Followers

16 June 2012

Gara-gara anak kunci ..


Petang tadi – masa nak keluar rumah pergi kem tiba-tiba kereta buat hal pula. Tayar pula bocor. ishh ishhh .. time kita nak cepat ada-ada je. Aku senyum sendirian.

Tanpa buang masa, aku terus tukar tayar. Pasang ‘tayar spare’. Terus bawa kereta pergi bengkel.

Kat bengkel, periksa punya periksa ..  gara-gara anak kunci rupanya .. anak kunci buatkan tayar aku pancit? Pertama kali aku alaminya. Biasanya paku.

Aku belek-belek anak kunci. Macam tak percaya pula, anak kunci begini boleh buatkan tayar kereta aku pancit. Bukannya tajampun. ishh ishh .. 

Tiba-tiba terdetik kat hati  .. "perkataan yang kita ucapkan bukannya tajampun tapi ia bisa buatkan hati seseorang itu sakit dan terluka .. bisa juga bawa kita ke syurga mahupun ke neraka .."


10 June 2012

"Isteri saya selalu balik lewat malam .."




Jam 5.45 petang. Tengah memandu kereta - dengar radio. Dengar sembang santai antara DJ radio dengan pemanggil ..

Pemanggil : Assalamualaikum kak ..

DJ Radio: Wa’alaikumussalam .. sapa ni?

Pemanggil: Saya ni kak .. Azman.  Kak .. saya ada satu masalahlah kak. Masalah isteri saya ni. Dia ni selalu keluar rumah dan selalunya balik lewat malam .. selalunya jam 10.00 .. 11.00 malam ..

DJ Radio: ishh tu masalah tu. (gelak ..) Macamana boleh jadi begitu? Ni ada tak bagi nasihat kat isteri ni?

Pemanggil: Ada kak .. selalu bagi nasihat kat dia tapi dia tak berubah. Masih balik lewat malam .. (gelak)

DJ Radio: hah! bahaya tu (gelak)

Pemanggil: Satu lagi kak .. tentang saya kak. Sebenarnya saya juga selalu lewat balik rumah .. biasanya jam 1.00 .. 2.00 pagi kak .. (gelak)

DJ radio: aaa gitu pula ya. Ni dah dikira masalah ni .. (gelak)
Pemanggil: Ya kak. Masalah rumah .. (gelak)

Aku kerutkan dahi. Terasa pelik. Nak ketawapun ada ... Pelik bila si pemanggil (si suami) asyik gelak je semasa ceritakan masalah rumahtangganya. Bagi aku, isunya kedengaran agak serius, tentang isterinya yang selalu keluar rumah dan balik lewat malam. Tapi si pemanggil (si suami) boleh lagi gelak tuuu … ??? ..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search