Followers

16 November 2012

Kes polis rogol warga Indonesia dalam penjara



“Tiga anggota polis dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Butterworth hari ini atas tuduhan merogol dan melakukan persetubuhan luar tabii ke atas seorang wanita warga Indonesia di Berek Balai Polis Perai, Jumaat lepas.

Konstabel Remmy Anak Dana, 25, Kpl Nik Sin Mat Lazin, 33, dan konstabel Syahiran Romli, 21, didakwa merogol wanita Indonesia berumur 25 tahun itu di Bilik 4, Berek Balai Polis Perai di antara jam 6.40 pagi hingga jam 7.30 pagi 9 November lepas.
  
Ketiga-tiga mereka juga didakwa melakukan persetubuhan luar tabii terhadap wanita itu pada tarikh, waktu dan tempat yang sama.”

Baca kes ini sambil mengeleng-geleng kepala. Bila bacanya rasa semacam je. Marah kalau ia benar-benar berlaku. Apapun kita tunggu bicara dan penghakiman di mahkamah!! Tak usah hangatkan suasana. Tak usah timbulkan pelbagai teori dan tanggapan!!  

Kita sebagai rakyat Malaysia hanya inginkan kes ini diselesaikan dengan baik. Tak kira sama ada ia melibatkan anggota pasukan keselamatan negara atau sesiapapun. Kalau bersalah hukumlah si pesalah mengikut undang-undang negara!!  Penjarakan maksima 20 tahun dan sebat lah!! 

Kalau kes ini benar terjadi, apa yang penting ialah dekati si mangsa. bantulah ia .. berikan kekuatan padanya .. 



Tadi aku saja klik-klik laman berita Indonesia. Tentu ada reaksi dari seberang sana tentang kes ini. Sememangnya  nyata. Reaksinya hangat juga. Pelbagai reaksi ditunjukkan. Malah dah melibatkan Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia. Ada suara minta kerajaan Indonesia putuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia dan seterusnya minta supaya semua tenaga kerja Indonesia ditarik balik dari Malaysia!!

JAKARTA, KOMPAS.com — Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Muhaimin Iskandar mengatakan telah mengirimkan surat kepada Pemerintah Malaysia memprotes keras atas dugaan pemerkosaan yang dilakukan tiga polisi negara itu terhadap seorang tenaga kerja Indonesia (TKI).

“Mangsa berumur 25 tahun mengatakan, pemerkosaan terjadi pada Jumaat (9/11/2012), ketika dirinya terjaring pemeriksaan polisi Malaysia. Mangsa mengakui tidak memiliki dokumen lengkap karena hanya mengantongi fotokopi pasport sehingga digiring ke kantor polisi. Saat itu, korban minta dilepaskan, tetapi tidak dikabulkan. Oleh ketiga polisi, ia diperkosa dan kemudian dibebaskan.”



p/s - Untuk saudara kita di Indonesia sana … ngak usah terburu-buru. Usah bikin panaskan keadaan. Percayalah polisi Malaysia adalah pasukan professional. Mereka akan bertindak adil. Tambahan kes ini bukan kes terpencil. Ini dah jadi kes negara okey!!! 

 

15 comments:

mis fatin said...

Pening kepala! hehe takut jadi rusuhan pulak nanti.. hmm

Wak Gelas™ said...

wak pon nampak gak berita ni masa kat Pontianak kemaren.. sodeyy kannn.. UUhhuu

Liquid said...


Saya rasa, kalo semua tenaga kerja indon ni ditarik balik pon ada bagusnya. (kita ketepikan dulu the fact yang diorg ni jd pkerja buruh kt ngara kita sbb org kita mmg xnk keje2 cmtu)
Tapi cuba fikir, ini just satu kes melibatkan rakyat indon yg menjadi mangsa (itu pon x pasti betul ke tak)

sebelum ni berpuluh2 rakyat indon yg wat hal kat negara ni..?? ngan pecah rumah, rompak, ragut, bunuh org2 kita sume, xde pun kita melenting mcm diorg. haih... tarik pun tarik lah.. diorg dtg pun x dijemput....

*just my 2 cents

Rashid said...

mis fatin
Rasanya taklah sampai begitu .. tapi tak taulah di Indonesia sana ..

Rashid said...

Wak Gelas
yup! kalau benar .. memang teramat menyedihkan ..

Rashid said...

Liquid
ermm .. kalau kita buat perbandingan, memang itulah hakikatnya. Cuma kita masih kena jaga prestasi negara .. kalau ikutkan kehendak memanglah gitu kan. Apapun segi kes ini, saya lihat perlu kita betulkan mana yang tak betul ..

mj dy said...

rashid
btu_10

mj dy said...

rashid
btu_10

mj dy said...

rashid
btu_10

Anonymous said...

Comparable time installing funds are generally a make of payday cash loans given for just
a calendar month timeframe through catastrophe events.
That they don’t involve your proof of
situations’ unexpected, or they might need surety, credit ratings not
other stuff. Perhaps you may package a vacation, a number of
important buys or even just cover up your small
business payments – Same exact moment sequel personal loans
will assist you in any cases. These days these
types of mortgages can be purchased on the internet.

Also visit my website: pożyczki bez bik

Anonymous said...

Same working day fitting financial products are a make of online payday loans given for one week period of time during catastrophe circumstances.

Individuals don’t want the particular evidence of situations’ emergency, none needed surety, credit rating not other stuff.
It's possible you'll schedule a secondary, a lot of fundamental
expenditures or perhaps include your business interest prices – Equal evening installment personal loans
just might help you in different occurrences. Presently
these types of personal loans are offered internet.

Feel free to surf to my web page: pożyczki pozabankowe

Anonymous said...

Identical morning installment fiscal loans happen to be a form
of cash loans presented to get a four week period interval within urgent situation cases.
Many don’t demand the actual proof situations’ unexpected emergency, neither of the 2 they might need surety, credit history none other things.
You will package a holiday, some important acquisitions and also cover your enterprise expenditures – Similar morning
set up funds will allow you to in a circumstances. Now a lot of these funds are accessible on
the internet.

Visit my web site ... kredyty bez bik

Anonymous said...

Similar day installment loans are generally a make of payday cash loans provided to get
a week time on disaster instances. Individuals don’t call for that proof situations’ emergency,
neither of the 2 they must be given surety, history of
credit neither other stuff. Chances are you'll schedule a holiday, some valuable buying or perhaps go over your small business payments – Same day payment lending products will assist you in a instances. At this time these kind of financial products can be bought on the net.

my website :: pożyczka bez bik

Anonymous said...

Similar evening sequel personal loans are actually a variety of cash loans furnished in a few weeks time period on urgent cases.
They don’t require that proof situations’ sudden,
not needed surety, history of credit none other things.
You can prepare a secondary, a number of critical products and
services and also include your home business
payments – Very same evening fitting funds will let you in different
events. Nowadays these kind of funds can be purchased online.


Take a look at my web site; kredyt bez bik

Anonymous said...

Equivalent working day payments funds can be a sort of cash loans available for the thirty
days stage inside urgent situation conditions.
Individuals don’t want the particular proof situations’
urgent situation, niether they want surety, credit rating or other things.

You'll system if you want a, a lot of critical purchases or take care of your home business bills – Same exact time payment financial products can assist you in different conditions. Currently these financial products can be obtained over the internet.

Also visit my web site :: szybka pożyczka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search