Followers

14 May 2012

Petua hilangkan rasa diri tak bermaya tanpa ubat …


Lama sungguh tak contact Mohd Azian,  seorang kawan baik semasa belajar di UKM, juga semasa  sama-sama kerja dan jadi tutor kat UMS. Beliau kini menetap kat Muar, Johor.

Tadi aku telefon dia .. bual-bual ..

“Assalamualaikum .. Azian, apa khabar kau?”
“Waalaikumussalam .. Baik .. kau syid ... lama tak dengar khabar kau. Kau apa khabar syid?”
“Okey, baik. Masih smart .. kau macamana pula azian. Perut kau?”
“Perut aku maintain je. haha!! .. kau ni tak berubah le syid..”
“Azian kau ada contact kawan-kawan lama kita ... Tengku, Zubir, Sudin ... Arman?’
“alaa lama dah tak contact. Kau dapat hubungi mereka tak?’
“Ada juga walaupun setahun sekali ..”

“Azian kau masih ingat Ayob?”
“A’ahh macamana dia? Kau dapat jumpa dia ..”
“Ada. Minggu lepas masa aku bagi ceramah kat cikgu-cikgu daerah Tumpat dan Pasir Mas...”
“Owhh iyake ..”
“Kau tau tak Azian. Masa jumpa Ayob tu aku tak cam dia. Dia cam aku. Dia terkejut jumpa aku ... akupun terkejut juga. Dia makin smart le. Makin putih ..  berisi sikit ..’
“ooo .. dia jadi kan dengan  ..”
“a’ahh jadi ..”
 “Azian kau masih ingat kisah Ayob masa kat UKM .. “
“Ingat .. mana boleh tak ingat .. hehe” (kami sama-sama gelak, sama-sama faham)

“Azian, dua minggu lepas aku jumpa Tengku ..”
”Tengku, aaa .. apa khabar dia sekarang ni?’
“Dia terlebih berisi ... perut dia kalahkan kau … dia sekarang ni dah jadi PK HEM ..”
“PK HEM? ishh biar betul kau syid .. macam tak percaya aku ..”
“aaaa tu le kau. Sebenarnya akupun ..  tak sangkakan ...”
“Masa kat UKM dulu diakan slow je … selalu Si Sudin angkat dia. Dukung dia  ..  dia selalu jadi bahan gelak Sudin ..  bla bla bla ..“
“haha!! kau ni ..”

Lama juga kami mengimbau kisah semasa belajar kat UKM .. Setiap kali cakap, kami akan gelak ..

“Syid, bila aku borak dengan kau .. aku rasa seolah-olah kita masih kat UKM. Masih belajar kat sana. Seronok sangat ..”

“a’ahh le Azian. Aku rasa nak pergi belajar kat UKM lagi le .. jom kita sambung phD ..”
“haha!! aku dah tak larat le syid .. otak dah penuh .. jem ..” (ketawa ..)



p/s - Rasa badan tak bermaya, sedikit pening yang aku rasai tadi terus hilang bila dapat borak dengan Azian  .. borak-borak .. gelak-gelak. So nasihat saya kepada kawan-kawan blogger, kalau rasa badan tak berapa okey tuu jangan telan panadol dulu. Sebaliknya cuba hubungi kawan-kawan baik yang dah lama tak jumpa ..  boraklah, ceritalah kembali kisah-kisah lama, kisah yang menggembirakan, kisah yang menenangkan hati dan perasaan ..


08 May 2012

Dengar dan tengok je klip video ini terus semangat datang ..


Malam ini – terkenang saat mula-mula aku berblog. Terkenang juga lagu yang selalu aku mainkan dan lihat video klipnya. Lagu yang bila aku dengar je terus semangat datang dalam diri. Terus rasa nak bangun berdiri dan melangkah gagah ...

Malam ini – sekali lagi aku dengar dan lihat klip videonya berulangkali. Lagu nyanyian Samy Yusof, Hasbi Rabbi.



Aku bermonolog dengan diri sendiri …

Kesibukan diri dengan kerja seharian perlukan juga keseimbangan. Jangan terlalu leka dan hanyut dengan kesibukan dan kepenatan sentiasa. Kadang tu perlu juga melihat dunia di luar bidang kerja. Ini kerana dunia ini sebenarnya penuh dengan permandangan yang cantik. Warna-warna yang indah. Semuanya terletak pada hati. Terletak pada usaha diri untuk melihat dunia melalui ‘pandangan’ yang cantik. Perlunya juga letakkan diri dalam keadaan yang dapat menggembirakan hati. Dapat berikan semangat pada diri sendiri. Ruang dan peluang untuk ceriakan hati ..



O Allah the Almighty
Protect me and guide me
To your love and mercy
Ya Allah don’t deprive me
From beholding your beauty
O my Lord accept this plea

CHORUS:
Hasbi rabbi jallallah
Ma fi qalbi ghayrullah
My Lord is enough for me, Glory be to Allah
There is nothing in my heart except Allah



Hindi:
Wo tanha kaun hai
Badshah wo kaun hai
Meherba wo kaun hai
Who is the only One?
Who is the King?
Who is the Merciful?

Kya unchi shan hai
Uskey sab nishan hai
Sab dilon ki jan hai
Who is the most praised and benevolent?
Whatever you see in this world is His sign
He’s the love of every soul



Turkish:
Affeder gunahi
Alemin padisahi
Yureklerin penahi
He is the Forgiver of all sins
He is the King of the universe
He is the Refuge of all hearts

Isit Allah derdimi, bu ahlarimi
Rahmeyle, bagisla gunahlarimi
Hayreyle hem aksam hem sabahlarimi
O Allah hear my sorrows and my sighs
Have mercy and pardon my sins
Bless my night and days


Arabic:
Ya rabbal ‘alamin
Salli ‘ala Tahal amin
Fi kulli waqtin wa hin
O Lord of the worlds
Send peace and blessings
On Ta-ha the trustworthy
In every time and at every instant

Imla’ qalbi bil yaqin
Thabbitni ‘ala hadhad din
Waghfir li wal muslimin
Fill my heart with conviction
Make me steadfast on this Religion
And forgive me and all the believers


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search