Followers

08 May 2017

Bersamanya aku menadah ilmu


Bersamanya aku menadah ilmu
Bersamanya aku peroleh sesuatu
Semangat kentalnya sebagai guru
Tak pernah kenal erti patah dan layu

Bila aku amati akan diri dan cara gayanya
Ternyata ada sesuatu yang bisa diikuti
Semangat dan jiwa pendidiknya
Tak pernah kering dan berlalu pergi

Bait kata dan tuturnya lembut
Namun bicara dan nadanya serius
Dikongsinya dengan  sedikit nasihat
Kita yang mendengar mengangguk terus

Apa saja sentuhannya pasti menjadi
Ada saja idea dan fikir kreatifnya
Kesungguhan diri dan titik fokusnya
Tak pernah kenal batasan tempat dan masa


Kini dia tiada lagi di sini
Perginya kerana keinginan hati
Walau disekat dipujuk dirayu
Namun tak mungkin goyah tekadnya itu

Kita sahabat semuanya pasti sama
Akan tiba saat dan ketikanya
Memori ini jua pasti menyapa diri
Semua ini pasti akan berulang kembali

Doa kita semua untukmu sahabat
Moga kekal ceria dan sihat sentiasa
Di samping isteri dan keluarga tercinta
Bersama kitab dan juga amal sufinya


Nukilan spontan oleh Rashid 30.4.2017
Buat cikgu Ali yang bersara pada 30.4.2017 …

Walau jauh jarak umur, tapi beliau yang aku anggap bagaikan abang ..
banyak berikan nasihat dan contoh .... 

dan semangatnya itu yang boleh dicontohi ... 




No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search