Followers

18 October 2011

Kisah murid darjah 1 dan buah syurga


Petang -  singgah kedai buah. Beli buah delima. 4 biji RM10.00.  Tengah makan tiba-tiba teringat akan seorang kawan, cikgu sekolah rendah. Kawan aku itu pernah bercerita tentang anak muridnya. Anak muridnya itu baru darjah satu.

“Murid-murid kenal tak buah delima?” soal kawan aku itu.

“Kenal cikgu .. buah delima tu buah syurga. Makanan orang-orang syurga ..” jawab salah seorang anak muridnya.

“Cikgu .. sebab itu bila saya makan buah delima saya makan sekali dengan bijik-bijiknya.” Anak muridnya itu terus bersuara.

Terdiam sekejap kawan aku itu … 

p/s - memang sedap makan buah delima. Rasa macam tak cukup je .. hehe ..


21 comments:

Adylia Qarissa said...

tengok harganya pon dah tau nikmatnya heheheeee

Pocket said...

eh kejap!?
makan buah delima memang tak makan bijik ker?
loh!!

♥Lady Ainaa♥ said...

memang buah syurga ke???

Lady Windsor said...

Rashid mesti tahu perkataan jeligho? Tengok buah delima tu macam tu lah rasa di tekak...jeligho...kalau kat KL, jangan harap nak dapat 4 biji RM10...

Fatin Mraz said...

mm..bijik dia x leh makan ek?
x teringat lak..lama dah x makan buah ni.. =}

Afida Anuar said...

aduhh terliurnyer...

cikgu makan sorang2.. tak share dengan saya.... tak baik tau buat saya terliur... hahaha

.diannorhayati. said...

tak pernah makan buah delima ni. ni first time ha tgk :(

Mardhia Yusof said...

teringat umi saya..
suka sgt mkn buah delima..;)
sedap kan..

zati embong said...

ajaran yg sempurna dr mak ayah budak 2.

Rashid said...

Adylia Qarissa
.. yup memang nikmat .. makan sampai pejam-pejam mata gitu . hehe

Rashid said...

Pocket
Pocket, rasanya makan ngan bijik .. ada juga yg tak isap je tak telan bijik ..

Rashid said...

Lady Ainaa
a’ahh saya pernah dengar ia buah syurga .. tapi tak taule pula. Yang pastinya buah delima ada disentuh dalam al-quran ..

Rashid said...

lady Windsor
hah!! meme jeligho sampai tele-tele air liur bila duk ingat buah delima ..

Rashid said...

Fatin Mraz
Taklah. biji dia memang kita makan ..

Rashid said...

Afida Anuar
fida .. sedapnya .. sedapnya .. aduh .. ishhh sedapnya … hehe

Rashid said...

diannorhayati
hah! biar betul tak pernah makan buah delima ni?
eeeeeeeeee rugi. Sedap tau ..

Rashid said...

Mardhia yusof
Mar .. memang sedap. Masalahnya bila makan rasa cam tak cukuppp je ..

Rashid said...

zati embong
Tentu mak ayah budak orangnya perihatin tentang agama …

ILA HonEyBuNNy said...

merahnya buah delima neh...

suka sangat makan...sedap dan manis...

Muallim Adham said...

Mahal juga buah goni deh.. lama dh x mkn.. byk ka jual d kelantan? D kapit xda langsung ni

LadyBird said...

buah delima bgs tuk perkembangan otak dan baik tuk saraf.. :)..

p/s : cikgu. ape kaitan dnegan buah syurga penyebab die makan ngn biji2 nye sekali..lady x paham..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search