Followers

31 May 2008

Lihat kemungkinannya, bukan keadaannya

Jam 6.45 petang. 31 Mei 2008. Aku terima panggilan telefon.

“Cikgu, macamana tanah tu. Jadi ke cikgu nak beli?" Abang Nor menelefonku.

“Tanah sebelah lot cikgu tu dah dibeli orang dah. Cuma tanah corner lot yang cikgu booking tu saya minta pada tuan tanah jangan bagi pada sapa-sapa. Tunggu cikgu dulu” Abang Nor menjelaskan padaku.

“Jadi. Esok saya jumpa abang Nor” Aku membuat keputusan. Tegas. Bimbang juga kalau tanah corner lot tu dah dijual pada orang lain.

“Kita pergi jumpa tuan tanah pagi esok. Bincang soal bayaran. Sama ada dia mahu saya bayar cash ke atau dia mahu deposit duluke” aku memberi cadangan.

"Okey cikgu, kita jumpa pagi esok. Assalamualaikum”

”Waalaikumussalam”

Tiga hari yang lalu aku dan Abang Nor – orang lama di kampung Pahi – juga pekerja di sekolah, pergi meninjau tanah yang mahu dijual oleh seorang kenalannya. Kedudukan lokasi tanah itu hanya dua minit dari jalan besar. Jalan besar itu pula sudah mulai padat dengan rumah dan kedai. Malah terdapat juga sekolah menengah, balai polis dan klinik kesihatan.

Walaupun terlindung oleh pokok kelapa sawit, tetapi apabila ditinjau-tinjau, bagi fikiranku kedudukan tanah tersebut agak strategik juga. Tambahan lagi aku dapati sudah banyak rumah didirikan di kawasan tersebut. Malah pokok getah yang sudah tuapun sudah ditebang dan tanah getah tersebut sudah habis dijual pada pertengahan tahun lepas. Dan yang penting lagi aku terdengar kemungkinan kawasan kelapa sawit tersebut akan ditebang dan akan didirikan hospital pakar. Namun kebenaran berita ini belum dipastikan lagi. Cuma berita tersebut aku perolehinya dari Abang Sof yang juga kenalan aku semasa bekerja di Sabah. Abang Sof kini bekerja di pejabat tanah, bahagian penilaian harta tanah pusaka.


Jam 9.00 mlm. 31 Mei 2008.

Aku membaca sebuah buku, karya Dr. D.J. Schwartz. Aku tertarik dengan satu tajuk yang disentuhnya iaitu “Lihat Kemungkinannya, Bukannya Keadaannya.”

Dan salah satu aspek yang dibincangkan ialah berkenaan tajuk, “Apa yang memberikan nilai kepada tanah?”

Menurut Dr. D.J. Schwartz,

“Seorang penguasa hartanah yang berjaya adalah kerana beliau tidak menjual keadaan sesuatu tanah, akan tetapi kemungkinan yang akan diperolehinya dengan tanah tersebut"

“Orang-orang yang berfikiran positif melatih diri untuk tidak hanya melihat kenyataan akan tetapi juga kemungkinan-kemungkinan yang positif yang ada dalam kenyataan itu”

“Jangan dipandang sesuatu hal atau benda seperti adanya, akan tetapi pandanglah pula kemungkinan-kemungkinannya. Visualisasi menambah nilai pada sesuatu barang”

“Selalulah mewujudkan dalam gambaran-fikiran apa yang dapat diusahakan pada hari akan datang. Jangan terjerat dengan keadaan sekarang”


p/s – Aku berharap keputusanku untuk membeli tanah tersebut adalah tepat.
Esok aku akan berurusan dengan tuan tanah tersebut. InsyaAllah. Moga semuanya berjalan lancar.

6 comments:

mohad said...

salam...

Anonymous said...

KNB. Okey. saya dah link anda punya URL baru. t.kasih atas makluman.

Anonymous said...

Ijad..salam jua untuk blogmasjid anda.

Anonymous said...

Saya setuju.. lihat kemungkinan, bukan keadaannya, sebab untuk success kita lebih pro-active dari re-active. Kita selalu tersilap dengan menilai rupa semata2 dari menilai kekurangan dan kelebihan sesuatu itu untuk hari ini dan esok...

Berfikir keluar dari 'rat race' kita akan nampak sesuatu yang sebelum ini kita terlepas pandang...

Correct me if i'm wrong... thanks

Anonymous said...

demalaysian, benar. kita selalu menilai rupa di mata kita lebih dari segala-galanya.. itu sebab Confucius juga pernah pesan bila kita didatangi tetamu, tak kira sapapun "anggaplah sapa-sapa yang datang tu sebagai 'tetamu besar'" - jangan beza-bezakan rupa & warna kulitnya.

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]microsoft web software, [url=http://firgonbares.net/]free adobe photoshop cs4[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] windows vista theme for xp legal to buy software
how to convert text to lines in autocad [url=http://firgonbares.net/]Express 4 Mac[/url] commerce shop software
[url=http://firgonbares.net/]learning software canada[/url] call shop software
[url=http://firgonbares.net/]adobe photoshop to buy[/url] canada government software
windows vista problems [url=http://firgonbares.net/]2009 Retail Price[/b]



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search