Followers

19 May 2011

Pelajar perempuan hari ini lebih berani dan terbuka dengan cikgunya

Pagi, habis je mengajar kelas 5 Damai, sebelum melangkah keluar, aku dihampiri oleh salah seorang pelajar perempuan. Dihulurkannya hadiah.
“Untuk cikgu .. maaf cikgu lewat bagi ..”
“oooo terima kasih.. ishh selalu kena rotan oleh cikgupun bagi hadiah kat cikgu juga” Aku usiknya ..
“Cikgu .. cikgu tetap kesayangan dia ..” sampuk kawannya.


Secara jujurnya, bagi aku pelajar perempuan hari ini dalam tingkatan 4 dan 5 gitu .. agak berani berbanding dengan zaman persekolahan dulu-dulu. Mereka lebih berani berdepan dengan guru. Berani bertanyakan soalan. Agak terbuka dalam berbual. Suka bertanya apa saja. Mereka suka berbual dan menyentuh pelbagai isu. Isu semasa, isu keluarga, isu  sosial bla bla bla. Isu poligami misalnya, mereka siap beri pandangan. Ada yang pro dan ada yang kontranya.

Aku je .. sampai tak terlayan ..  dan cepat-cepat aku potong .. kaitkan dengan subjek ..

Berbanding pelajar lelaki, pelajar perempuan lebih suka bertanya. Cuma kadang tu soalan cepu emas yang ditanyanya. Saja je..

Pelajar: “cikgu .. cikgu smart le hari ini ..” direnunginya aku ..
Aku: “hah!! mandai je .. nak kawen le tuu”. Semua pelajar gelak. Pelajar yang aku usik itu buat cool je. Senyum .. malah berani lagi dia usik ..
Pelajar: “betul cikgu. Hari ni cikgu nampak smart je …”
Aku: “Dah dah .. terima kasih .. terima kasih. ..eeeee ‘gelenyar’ nya dia ” (pelajar lain terus gelak .. ada yang senyum-senyum)

Nah!! tengok .. kan berani tu. Berani usik cikgunya..  dan akupun balasnya dengan usikan juga.

Bagi aku, pendekatan mesra pelajar ini sebenarnya ada baiknya juga. Ia dapat jauhkan rasa takut .. rasa segan pelajar untuk rapat dengan gurunya.  Mereka akan lebih terbuka dan tak segan lagi nak bincang dengan gurunya kalau ada masalah baik menyentuh pelajaran mahupun ‘peribadi’. Masalah keluarga, masalah hubungan, masalah diri ‘dilamun cinta’ pun turut dikongsinya, diceritakannya pada aku ..  so di sinilah aku sebagai gurunya harus bijak memberi nasihat. Nasihat yang terbaik untuk mereka. Bagi aku, mereka masih tetap seorang pelajar .. masih perlukan nasihat dalam melalui itu semua .. juga dalam membuat keputusan yang terbaik demi masa depan .. dan demi harapan keluarga ..

Aku selalu berfikir .. betapa besarnya tanggungjawab dan amanah yang terletak pada bahu seorang guru ..

26 comments:

wanda arry said...

cikgu rupanya..dlu waktu wanda jadi cikgu kan..ngah wktu rehat ada sorg stdnt perempuan ni kirim slam dkat cikgu praktikal time tu ngah makan sama2 dengan wanda n geng..agak terkejut disitu sb beraninya diorg..dlu time skola brani wat hal je..xde brani nk kirim2 salam kat cikgu2 ni :P

Ieda Al-Habsyi said...

cikgu ensem skit semua murid pompuan usha heheheh :)

cik aisha said...

student sekarang mmg berani n open minded..
cik aisha dulu biasa2 je dgn cikgu...tapi xopen sgt dgn cikgu sbb ada lg rasa segan tu.:)

zati embong said...

huhu.bahaya ni.agak2 kan,ada x cikgu yg tertangkap cintan dgn anak murid dia?

mardhia yusof said...

t/jawab guru mmg besar.
tapi itu lah pengorbanan seorg guru yang ternilai kpd pelajar.
yg mnjadi kan pelajar itu seorang insan yg berguna pd masa akan dtg.

sy baru je tgk drama tajuk apa ntah..xingat. tapi rasanya sempena hari guru kot, yg berlakon adi putra,jadi budak nakal, slalu kena tangkap dgn cikgu disiplin sbb merokok dan edar dadah.. bila dia besar, dia sndiri jadi cikgu..byk moral yg sy blajar dari cerita tuh.

walaupun bukan ahli profesional, tapi sangat mulia. ;)

Afida Anuar said...

Allahuakbar..budak2 sekarang ni. Dulu2 nak pandang muka cikgu laki pun takut, apatah lagi nak buat gurau2 macam tu.. hu hu

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum

tak mustahil la ramai perempuan di universiti.. sbb berani bertanya.. tapi kes kat entri ni.. mcm ngorat cikgu ja hehe.. gurau ja.. bila rapat dng cikgu.. rasa tak malu bertanyakan apa pun.. begitu juga dengan bos dan staff di bwhnya.. bila kita rapat, humble.. semua org suka.. apa2 pun org suka berbincang dng kita... suasana begini sebenarnya penuh dng senyuman ceria..

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum

tak mustahil la ramai perempuan di universiti.. sbb berani bertanya.. tapi kes kat entri ni.. mcm ngorat cikgu ja hehe.. gurau ja.. bila rapat dng cikgu.. rasa tak malu bertanyakan apa pun.. begitu juga dengan bos dan staff di bwhnya.. bila kita rapat, humble.. semua org suka.. apa2 pun org suka berbincang dng kita... suasana begini sebenarnya penuh dng senyuman ceria..

Sufy said...

haha, yup setuju..plajar pompuan lbh berani n suka memuji guru laki..hik2..

tynn said...

salam cikgu..rasanya belum terlewat utk saya mengucapkan SELAMAT HARI GURU...

Cikgu masih ingat ..dulu cikgu mengajar saya subjek sejarah pra u atas di Maktab Sabah..sekitar thn 98/99...

Cikgu antara guru favourite kami ketika itu...rasanya bila time cikgu semua geng saya seronok...kami suka cara cikgu..terima kasih cikgu..

Jasa cikgu sampai bila2 takkan dapat saya lupa..teringat ada 1 kwn ckp..misai dan senyuman cikgu yg kekal dlm kenangan....he..he..terima kasih byk2..

Dari anak murid cikgu...juga Cikgu Sejarah ..SMk Tebobon...

eMMe said...

tu la kan budak skrg....beza dgn time kite dulu2.... mane berani nak usik cikgu hensem gaya kamu Cikgu Rashid, heeeee~

Rashid said...

wanda arry
hah! tu le .. memang berani kan diorang sekarang .. berani dan bijak ..

Rashid said...

ieda al-habsyi
hehe .. ieda .. budak pompuan memang gitu. Suka nyakat ..

Rashid said...

cik aisha
aisha sayapun .. masa belajar sek men dulu nak jumpa cikgu rasa malu je.. kadang tu tunduk-tunduk bila terserempak ngan cikgu ..
kalau cikgu panggil nak jumpa di bilik guru .. alamak!! risauu je

Rashid said...

zati embong
zati .. ermm .. entahle. Tapi yang cikgu kawen ngan bekas muridnya itu adale. Bila murid tu lepas stpm .. terus cikgu tu masuk minang. Diterima terus .. sy tengok skrang diorang dah ada anakpun ..

Rashid said...

mardhia yusof
Mar .. ramai yang begitu. Masa belajar kalau kita tengok macam dah takde harapan, banyak masalah disiplin. Tapi bila kita jumpa … bertahun kemudian .. diorang ‘menjadi’ mar. Ada dah jadi peg .. polis .. nurse.. yang bagusnya bila diorang tu masih ingatkan cikgunya bila jumpa ..

Rashid said...

Afida Anuar
Afida, dulu lain sekarang dah jauh bezanya .. Mereka berani sangat ..

Rashid said...

Maiza
Betul juga tu maiza. Mungkin satu faktor ramai pelajar pompuan kat U kerna berani bertanya ..
Rasanya bila cikgu rapat ngan muridnya, ngan batasan tertentu .. murid tak lagi kekok.. tak segan nak bincang .. bagus jugakan ..

Rashid said...

Sufy
ermm .. ni tentu pengalaman sufy sendiri kan kan ..

Rashid said...

tynn
tynn .. terima kasih atas ucapan dan ingatan ..
owhhh iyake .. memang pelajar Maktab sentiasa dalam ingatan cikgu ..

hah! misai dan senyuman cikgu kekal dalam ingatan? oooooooo mandaiiii je tynn ni.. dushhhh dushhhhhhhhhh .. haha! ..

Apapun terima kasih tynn kerna pernah jadi anak murid cikgu .. yang nakal...

oh ya tahniah kerna kini juga bergelar cikgu sejarah ..

Rashid said...

eMMe
eMMe .. memang beza ngan kita dulu .. kita dulu pemalu sangat .. kalau suka kat seseorang cikgu .. hanya lihat tanpa suara je ..

NormaLiza Mah said...

apa yg boleh dikatakan.. pelajar skrg dah berbeza. sek ren, sek men semua dh berbeza....
perubahan dan kemajuan teknologi..

drop by utk sokong nffng...klik utk menabung...
salam....

http://www.churpchurp.com/normaliza/share/thegreatrace

Puteri Iqa Izyan said...

best ape usha ke, kacau2 cikgu sendiri. haha

tapi, dgn cara mcm tu pun boleh buat stdnt senang nk berkomunikasi.tadek lah malu sgt kalau nk tny pape.. :D

Puteri Iqa Izyan said...

best ape usha ke, kacau2 cikgu sendiri. haha

tapi, dgn cara mcm tu pun boleh buat stdnt senang nk berkomunikasi.tadek lah malu sgt kalau nk tny pape.. :D

Rashid said...

NormaLiza Mah
iya .. perubahan minda berlaku ..

Rashid said...

Puteri Iqa izyan
hah!! pengalaman puteri iqa ni .. tentu nakal dulu dulu ni ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search