Followers

23 September 2013

Pelajar ponteng sekolah kerana faktor guru?




Adake cikgu begini sekarang ini?

Seronok baca hasil kajian terkini ini:

“Personaliti atau sikap guru dikenal pasti sebagai faktor terpenting dalam mempengaruhi pelajar ponteng sekolah, menurut kajian yang dijalankan Universiti Malaya (UM) dan Institut Pendidikan Guru dengan kerjasama Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF).

Ketua Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling UM, Dr. Zahari Ishak berkata, keperibadian guru yang digemari pelajar akan meningkatkan minat serta menggalakkan golongan itu hadir ke sekolah.

"Guru memainkan peranan penting dalam menarik minat pelajar ke sekolah. Hal ini kerana secara amnya pelajar suka berada di sekolah tetapi personaliti guru yang garang, marah-marah, suka membebel dan teknik pengajaran membosankan menyebabkan mereka tidak mahu ke sekolah.”

Nak komen sikit …

Bila aku amati. Memang ada benarnya. Benar bila melihat faktor guru! Sebenarnya banyak faktor lain lagi yang melingkari diri pelajar yang menjadi penyebab pelajar suka ponteng sekolah.

Apapun aku seronok juga dengan kajian ini. Aku nak ulas sikit berkenaan faktor guru garang, marah-marah dan suka membebel.

Adakah guru garang & suka marah-marah? Rasanya tak semua cikgu garang dan suka marah-marah. Memang aku akui ada cikgu yang garang. Tapi pada pandangan akule sebagai seorang cikgu, guru yang garang ini kebanyakannya garang bertempat. Mereka kadang tu terpaksa bersifat ‘garang’. Tujuan tak lain tak bukan, nak pastikan pelajar beri tumpuan dalam kelas. Beri perhatian semasa P&P berlangsung. Tak nak ada ganguan kelas. Bagi aku, kebanyakan cikgu amat kasih dan sayang kat pelajar-pelajarnya.  Aku dah lihat dan melaluinya.

Mungkinkah guru itu bersifat tegas tapi dipandang oleh ‘pelajar-pelajar bermasalah’ sebagai guru yang garang? Bagi aku, seorang guru perlu ada sifat tegas dalam diri. Tegas dalam memastikan keadaan kelas terkawal. Lihat jugale pelajar dan kelas yang diajarnya. Ada sesetengah kelas dan sebilangan pelajar tu wow bukan main ‘main-main’ lagi terutama pelajar lelaki (maaf, biasanya kelas belakang) dengan cikgu perempuan.  Boleh bawa nangis cikgu tuu ..   

Bagaimana dengan pelajar perempuan? mereka okeyke? tak ‘main-main’ ke? yup! terus-terang pelajar perempuan ada juga yang suka ‘main-main’ tapi biasanya tak ramai le dan biasanya mereka ni dapat dikawal dan dilembutkan dengan mudah. Ada caranya.

Adakah guru suka membebel? (membebel atau menasihati?) Rasanya tak sah kalau seorang cikgu tu tidak membebel terutama cikgu perempuan. Dah lumrah mereka gitu kan. hehe. Gurau jer. Pada pandangan aku le, kalau hari-hari cikgu duk membebel memang akan buatkan pelajar bosan. Panas telinga. Rasa nak keluar kelas je. Masalahnya pelajar jugale yang buatkan cikgu tu suka ‘membebel’. Suruh buat latihan tak buat atau tak siap. Suruh baca tapi balik rumah langsung tak baca. Bila ditanya tak tau hatta soalan senangpun tak tau juga pelajar tu nak jawab. Bebel le cikgu tu. Adakah bebelan cikgu tu salah? Atau mereka patut senyum? 

Berbeza dengan cikgu lelaki, cikgu lelaki biasanya tak suka membebel tapi mereka terus ‘sembur’ dengan ayat-ayat yang boleh buatkan pelajar terus diam ..  Nasihat mereka nasihat yang ‘tidak berlapik’ ..  Panas Pedas. 

Cikgu lelaki ada cara .. marah tetap marah ..  serius bila cikgu lelaki marah rasanya boleh bergegar bangunan sekolah tapi bila jumpa kat luar sekolah, macam biasa je. Cikgu dan pelajar tu okey jer. Sama-sama pakai jeans dan tshirt. Suka ajak pelajar makan, borak-borak. Suka ajak pelajar untuk temankan cikgu pergi kebun dan sebagainya. Itulah sebabnya pelajar yang bermasalah (tak kirale pelajar lelaki ke .. pelajar perempuan ke ..)  biasanya bila dah tamat sekolah, apabila berjumpa cikgu kat luar, mereka masih tegur dan tak segan untuk makan kat kedai dan berbual-bual dengan cikgunya … 
 
p/s – dunia ‘cikgu’ semakin seronok … sebab itu ramai lepasan ijazah nak jadi cikgu sekarang ni ..  beratus-ratus ribu setiap kali memohon …

Moga sesiapa saja yang nak jadi cikgu atau dah jadi cikgu ... jadilah cikgu yang "hatinya gembira dalam mendidik dan ketika bersama pelajar-pelajarnya". InsyaAllah baru seronok bila jadi cikgu!!



20 September 2013

Aku kejar pencuri ...



Kejar pencuri? owhh tidak. Aku bukan kejar .. Cuma aku lajukan langkah je apabila melihat ramai orang duk kejar pencuri. Dah ramai orang mengejar .. so aku rileks je le.  melangkah dengan tenang ...

Kejadian orang ramai mengejar pencuri berlaku berdekatan dengan aku. Masa itu aku sedang duk ‘bersiar-siar’ kat pasar pagi. Bersiar-siar sambil duk cari ‘sesuatu nak dimakan’. Sedang duk seronok tengok pelbagai jenis kuih tiba-tiba terdengar suara .. “pencuri!!” Aku terus berpaling. Masa itu aku tengok orang ramai dah mula saling berpandangan. Masa yang sama juga ada aksi kejar mengejar. Maksud aku orang ramai duk ‘hambat’ (kejar) pencuri .. aku apalagi terus turut sama ‘lajukan langkah’ ... bukan niat nak tangkap pencuri tapi cuma nak tengok siapa pencuri tu. Sebab dalam hati aku dah yakin. Pencuri tu pasti kena tangkap punya. Maklumlah yang kejar pencuri tu bukan seorang dua. Rasanya berpuluh-puluh orang. Kat kawasan terbuka pula tu. Lainlah kalau kat tepi hutan.

Telahan aku memang tepat. Akhirnya pencuri itu berjaya ditangkap oleh orang ramai. Nasib baik seorang polis ada bersama masa kejadian. Lalu digarinya si pencuri tu. Kalau tak rasanya ‘lembik’ le pencuri tu kena pukul dek orang ramai.

Terdengar suara orang ramai ..

“Pakat bui sebutir seorang  .. ajar pencuri tu” (Tumbuk / tendang seorang satu  .. ajar pencuri tu)
“Tak sangka .. orangnya smart. Putih tapi jadi pencuri …”
“Itulah. Badan besar .. muda lagi tu .. dah jadi pencuri …”

Sempat aku snap 





p/s - aku tak boleh nak bayangkan ... berani betul dia mencuri di tengah-tengah orang ramai  ..  silap strategi le tu .. 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search