Followers

21 October 2010

Bermula dari buku lali kaki, betis, lutut, pinggang, dada, dagu ...


Semasa ronda-ronda masuk kampung, terserempak pula sekumpulan kanak-kanak sedang bermain ‘lompat tali’. 

Tak sangka masih ada lagi rupanya permainan ‘lompat tali’ ini. Aku ingatkan kanak-kanak sekarang ini dah lupa dan tak tau lagi bermain ‘lompat tali’. Maklumlah zaman ict ..  

Aku agak ralik dan senyum je melihat gaya mereka bermain. 
Betul-betul aku tak sangka peraturan bermain ‘lompat tali’ yang mereka mainkan itu masih sama seperti mana zaman kanak-kanak aku dulu ..   bermula dari buku lali kaki, betis, lutut, pinggang, dada, dagu, telinga, kepala  .. membawalah ke atas kepala ..





p/s - hati terhibur melihat gaya dan komunikasi antara mereka semasa bermain ..

16 comments:

dayangredzuan said...

hahah game kegemaran mase kecik ni..
galah pnjang pun best gak..
ada lagi ke budak2 sekarang main permainan mcm ni

Marzalina said...

salam

seronoknya kerana pada zaman sekarang ni masih lagi ada kanak2 yg bermain permainan seperti ni..teringat intan masa zaman kanak2 dulu...segala permainan mcm ni lah yg jadi permainan intan..zaman tu mmg indah bila dikenang...zaman sekarang tak ramai yg tahu main permainan tu kan? ramai yg lebih suka main game kat kedai game...

bunga.. said...

Salam..
kembali menjengah sahbat lama..
moga sehat dan tenang sentiasa..

eMMe said...

lompat getah la cikgu...
lompat tali gune tali la cikgu, kalo lompat tali, nak lompat mesti jatuh gedebuk, sakit wooo..lompat getah tak sakit kalo kaki tersangkut...coz dia leh tarik panjang2 lagi...elastik kan...

dulu mase kecik ni lah permainan yg diharamkan kat sekolah, kalo nak main kene sowok2, jgn kasi cikgu disiplin nampak, haaa..getah akan dirampas...huhuu..dulu getah murah 20sen, dpt banyak tauu...

Rashid said...

dayangredzuan
galah panjang?.. hehe. Syok tu .. tapi dah lupa le cara mainnya..

Rashid said...

Marzalina
salam
Iya intan. Seronok je tengok diorang main. Happy ..
Sebab tu dulu ramai orang kurang kena penyakit.. main mainan yang selalu kuar peluh..

Rashid said...

bunga
salam ..
terima kasih bunga .. moga bungapun. Bahagia ceria adanya.

Rashid said...

eMMe
a’ahh le. Tertukar nama .. ‘lompat getah’ itu yang betul bukan lompat tali. hehe. Nak buat camana dah lama.. terlupa namanya.

Terima kasih betulkan nama permainan tu eMMe.

Indahkan kenangan masa kita kanak-kanak dulu ..

annfrendly said...

cikgu suke tak main lompat tali ni masa kecik dulu?
bila tengok budak2 riang ria bermain.. rasa nak kembali pada zaman kanak2 aje..hehehe

Arianni said...

Salam :)

Terkenang zaman sekolah dulu..permainan lompat getah ni memang top..Tapi zaman sekarang dah takde sbb mereka lebih suka main indoor game..

Rashid said...

ann frendly
ann saya memang hebat bab main lompat getah ni. siap pejam mata lagi.. hehe

Rashid said...

Arianni
salam ;)
Itulah ari. Sayu je tgk permainan lompat getah ni.. dah tinggal nostalgia. Sikit lagi mungkin dah takde mainan ini.

LiNda said...

Salam Rashid,

Anak2 saya pun dah jarang main permainan brbentuk tradisi .

eiza in the house.. said...

salam cikgu,
lama tak singgah n merantau kat blog cikgu..permainan yg cikgu ckp tu..selalu eiza fail nak main..sbb selalu tersangkut kaki kat getah tu..tak best sungguh..

Rashid said...

Linda

salam
Itulah linda.. diorang ni mungkin tak akan kenal lagi permainan tradisi spt ni jika kita tak dedahkan. Mungkin mereka akan pelik tgknya.

Rashid said...

eiza
salam eiza

hehe. ni tentu selalu kalah ni.. selalu kena duk tepi dan hayun tali getah je. kan kan ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search