Followers

14 May 2012

Petua hilangkan rasa diri tak bermaya tanpa ubat …


Lama sungguh tak contact Mohd Azian,  seorang kawan baik semasa belajar di UKM, juga semasa  sama-sama kerja dan jadi tutor kat UMS. Beliau kini menetap kat Muar, Johor.

Tadi aku telefon dia .. bual-bual ..

“Assalamualaikum .. Azian, apa khabar kau?”
“Waalaikumussalam .. Baik .. kau syid ... lama tak dengar khabar kau. Kau apa khabar syid?”
“Okey, baik. Masih smart .. kau macamana pula azian. Perut kau?”
“Perut aku maintain je. haha!! .. kau ni tak berubah le syid..”
“Azian kau ada contact kawan-kawan lama kita ... Tengku, Zubir, Sudin ... Arman?’
“alaa lama dah tak contact. Kau dapat hubungi mereka tak?’
“Ada juga walaupun setahun sekali ..”

“Azian kau masih ingat Ayob?”
“A’ahh macamana dia? Kau dapat jumpa dia ..”
“Ada. Minggu lepas masa aku bagi ceramah kat cikgu-cikgu daerah Tumpat dan Pasir Mas...”
“Owhh iyake ..”
“Kau tau tak Azian. Masa jumpa Ayob tu aku tak cam dia. Dia cam aku. Dia terkejut jumpa aku ... akupun terkejut juga. Dia makin smart le. Makin putih ..  berisi sikit ..’
“ooo .. dia jadi kan dengan  ..”
“a’ahh jadi ..”
 “Azian kau masih ingat kisah Ayob masa kat UKM .. “
“Ingat .. mana boleh tak ingat .. hehe” (kami sama-sama gelak, sama-sama faham)

“Azian, dua minggu lepas aku jumpa Tengku ..”
”Tengku, aaa .. apa khabar dia sekarang ni?’
“Dia terlebih berisi ... perut dia kalahkan kau … dia sekarang ni dah jadi PK HEM ..”
“PK HEM? ishh biar betul kau syid .. macam tak percaya aku ..”
“aaaa tu le kau. Sebenarnya akupun ..  tak sangkakan ...”
“Masa kat UKM dulu diakan slow je … selalu Si Sudin angkat dia. Dukung dia  ..  dia selalu jadi bahan gelak Sudin ..  bla bla bla ..“
“haha!! kau ni ..”

Lama juga kami mengimbau kisah semasa belajar kat UKM .. Setiap kali cakap, kami akan gelak ..

“Syid, bila aku borak dengan kau .. aku rasa seolah-olah kita masih kat UKM. Masih belajar kat sana. Seronok sangat ..”

“a’ahh le Azian. Aku rasa nak pergi belajar kat UKM lagi le .. jom kita sambung phD ..”
“haha!! aku dah tak larat le syid .. otak dah penuh .. jem ..” (ketawa ..)



p/s - Rasa badan tak bermaya, sedikit pening yang aku rasai tadi terus hilang bila dapat borak dengan Azian  .. borak-borak .. gelak-gelak. So nasihat saya kepada kawan-kawan blogger, kalau rasa badan tak berapa okey tuu jangan telan panadol dulu. Sebaliknya cuba hubungi kawan-kawan baik yang dah lama tak jumpa ..  boraklah, ceritalah kembali kisah-kisah lama, kisah yang menggembirakan, kisah yang menenangkan hati dan perasaan ..


5 comments:

Mardhia Yusof said...

betul tu,salah stau cara utk hilangkan stress, pening, sakit..dengan communicate,body-contact..we can reduce all the negative charges/ion. sy pnah baca dalam mana ntah, tak ingat dah..

scientifically, dalam badan kita ada positif & negatif ion..bila kita bersentuh,salaman, dari situ la kita transfer and neutral kan ion-ion..sama jugak la dengan komunikasi..cakap yang baik-baik,gurau2..

same goes in Islam..bila lepas solat, kita salam dan peluk, kita dapat eratkan silaturrahim..skaligus buang sume negatif cas..

stuju juga,panadol pon sbenarnya tak berapa elok..ada kesan yang mudarat kalau kerap ambil panadol,tp xsure kesan apa..kawan ada pesan, jgn slalu mkn panadol..sbb before ni saya pon slalu makan panadol..hehe..

p/s: mesti penat skit kalau kerja overload kan..

eMMe said...

kenkadang lupe kawan lame, ingat panadol je...tapi betul jugak kata2 cikgu ni... kawan2 yg kite rase boleh wat kite hepi2, gelak2, leh hilangkan sakit kepala,, serabut dgn kerja ke... nak lupekan semua kesakitan tu, tido! hehehe...

LadyBird said...

tp kan cikgu.. kalau depa tanya sesuatu yg negetif bg kite.. mesti lagi stress kan? huhuhuhu.. contohnye kawin x lagi? ade anak x lagi? ko keje ape? lbh2 lagi yg semua kite xde.. sob3x..

Hanif said...

jumpa kawan2 lama terutama masa sekolah memamng best sebab masa tukita happy go lucky...bila dikenang memang banyak kelakau dan benda2 nakal kita buat..hehehe

blog-tips-kurus said...

kira jejak kasih le ni yek?? :-)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search