Followers

24 August 2012

Kisah orang Islam Rohingya dari Ustaz Jaber Mohd Subahan


Aku baca Mastika, keluaran September 2012. Berikut petikan kata Ustaz Jaber Mohd Subahan, Pengerusi Majlis Ulama Rohingya. Kisah ini disampaikannya di Masjid al-Hasanah, Bandar Baru Bangi pada 29 Julai 2012.

“Ibu-ibu sudah kehilangan suara. Anak-anak kecil mereka dikelar, dipotong urat lehernya dengan senjata tajam. Malah ada yang dikerat urat belikat di kanan dan kirinya.”

“Kulit dihiris dan daging dibelah beberapa sentimenter. Ibarat ikan disiang dan dikelar badannya. Akhirnya tubuh kanak-kanak itu kaku. Wanita dan anak gadis Rohingya pula dirogol, diseksa lalu dibunuh.”

“Ada pemuda yang cuba melawan telah dibawa ke landasan kereta api. Lehernya disendalkan ke batang rel. Dan kemudian … hanya kepala tergolek berpisah dari badan dengan leher hancur digilis kereta api ..”

“Ada kalangan anggota berpakaian seragam membidik senjata dari belakang sebuah rumah kampung milik orang Islam Rohingya. Pang! Pang! Pang! Tembakan bertalu-talu menembusi dinding rumah. Jeritan sekilas dan kemudian senyap sunyi. Mayat-mayat bergelimpangan …”

“Ada penduduk mahu melarikan diri ditangkap dan disumbatkan ke dalam rumah. Lalu rumah itu dibakar …”

“Kedai-kedai orang Islam menjadi mangsa. Harta benda dirampas dan dicuri oleh orang Rakhine…”

“Ada anggota berpakaian seragam kelihatan berkawal. Anehnya pihak polis hanya menjadi penonton. Mereka tidak berusaha membantu. Tiada bomba datang memadamkan api”

“Asap memenuhi ruang udara Arakan. Tebal dan hitam. Menerbitkan bau seperti ayam dipanggang hangus. Di atas jalan-jalan raya, muslim Rohingya bagai binatang, bergelimpangan ..”

 


p/sDua-dua jiran terdekat kita ... Thailand dah berlaku dan masih berlaku .. Kini Myanmar pula ..

13 August 2012

“Cikgu, Natasya sering menangis kerana cikgu ...”


 sekadar hiasan

Habis je mengajar kelas 4 Sains, aku terus melangkah keluar menuju ke bilik dan belum sempat aku masuk bilik, aku dipanggil seseorang ...

“Cikguuuu …”
Aku berpaling. Rupanya Ezlyn, pelajar dari kelas aku tadi.

“Ezlyn, ingatkan sapa tadi ... Ada apa Ezlyn?”
“Cikgu ... boleh cakap dengan cikgu jap ...”
“Okey ... marilah masuk bilik cikgu ...”

“Duduk Ezlyn .. “
“Cikgu, sebenarnya saya nak bagitau cikgu … tuu Natasya cikgu. Dia nangis cikgu ...”
“Menangis ... kenapa?”
“Dia menangis kerana cikgu ...”
“Cikgu! cikgu mana ni?”
“Cikgulah ..”

Terkejut aku  … terus tertanya-tanya dalam hati,  “Menangis kerana aku? apa aku telah buat?”

“Cikguu .. sebenarnya sejak dua tiga hari ni .. Natasya sering menangis cikgu. Malam tadi kat dalam bilik asramapun dia menangis cikgu . Tadi habis kelas cikgu, dia masuk bilik air .. dia menangis lagi cikgu ..dia menangis kerana cikguu .. ”

“Kenapa dengan dia? Apa cikgu telah buat? ..”

“Dia kata .. cikgu tak pedulikan dia.  Seolah-olah dia tak wujud dalam kelas cikgu … sebelum ni cikgu selalu juga sebut nama dia dalam kelas. Sekarang ni cikgu duk sebut dan panggil nama pelajar-pelajar lain je”

Aku ???

07 August 2012

“saya diganggu Jin. Ada 10 jin semuanya .. “


Aku didatangi 2 orang pelajar yang baru je habis belajar kat matrikulasi. Datang ke bilik aku untuk dapatkan pengesahan sijil untuk sambung belajar di Universiti.  Satu ke Universiti Malaysia Terengganu, satu lagi ke Universiti Malaysia Perlis (uniMap).

Sambil tandatangan,  borak-borak ..

“Camana Nur Fatehah, Wana ..  sihat?” 
“Sihat cikgu .. “ ujar Fatehah.
“Saya je tak berapa okey cikgu ..”  ujar Wana.
“Tak berapa okey? sakitke?
“Saya balik duk berubat cikgu .. sekarang ni okey sikit le ..”
“Berubat! Ni sakit pe ni?”
“Entahle cikgu .. kena gangguan jin masa belajar kat matrikulasi ...”
“Jin ..  camana tau jin yang ganggu ..”
“Tu ayah Aisyah, pakcik Aziz yang bagitau .. saya berubat dengan dia..”
“Ayah Aisyah.  Aisyah kelas 5 Melur tu ke?. Ayah dia bomoh?”
“Iya cikgu. Ayah dia boleh bab bab gangguan jin, kena ilmu hitam .. sihir .. keluarga saya sebelum inipun ramai juga yang kena ganggu. Kami semua sejak dulu duk pergi berubat dengan ayah Aisyah. Alhamdulillah semua dah sembuh”

“Semasa berubat, ayah Aisyah kata apa?”
“Dia kata .. saya diganggu jin. Ada 10 jin semuanya ..’
“Wow!! 10 .. ramainya peminat ..”
“hehe .. cikgu nii .. ke situ pula…”

Dalam hati aku .. 10 jin? ramai tuu ..














“Cikgu, toyolpun ada juga kat sana cikgu ..” ujar Wana lagi.
“ishh ishh biar betul Wana ni …”
“Betul cikgu .. ada roti saya dimakannya. Satu malam tu ada 2 keping roti, saya tinggalkan atas meja. Tengok-tengok tinggal sekeping ..”

“hah!! adake toyol. Ni tentu Wana yang makan tapi lupa .. atau ‘roommate’ yang makan ..” potong aku.
“Tak cikgu. Saya tanya ‘roommate’ .. dia tak makan. Saya kenal ‘roommate’ saya cikgu. Diapun terkejut. Nak kata ada orang lain masuk bilik. Bilik berkunci cikgu .. Kat Matrikulasi sana ramai student percaya ada toyol .. “

Toyol? Tadi Jin .. Aku ngeleng-ngeleng kepala. Senyum ..  makin lebar senyum ..
“Itulah Wana. Ramai peminat sangat. Tengok tuu. Bukan setakat Jin. Toyol pun … hehe”

“Cikguuu niiiiii … “

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search