh! bro ni cikgu ker? la.. ingatkan student... heheh huh! ular dalam kelas!!! keje sapa la agaknyer msti ade org letak ni.. jahat btol! ape2 pun jgn kata bro aku pun takut jgk ular ni bahaya..

NICK IRFAN said...

eh! bro ni cikgu ker? la.. ingatkan student... heheh huh! ular dalam kelas!!! keje sapa la agaknyer msti ade org letak ni.. jahat btol! ape2 pun jgn kata bro aku pun takut jgk ular ni bahaya..

DUN Behrang 2020 said...

Pssttt...orang lelaki tak leh takut @ geli ngan ular...tu ilmunyaaa...sebab apa? Sebab...sambung lepas iklan...

Wawa_Nadwa said...

eeeeeiiiuwwww!!
dgr ular je dh geli.
blom tgk lagi..
hahahah!

=P

asyfiqaz said...

cayalah ckgu!

Marzalina said...

hahaha..tak snagka suka pot pet pot pet kat student eh hehhe..intan geli ngan ular..hiyaaa!

Rashid said...

ann friendly
Bukan bebel le ann. Saya cuba psiko .. sebab ada budak-budak kat kelas itu yang agak malas belajar..

Ann ni kalau tengok ular dalam tv pun saya agak akan cabut lari juga ni.. kan kan ann

Rashid said...

Nick Irfan
Naper nick. Tak percaya ke saya ini cikgu? hehe..
Ular itu dari dalam ladang kelapa sawit. Sekolah saya ini bersebelahan dengan ladang kelapa sawit. Biasalah ular kan selalunya buat rumah kat sana ..

uiss saya tak takutle ular. Cuma.. kasihan tengok dia .. dan kasihan kat pakcik. Dia lama tak jumpa ular.

Rashid said...

DUN Behrang
hah! DUN bukan takut.. kan saya kata nak bagi kat pakcik tu. Nanti kalau pakcik tau .. frust sebab tak bagitau dia ..

Rashid said...

Wawa Nadwa
Wawa.. jom kita tengok National Geographic .. mengenai jenis-jenis ular di dunia dan fiil nya. Best apa..

jom wawa ..

Rashid said...

asyfiqaz
yup! memang cayalah saya.. tengok cara berjalanpun dah tau. Penuh bergaya .. haha!!

Rashid said...

Marzalina
Intan, pot pet bukan sembarangan pot pet. Pot pet saya ada isinya. Ada rasanya.. pedas pekat likat akhirnya romantis apaa ..

n a r d indie winkie said...

betul tu cikgu. sila la menuntut dengan pakcik tu. pasni ntah binatang apa plak masuk kelas. memang sah ular nak belajar skali ngan murid2 yang lain. hehe

Rashid said...

Nard
a'ahh nanti saya tanya dia.. tentang petua dia camana nak tackle ular..

nard lama menyepi? sibuk ek..

MaizaC'Joe said...

Salam

ular.. ee... geli.. bayangkan kalau la budak tue masukkan tangan dia dalam meja.. hah.... dah jadi lain.. ular apa tue..

Lady B said...

cikgu..tak bahaya ke?
berdiri bulu roma b bace..

Wawa_Nadwa said...

cikgu,
wawa mmg ske tgk National Geographic pon..
tp kalau tgk ular owh sorry tak buleh tgk..
haha..
taktau nape, mungkin sbb kulit dia kot.. pehtu panjang2.. aiyooo!!
=P

Rashid said...

Maiza

salam
Maiza.. kalau seluk terus tersentuh… eee geli geleman..
terus pitam..

Ular tikus jet u..

Rashid said...

Lady B
Ular ni semuanya bahaya b.. Cuma tahap bisanya je mungkin berbeza..

Rashid said...

Wawa
hehe.. wawa ni tentu penggeli orangnya. Kena sentuh sikit je terus auwwwwww..
Adoiii camana ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search