Followers

22 November 2011

Orang Indonesia mentalitinya rendah sedikit dari rakyat Kelantan?

Tadi baca komen pembaca kat Ruangan Nasional Berita Harian, 22 November 2011, ms 28.

Antara komen pembaca secara berturutan …

“Kalau dah anti-Malaysia, balik saja ke Indonesia, tak perlu cari rezeki di negara kami. Biar mereka tak makan di negara mereka sendiri”

“Saya merasai betapa panasnya dan biadab ejekan penyokong Indonesia yang tidak menggambarkan jiran serumpun final bola sepak ...”

“Indonesia negara yang tak bertamadun dan tiada semangat kesukanan, setiap kali atlit negara kita beraksi mereka mencela dan menghina lagu Negaraku. Biadab!”

“Kesal dan geram melihat penyokong negara jiran yang tidak menghormati nyanyian lagu kebangsaan dan ke mana hilangnya semangat serumpun nusantara?”

“Rakyat Indonesia datang sini kita beri peluang untuk cari rezeki, kita ke sana siap pakai kereta kebal ...”

“Sungguh terhina bila Jalur Gemilang dan lagu Negaraku diejek bukan sekali di Indonesia. Sudah sampai masanya kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan mengambil tindakan dengan menegur duta mereka di sini atas kebiadapan rakyat mereka”

“Orang Indonesia mentalitinya lebih rendah sedikit daripada rakyat Kelantan tapi persamaannya mereka bersifat fanatik dan kenegerian yang melampau”

Aku tersentap. Tertanya-tanya ??? Apahal tiba-tiba libatkan rakyat Kelantan pula ni ?? adoiii ..  takper takper orang Kelantan kan cool ..  tenang dan damai  .. hehe

 Walaupun sama-sama tak berbaju ..

p/s –  Tentang fanatik kenegerian tu aku boleh terima le (tak semua okey) .. tapi tang mentaliti tuu ???. 

26 comments:

Zara Bakar said...

sentap! tukang bagi komen tue sbenarnya mentaliti rendah~~~

eMMe said...

takleh sama.... mmg kite tgk cam takde perasaan...tapi segelintir je... org Malaysia pun ape kurangnya.... so, apa kata anda?

HappyIrfa said...

no komen

c'axoera said...

bukan orang kelantan tapi rasanyer yea kot hehe

c'axoera said...

color pun serupa hahahah

Pocket said...

tak dinafikan kelantan punya smangat kenegerian memang kuat sikit. tp tang mentaliti tu xptt. aga la kena mengena.

Afida Anuar said...

tetiba pasai orang kelantan pulak ni..adehhh....

cikgu rashid, kalau kelantan lawan mana2 neg, saya sokong kelantan!...kecuali lawan ganu, of coz la saya sokong ganu..kekekekek

cik jue tomey said...

sbgai org kltn mmg sy rasa nk lempang aje yg bg komen bodoh ni!!yes,i admit..org klantan memg kuat semangat kenegerian..tp yg bab menteliti tu memg tk leh time ah..ingt org kltn bodoh ke??tolong sket ehhhh...eiii..geramnya!!!!!!!!!

Rumah Kuning said...

apa pulak? Hidup Kelantan....

Adylia Qarissa said...

risau kalau ada kaitan dengan negeri atau negara...takut tersalah langkah, pasti parah.

hormat menghoramati kan lagi bagus...ermmm...

محمد رازيق said...

mentailiti tu tak patut bro.. huhu.. pelik indon ni.. huhu

Rashid said...

Zara Bakar
hmm hmm .. entahle zara .. mungkin dia ada pengalaman sendiri atau sekadar amatan luaran saja.

Rashid said...

eMMe
Semangat patriotisme orang kata biarlah kena jalannya .. mungkin ada juga wpun segelintir mungkin

Rashid said...

HappyIrfa
hah! no komen tuu tentu ada maknanya .. kan irfa?

Rashid said...

c’axoera
Sana pula diperhatikan c’axoera ni .. eeeee .. tapi biar sama warna tapi ore klate lagi macho kan?

Rashid said...

pocket
saya setuju ngan pocket. Memang ore klate ni ada semangat kenegerian yang ‘kuat sikit’. Sayapun tak tau naper ia ada dalam darah ore klate ..tapi hati mereka baik ..

Rashid said...

Afida Anuar
tu le fida ..
hah macam tu le. semangat kejiranan.
pssttt fida, kalau Kelantan lawan terengganu rasanya pasti Kelantan akan menang lagi .. lagi dan lagi .. ahaks!

Rashid said...

cik jue tomey
sabar .. sabar cik jue .. semangat orang kelantan memang kuat. Itu baru cik jue sorang .. kalau tau dek yang lain, diserbunya si pengkomen tu. (kenegerian lagi? adoii)

Rashid said...

Rumah kuning
yes!! Yessss!!! (buat muka galak. jegilkan mata besar-besar)

Rashid said...

Adylia Qarissa
Betul tu. Sepatutnya bila kita serumpun, jiran pula tu, darah sama, bahasa sama, agama sama .. biarle semangat hormat itu ada lebih sikit ..

Rashid said...

Muhd
Indon memang gitu kot .. sejarah bamboo runcing dia memang gituuu. Semangat luar batasan.

LadyBird said...

bgs per rakyat kelantan ade sifat fanatik kenegerian.. tapi kalau merantauj di pantai barat.. fanatik sebagai org pandai timur.. kalau luar dr Malaysia.. fanatik sbg rakyat malaysia.. kalau di negara org kafir.. fanatik sbg org Islam.. xdelah sifat nak humban bangsa sdr mcm sesetengah org tu.. kaum sendiri pun xnak tlg.. geram.. (xnak komen sal indonesia)

Rashid said...

Ladybird
terima kasih lady
Kata-kata yang penuh bermakna sekali untuk direnungi ..

HappyIrfa said...

GOMO KELATE GOMO..
hehe..saya kelantan,suami perak,2 anak lahir di n9.1 anak lahir kelantan..kami 1 msia.gitu?

Rashid said...

Happpyirfa
wah!! saya tabik kat irfa ..

Anonymous said...

saya sokong lady bird cakap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search