Followers

03 May 2013

Smart tapi suka meleleh dalam kelas



Aku terima sms dari seorang bekas pelajar SPM 3 tahun lepas.

“Salam .. cikgu, ni Jaafar kelas 5PD. Ada tanah 9 ekar 3 suku. Getah boleh ditoreh 6 ekar, 3 ekar baru ditanam. Kebun tepi jalan .. murah cikgu ..”

Aku senyum baca smsnya.

Terdetik hati. Bagus betul bekas pelajar aku ni. Orang lain duk sibuk pasang bendera sana-sini. Sibuk duk berarak kibarkan bendera parti. Berarak dengan bendera parti dapatle juga RM35.00 seorang. Dia ini tak .. duk sibuk dengan soal tanah dan kebun getah. Tak sangka dia masih ingatkan cikgunya ini. Malah sempat hantar sms bertanyakan khabar dengan tawaran yang hebat. Tawaran kebun getah. hehe ..

Tiba-tiba aku teringat, Jaafar ni seorang pelajar yang nakal. Suka tidur dalam kelas. Suka juga melawan guru. Malah pernah bergaduh dengan pelajar yang lain. Tapi dengan aku .. dia ni lain.  Mungkin dia hormat aku kerana aku ni suka bagi nasihat kat dia. Aku juga pernah melatihnya menjadi ketua keseluruhan semasa perbarisan unit beruniform sekolah.  Aku ajarnya beri ‘arahan’ kawad kepada semua pelajar. Walaupun peringkat awalnya dia takut dan tak ada keyakinan diri tapi selepas aku ajarnya dan beri keyakinan diri padanya akhirnya dia berjaya juga. Dia berjaya di mana dia pernah muncul sebagai ketua perbarisan terbaik semasa perkhemahan unit beruniform peringkat daerah.

Aku juga masih ingat di mana aku pernah bagi nasihat padanya di depan pelajar-pelajar lain dalam kelasnya:

“Cikgu ada terima laporan ..  betul ke Jaafar suka tidur dalam kelas?. Sebab cikgu tengok Jaafar ni okey je masa cikgu. Jaafar .. cikgu tengok Jaafar ni smart orangnya. Hidung mancung macam Akshay Kumar. Tapi .. kalau kita ni hanya smart je tapi duk suka meleleh air liur dalam kelas. Suka tidur. Malas belajar .. suka melawan guru .. apa gunanya. Tak ada nilainya ‘kesmartan itu’.  Ingat!!  smart je tak cukup. Smart  je tak boleh bawa kejayaan dalam hidup.  Bla bla bla .. "




p/s – Jaafar, berbaju hitam,  pernah aku bawa masuk ke kebun getah pada awal tahun 2009 dulu -   'Siapa yang nak ikut cikgu pergi kebun'.

Aku dengar khabar dia kini terlibat ngan bisnes ..  baguslah ..


1 comment:

dee said...

bestnya. kalau ada duit. bole beli. -___-"



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search