Followers

06 December 2013

Lelaki Bangla penjual gas cuba goda wanita Melayu di rumah ..


Duk berehat sambil tengok drama TV3, Menjinak Ombak sambil duk baca blog ‘bersama mazidul’ - bertajuk “WAJAH TAUKEH BANGLADESH TERBUKTI MENIPU PELANGGAN DI PLAZA LOW YAT DIDEDAHKAN” Selasa, Disember 03, 2013.

Sempat juga baca komen para pembaca berkenaan entri tersebut ..
Antara komen yang diberi dan agak menarik untuk direnungi bersama ialah dari hamiza hamid
baca ini: bangla semakin biadap

https://www.facebook.com/princess.fifi.athira/posts/370729323062810



Harini call beli gas ..
Setibanya di rumah ..
Gas itu dihantar oleh seorang lelaki bangla ..

Bangla gas : (selepas letak gas ) .. u duduk satu orang saja ka ..
Saya : (Dlm hati rasa lain) takla saya sudah kawin. Tggu suami balik kerja ..
Bangla gas : boleh saya tumpang tandas ..
Saya : masuk tu tandas kat dapur ( aku tercegat di pintu masuk rumah .. sbb takut skit time tu ) .
Bangla gas : ( selepas keluar dr toilet) ada air ka saya mahu minum )
Saya : rumah saya xda air.. habis, tak.masak air lagi .. (dlm hati kecil ni rasa da lain macam ) ok u kluar la balik .. gas sudah dapat, duit sudah byar ..
Bangla gas : saya punya perempuan sudah lari .. boleh saya try u satu kali saja sambil mata dan jari dia tunjuk ke bawah ku ..
Saya : u balik sekarang. u tahu suami saya polis. Kerja dekat balai bandar baru bangi.. baik u balik sekarang sebelum saya bg tahu suami ..
Bangla itu terus kluar rumah .. dan saya terus.knci pintu rumah .. 

# mmg nak call syarikat dia kerja dan buat aduan .. mmg jahat org bangla .. ni mulut saya nk.mnuduh org bangla kot yg terlibat kes rogol dan budak budak .. bukannya saya seksi .. baru balik kerja pakai jubah dan tudung pun labuh ke paras paras pusat .. siap saya mngaku saya dah kawin .. berani betul bangla ni .. lpas ni apepun jual beli melibatkan penghantaran ke rumah .. mmg xkan kasi masuk ke rumah .. bhya .. ni pun di shortkan cerita .. geram teramat sgt .. berhati hatilah pd semua wanita di luar sana .. dorg bukan kisah buruk ke cantik ke tua ke muda ke budak ke .. janji dorg dpt puaskan nafsu binatang dorg .. hish berani betul ..

Aku termenung sekejap. Perasaan berbaur marah dan sedih. Marah dan sangat meluat dengan puak-puak bangla ini (bukan semua). Sedih kerana kebanjiran puak-puak bangla yang sesetengah berperangai haiwan ini seolah-olah mereka ini bebas untuk berbuat apa saja. Malaysia ini bukan saja menjadi lubuk rezeki ekonomi mereka malah mereka juga semakin berani mencari dan memperdayakan kaum-kaum wanita. Mangsanya pula adalah lebih kepada wanita-wanita Melayu tempatan, tak kira siapapun .. tak kira statusnya. Asal dapat je.

Moga kepada semua .. khususnya anak-anak gadis dan wanita Melayu .. berhati-hatilah .. Puak-puak ini biasanya berniaga. Dan menjadi trend sekarang ini mereka berniaga dari pintu ke pintu rumah. Macam-macam barangan yang nak dijualnya. Apa yang penting jangan sesekali berikan peluang kepada puak-puak ini untuk masuk ke dalam rumah hatta ke dalam kawasan parking kereta rumah sekalipun!! Kalau diaorang datang berniaga .. pastikan ada ramai ahli keluarga atau panggil jiran-jiran untuk bersama-sama. Jika tak ada tak payah layan. (termasuk layan cakap). Tutup pintu rumah rapat-rapat. Buat tak dengar je bila dipanggil .. 

Oh ya .. jika ditanya "sorang je ke kat rumah?" Jawab je .. "Ramai .. diorang ada dalam bilik. Suami sayapun ada .." Jangan sesekali jawab, "iya sorang je @ suami saya pergi kerja @ duk tunggu suami balik kerja .."


p/s  - suka baca blog mazidul. Berani membongkar .. sedih kerana ramai wanita menjadi mangsa lelaki Nigeria dan mat-mat bangla ..



28 October 2013

Moga teman-teman alam maya sentiasa sihat ...



Wow!! sebulan tak update .. adoii ..

Apapun kepada teman-teman pembaca semua, moga sentiasa sihat, hati gembira dan ceria bahagia sentiasa. Jika ada sedikit kerumitan dan masalah yang melanda tu, anggaplah ia sebagai satu ujian dariNya. Ujian yang menandakan diri kita disayangiNya … kita diuji kerana disayangiNya. InsyaAllah setiap ujian pasti ada jalan penyelesaiannya okey.

Maaflah teman-teman yang hadir kat blog ni. Lama tak update. Sebulan dua ni tuan punya diri tengah sibuk bersama dengan pelajar-pelajar. Maklumlah SPM dah tak lama lagi. Enam November ni dah mula Peperiksaan SPM.
 
Aku .. macam biasalah. Makin hampir dengan Peperiksaan SPM semakin bertimbun le tugas. Dengan tugasan dalaman sekolah. Dengan bagi ceramah sana-sini. Buat bengkel sana-sini. Apapun kesibukan itu sebenarnya berikan satu kepuasan dalam diri. Letih tapi rasa puas … terasa diri ‘hidup’ .. ada je perlu fikir dan nak dibuat dengan pelajar-pelajar ni.



apa yang penting dalam melakukan sesuatu ialah kepuasan diri ..

Oh ya tahun ni subjek Sejarah adalah subjek wajib lulus selain Bahasa Melayu. Kalau pelajar gagal Sejarah maka diorang tak layak dapat sijil SPM. Dengan kata lain, bolehle dianggap gagal SPM. Oleh itu aku sebagai cikgu kena le buat sesuatu yang lebih sikit terutama dengan pelajar-pelajar yang ‘agak lemah’ dan yang ‘agak malas’ sikit tu. Iyalah kan .. ada sebahagian tu dah le agak lemah sikit tapi masalahnya acap kali juga tak hadir sekolah.

Apapun harapan mak ayah diorang terlalu tinggi … sebagai cikgu, aku kena le berusaha sedaya upaya dan setakat termampu untuk bantu pelajar-pelajar ni. Berusaha sehingga ke tarikh sebenar peperiksaan .. InsyaAllah …

p/s - rindu kat teman-teman blogger yang pernah bersama kat alam maya .. tak sedar rupanya dah hampir 6 tahun berblog ..  masa itu terlalu pantas bergerak rupanya ...

 

23 September 2013

Pelajar ponteng sekolah kerana faktor guru?




Adake cikgu begini sekarang ini?

Seronok baca hasil kajian terkini ini:

“Personaliti atau sikap guru dikenal pasti sebagai faktor terpenting dalam mempengaruhi pelajar ponteng sekolah, menurut kajian yang dijalankan Universiti Malaya (UM) dan Institut Pendidikan Guru dengan kerjasama Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF).

Ketua Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling UM, Dr. Zahari Ishak berkata, keperibadian guru yang digemari pelajar akan meningkatkan minat serta menggalakkan golongan itu hadir ke sekolah.

"Guru memainkan peranan penting dalam menarik minat pelajar ke sekolah. Hal ini kerana secara amnya pelajar suka berada di sekolah tetapi personaliti guru yang garang, marah-marah, suka membebel dan teknik pengajaran membosankan menyebabkan mereka tidak mahu ke sekolah.”

Nak komen sikit …

Bila aku amati. Memang ada benarnya. Benar bila melihat faktor guru! Sebenarnya banyak faktor lain lagi yang melingkari diri pelajar yang menjadi penyebab pelajar suka ponteng sekolah.

Apapun aku seronok juga dengan kajian ini. Aku nak ulas sikit berkenaan faktor guru garang, marah-marah dan suka membebel.

Adakah guru garang & suka marah-marah? Rasanya tak semua cikgu garang dan suka marah-marah. Memang aku akui ada cikgu yang garang. Tapi pada pandangan akule sebagai seorang cikgu, guru yang garang ini kebanyakannya garang bertempat. Mereka kadang tu terpaksa bersifat ‘garang’. Tujuan tak lain tak bukan, nak pastikan pelajar beri tumpuan dalam kelas. Beri perhatian semasa P&P berlangsung. Tak nak ada ganguan kelas. Bagi aku, kebanyakan cikgu amat kasih dan sayang kat pelajar-pelajarnya.  Aku dah lihat dan melaluinya.

Mungkinkah guru itu bersifat tegas tapi dipandang oleh ‘pelajar-pelajar bermasalah’ sebagai guru yang garang? Bagi aku, seorang guru perlu ada sifat tegas dalam diri. Tegas dalam memastikan keadaan kelas terkawal. Lihat jugale pelajar dan kelas yang diajarnya. Ada sesetengah kelas dan sebilangan pelajar tu wow bukan main ‘main-main’ lagi terutama pelajar lelaki (maaf, biasanya kelas belakang) dengan cikgu perempuan.  Boleh bawa nangis cikgu tuu ..   

Bagaimana dengan pelajar perempuan? mereka okeyke? tak ‘main-main’ ke? yup! terus-terang pelajar perempuan ada juga yang suka ‘main-main’ tapi biasanya tak ramai le dan biasanya mereka ni dapat dikawal dan dilembutkan dengan mudah. Ada caranya.

Adakah guru suka membebel? (membebel atau menasihati?) Rasanya tak sah kalau seorang cikgu tu tidak membebel terutama cikgu perempuan. Dah lumrah mereka gitu kan. hehe. Gurau jer. Pada pandangan aku le, kalau hari-hari cikgu duk membebel memang akan buatkan pelajar bosan. Panas telinga. Rasa nak keluar kelas je. Masalahnya pelajar jugale yang buatkan cikgu tu suka ‘membebel’. Suruh buat latihan tak buat atau tak siap. Suruh baca tapi balik rumah langsung tak baca. Bila ditanya tak tau hatta soalan senangpun tak tau juga pelajar tu nak jawab. Bebel le cikgu tu. Adakah bebelan cikgu tu salah? Atau mereka patut senyum? 

Berbeza dengan cikgu lelaki, cikgu lelaki biasanya tak suka membebel tapi mereka terus ‘sembur’ dengan ayat-ayat yang boleh buatkan pelajar terus diam ..  Nasihat mereka nasihat yang ‘tidak berlapik’ ..  Panas Pedas. 

Cikgu lelaki ada cara .. marah tetap marah ..  serius bila cikgu lelaki marah rasanya boleh bergegar bangunan sekolah tapi bila jumpa kat luar sekolah, macam biasa je. Cikgu dan pelajar tu okey jer. Sama-sama pakai jeans dan tshirt. Suka ajak pelajar makan, borak-borak. Suka ajak pelajar untuk temankan cikgu pergi kebun dan sebagainya. Itulah sebabnya pelajar yang bermasalah (tak kirale pelajar lelaki ke .. pelajar perempuan ke ..)  biasanya bila dah tamat sekolah, apabila berjumpa cikgu kat luar, mereka masih tegur dan tak segan untuk makan kat kedai dan berbual-bual dengan cikgunya … 
 
p/s – dunia ‘cikgu’ semakin seronok … sebab itu ramai lepasan ijazah nak jadi cikgu sekarang ni ..  beratus-ratus ribu setiap kali memohon …

Moga sesiapa saja yang nak jadi cikgu atau dah jadi cikgu ... jadilah cikgu yang "hatinya gembira dalam mendidik dan ketika bersama pelajar-pelajarnya". InsyaAllah baru seronok bila jadi cikgu!!



20 September 2013

Aku kejar pencuri ...



Kejar pencuri? owhh tidak. Aku bukan kejar .. Cuma aku lajukan langkah je apabila melihat ramai orang duk kejar pencuri. Dah ramai orang mengejar .. so aku rileks je le.  melangkah dengan tenang ...

Kejadian orang ramai mengejar pencuri berlaku berdekatan dengan aku. Masa itu aku sedang duk ‘bersiar-siar’ kat pasar pagi. Bersiar-siar sambil duk cari ‘sesuatu nak dimakan’. Sedang duk seronok tengok pelbagai jenis kuih tiba-tiba terdengar suara .. “pencuri!!” Aku terus berpaling. Masa itu aku tengok orang ramai dah mula saling berpandangan. Masa yang sama juga ada aksi kejar mengejar. Maksud aku orang ramai duk ‘hambat’ (kejar) pencuri .. aku apalagi terus turut sama ‘lajukan langkah’ ... bukan niat nak tangkap pencuri tapi cuma nak tengok siapa pencuri tu. Sebab dalam hati aku dah yakin. Pencuri tu pasti kena tangkap punya. Maklumlah yang kejar pencuri tu bukan seorang dua. Rasanya berpuluh-puluh orang. Kat kawasan terbuka pula tu. Lainlah kalau kat tepi hutan.

Telahan aku memang tepat. Akhirnya pencuri itu berjaya ditangkap oleh orang ramai. Nasib baik seorang polis ada bersama masa kejadian. Lalu digarinya si pencuri tu. Kalau tak rasanya ‘lembik’ le pencuri tu kena pukul dek orang ramai.

Terdengar suara orang ramai ..

“Pakat bui sebutir seorang  .. ajar pencuri tu” (Tumbuk / tendang seorang satu  .. ajar pencuri tu)
“Tak sangka .. orangnya smart. Putih tapi jadi pencuri …”
“Itulah. Badan besar .. muda lagi tu .. dah jadi pencuri …”

Sempat aku snap 





p/s - aku tak boleh nak bayangkan ... berani betul dia mencuri di tengah-tengah orang ramai  ..  silap strategi le tu .. 



15 August 2013

Suami belasah isteri dalam lif



Malam tadi tengok ‘ijab dan qabul’

Saat kenalan awal … seorang lelaki menghampiri wanita …
Beri bunga ... ditolak
Beri bunga ... ditolak
Beri bunga lagi ... ditolak lagi
Tak putus asa ... terus beri bunga .. ditolak lagi
Hari berganti hari ... beri bunga ... tak dihargai
Beri bunga lagi ... dibalas dengan renungan tajam
Bunga terus diberi ... masih lagi ditolak
Bunga diberi lagi ...  
Akhirnya bunga diberi diterima dengan senyuman

Kisah ini sungguh menarik …
Mendalam sungguh maksudnya …

Namun seringkali yang berlaku hari ini …
Bila dah dapat dan hidup sekian lama bersama …
Bukan lagi bunga yang diberi tapi tumbukan, lempang dan sepak terajang …


 

13 August 2013

Terima kasih kat polis trafik








Sebenarnya entri ini tak lain tak bukan .. sekadar nak ucapkan terima kasih kepada polis trafik kerana berjaya mengurangkan kesesakan lalu lintas kat Kelantan khususnya di sepanjang jalan Tanah Merah – Machang – Kuala Krai.

Walaupun dah masuk hari raya ke- 6 kenderaan masih lagi bertali arus .. tak putus ..
Kalau le takde polis trafik .. rasanya berjam-jam le duk kat tengah jalan ..  

Cuma kalau boleh pada tahun-tahun hadapan .. letak je sorang dua polis di lorong kecemasan kat jalan-jalan tertentu. Saman je mana-mana kenderaan yang sesuka hati memotong dan menggunakan lorong kecemasan kiri. Diorang ni pengganggu kelancaran perjalanan. Bikin hati juga tak tenang … 

 p/s - Tak tau bila le agaknya kesesakan jalan raya setiap kali musim raya di Kelantan ini boleh diatasi ..

07 August 2013

Aku mendengar kisah dari seorang imam Syria



2 malam lepas .. malam 27 ..  selesai solat terawih 8 rakaat, ada sedikit ceramah kat Masjid. Ceramah berupa kisah yang menimpa umat Islam di Syria.  Kisah itu disampaikan oleh seorang imam dari negara Syria (maaf, lupa nama).  Ceramah disampaikan dalam bahasa Arab, diterjemahkan dalam bahasa Melayu oleh salah seorang pengiringnya. Ceramah yang disampaikan dan diiringi tayangan video ..  Tayangan video berkenaan .. tak pernah aku tengok kat mana-manapun. Kat Youtube pun tak ada. Sungguh mengerikan dan memilukan hati.

Video itu merakamkan kematian dan kesengsaraan beratus-ratus ribu umat Islam di Syria. Baik anak-anak kecil, orang dewasa, wanita mahupun lelaki. Mereka semua menjadi mangsa keganasan dan kekejaman tentera durjana Syiah Bashar al Assad.

Salah satu video itu memaparkan seorang tentera Syiah Bashar al Assad menikam-nikam kepala dan muka seorang penduduk Islam sunni dengan pisau. Ditikam muka itu dengan lajunya .. ditikamnya berpuluh-puluh kali sehingga terangkat-angkat muka .. sambil diperhatikan oleh rakan-rakannya yang lain.

Sungguh kejam sekali!  Jika sanggup tengok – boleh le klik
Imam dari Syria itu berkata: Tentera Syiah Bashar al Assad itu menikam sebegitu kerana sifat dendam dan pegangan mereka bahawa ‘darah ahli Sunni adalah halal bagi mereka’ dan ‘mungkin penduduk Islam sunni yang ditikam itu namanya ada persamaan dengan nama Abu Bakar atau Umar atau Othman …  kerana ketiga-tiga nama sahabat nabi itu adalah sangat dibenci oleh mereka, tentera Syiah.

Aku perhatikan Imam dari negara Syria itu .. sambil mengisahkan sambil menyapu matanya yang mula kemerahan …

Dan ketika imam itu mengimani solat witir dan di kala bacaan doa qunut, terasa begitu syahdu sekali. Terasa begitu sebak di hati.  Bagi aku, itulah pertama kali aku mendengar bacaan doa qunut dalam solat oleh seorang imam yang begitu menyentuh hati.


Sama-samalah kita membantu dengan memberikan sedikit sumbangan kepada saudara Islam sunni kita di Syria dan berdoa moga tentera Islam Mujahideen di Syria beroleh kemenangan ..




p/s – bacalah kenyataan Syeikh Yusof Al-Qardawi secara live tentang bahayanya Syiah kat youtube …

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search