Followers

19 April 2010

Rasa hati nak terjun... dari tempat tinggi… terbang melayang…

Minggu lepas, kat facebook aku pernah luahkan rasa hati. Rasa hati nak terjun... dari tempat tinggi… terbang melayang… jatuh tenang … mendarat ke bawah.

Malam tadi, aku teringat lagi. Masa belajar kat UKM dulu, aku salah seorang anggota PALAPES. Sebaik tamat latihan PALAPES dan selepas ditauliahkan, aku dan kawan-kawan pegawai yang lain telah ditawarkan untuk menjalani latihan payung terjun dan sekaligus membuat penerjunan udara. Aku apalagi… bersama 8 orang kawan (daripada 150 orang ) telah bersetuju dan telah berikan nama untuk jalani latihan tersebut.

Tergambar akan seronoknya dan mencabarnya bila terjun dan terbang bebas di udara. Terapung di awang-awangan. Bak burung terbang tinggi-tinggi dan jauh …

Dalam aku duk menunggu proses pengambilan dan hadir temuduga itu, tiba-tiba saja aku dapat panggilan / tawaran untuk sambung Diploma Pendidikan kat UKM juga. Oleh kerana tawaran diploma dan masa latihan payung terjun jatuh dalam bulan yang sama, terpaksalah aku korbankan keinginan aku untuk terjun. Iyalah.. orang kata bila dapat tawaran diploma pendidikan, kerja dah ada di dalam tangan. Sedangkan masa itu, ramai kawan yang risau bila dah dapat ijazahpun, kerja belum tentu dapat lagi.



Kini 2, 3 kali aku duk tengok terjun bungee kat youtube... tentu seronokkan jika dapat terjun bungee. Aku tengok terjun bungee ini agak ‘lebih gila’ berbanding dengan terjun payung terjun. Payung terjun ada juga payungnya. Tapi terjun bungee.. sekadar ikat kat kaki badan gitu je. adoiiii… bayangkan kalau terlepas? hehe. Agaknya memang bebas melayang-layang terjunan ..

Aku tengok terjun bungee ibarat seorang itu lepas bebaskan diri. Tapi rasanya bukan calang-calang orang yang berani terjun bungee ini. Aku? hehe.. teman-teman blogger? sama le gamaknya... haha!!

38 comments:

blueCITY® said...

salam cikgu...
n3 ini seperti tahu akan hatiku malam ini, hukhuk...





ingin kuterbang jauh
inginku terjun dalam
ingin ku lari pantas
lupakan apa yg bermain





maaf, menumpang rumah cikgu utk menangis sebentar...

ada van de kamp said...

slm. sy baru buwat bungy jumping 2 mingu lepas!! hehehe. 43m je tingginya tp pengalaman yg x leh dilupakan. dari bwh, rasa thrilled nk wt, senyum2 lg. dh smpai atas mmg mcm2 perasaan ada waktu nk terjun. tp org tu sgt supportive & akhirnya terjun jgk. walaupun teringat lg presaan cemas waktu nk lompat tu, still tringin nk buat lg dkt tmpt yg lg tinggi:)

annfrendly said...

Aaaa... cikgu tak gayat ke..
tak beranilah saya cikgu...
pengsan dibuatnya

HonEyBuNNy said...

Beraninya cikgu...lau ila bagi sejuta pn xnak coz takot...hahahhah...eh ehe eh sejuta byk sgt kn....ihihiih

hana said...

..antara takut dan teringin nak cuba :p .. menarik kan. :) hmm

Ija1202 said...

Salam cikgu...
moga sihat & ceria sll...
Pendapat yg x berapa nak bernas...
jgn lah cikgu terjun bungee tu yer...
seram ler tgk...kang terlebih hentak putus pulak kaki tu...
errrr :)

Catwoman said...

Salam Cikgu Rashid...

Apa khabar? Lama sungguh sy tak dtg m`jenguk Cikgu di sini.

Aduhhh, byk n3 Cikgu yg sy t`lepas nihhhh....

:)

makdara terdiva said...

teringin gak nak try bungee jumping tapi kena buat wasiat dulu kot sebelom terjun..haha!

LiNda said...

Saya terjun katil jek !

oppps !

hahahaha

fauzuskamaruddin said...

salam,
huhu bugee jumping paling nearest ade kt mana yea? thailand kan? malaysia ada ke eyh? klu saya suka kelajuan dr ketinggian....tinggi ni gayat skit...klu naik plane tu boleh lagi klu bab terjun tinggi tinggi serender....apa kata en rashid try...

POSH76 said...

eee tka berani dgn bungeee ni...roller coster pun dah kecut perut huhu

Idalara said...

saat ini rasa hati nk duduk atas bukit paling tinggi dn nyaman perhatikan apa yg berada di bawah smbil menikmati coklat berperisa gajus...lupakan segalanya...

ps..tkkan berani nk buat terjun bungee...takut...bygkan tetiba terlepas tali dr ikatan kat kaki tu.....

Rashid said...

bluecity

salam biru..
ermm.. dah agak. Ada sesuatu berlaku kat biru malam tadi..
biru, jangan terlalu difikirkan sesuatu yang bisa buatkan kita nangis k.

Biru, jom jom kita terbang tinggi-tinggi dan jauh …

p/s- padanlah terdengar esakan tangisan… rupanya biru ek. Takper saya okey je. kalau biru nak nangis lagi.. datang umah saya lagi k.

Rashid said...

ada van de kamp
wah!! iyake? tentu seronokkan..
Memang terasa gayat semacam je bila di tempat tinggi. Tapi kalau dah kuat semangat.. apa lagi.. terbang .. jatuh .. melayang …

Rashid said...

annfrendly
Saya? gayat tu rasanya ada juga.

Ann ni saya rasalah.. duk tingkat atas rumahpun dah gayat. kan ann.. hehe

Rashid said...

Honeybunny
Alaa ila. Bukannya apa.. terjun je le.. ajal maut kan dah ketentuanNya.. (sambil pegang dahi..fikir-fikir seriau pula rasanya)

Rashid said...

Hana
Takut dan teringin nak cuba? ermmm.. lain je bunyi ayatnya hana.
Ni tentu hana sedang berdepan dengan seseorang.. takut nak sapa.. tapi teringin nak sapa. lariks!!!

Rashid said...

Ija
salam .. alhamdulillah saya okey ija.
yup! memanglah terjun ni ada risikonya ija. Ini kerana semuanya kerja buatan tangan manusia. Ikat ikat… kan buatnya longgar 1 inci tali tu apa ke.. buat naya je..

Rashid said...

catwomen
salam zyma..
Iyalah orangnya kan sentiasa sibuk. Terbang je kerjanya.. jap Australia.. jap New Zealand.. pagi India.. petang ke Afrika.. Bombay..

heehe

Rashid said...

makdara terdiva
haha!! nampak sangat takut nya mak dara … mengeletar le lutut dan segala sendi anggota mak dara.
kan makdara ..

Rashid said...

Linda
Terjun katil?.. ehemmm Linda asyik terjun katil je ni.. ahakss!!!!

Rashid said...

fauzus kamarudin
salam
entahlah fauzus. Memang kat Malaysia ada tapi tak pula saya tau lokasinya.
Kelajuan dan ketinggian. sebenarnya kedua-dua tu saya tak berapa suka le. Saya lebih suka yang sedang-sedang..

try? ermm… rasa jua nak. Tapi tak taulah.. bila fikir-fikir..dah tak ada kerja ke si rashid ni? hehe

Rashid said...

Posh
hah! posh ni memanglah. Tengok orangnya pun lembut ayu gitu.. confirm!! bab terjun tinggi-tinggi jangan haraple.. buat seriau je roma ..

Rashid said...

idalara

coklat berperisa gajus? uiss tak pernah dengarpun. adake.. best ke rasa? nampaknya kena cuba minum juga ni..

p/s - heehe.. dah agak ..

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum

maiza kalau tempat tinggi macam tue mula la kepala terhuyung-hayang.. gayat semcm ja.. kalau la kan.. di buatnya tali tue TER..... putus.. atau TER... lepas.. ha kan... tak leh nak bayangkan.. maiza da tengok video kt youtube.. mamat tue terjun dari tempat tinggi atas jambatan.. konon nak terjun turun ke laut la.. terjun2 tersalah sasaran.. bukan ke laut tapi atas batu.. pecah kepala, muka terbelah dua.. haaaa.... takut tengok..

so.. moral of the story.. jng bikin pelik2.. diri sendiri yg susah kan.. ajal di tangan Allah.. tapi, buat kerja pelik2 tue lbh baik elakkan ja kan... hehe...

Naura's Villa said...

Beraninya cikgu..dulu naura pun pernah simpan impian nak wat terjunan udara gak..skang ni rasa cam tak sanggup jer..

blueCITY® said...

uik cikgu,
hehheheh...

dah senyum2 sikit nih
terhibur gak hati main2 sini
dengar alunan piano, petik bintang2
lallalalal....















=p

Rashid said...

Maiza
w’kum ..
a’ahhh kan maiza. Duk cari bahaya risiko.. & kalau.. kalau ter ter ... adoii.. terus cancel rasa di hati. Tak jadi nak terjun.
Lebih bagus duk kat rumah.. guling-guling.. sambil baca blog.. rehat.. hehe

Rashid said...

Naura
Tak ada beraninya naura. Cuma keinginan saja. Kalau diberi 2 pilihan, terjun atau renang rasanya baik pergi berenang kat pantai. Lagi best!! minum-minum sambil tengok pasir putih pantai..anginnya yang tenang.. pekena fresh oren ..

Rashid said...

blueCity
oooooooo baguslah kalau macam tu biru. Jangan sedih k.. hilang cari je pangganti! Tak dapat amir khan cari je hrithik rosham.. hehe

Nak tengok biru senyum ceria. Tak nak sikit-sikit …

annfrendly said...

heheh.. ooo cikgu perli ann yer..
errr tapi betul la.. cikgu cam taw2 aje.. naek jejantas pun dah cukop gayat... errr.. takot mau pandang bawah.. mengigil kepala lutut.. pernah merangkak kat atas jambatan gantung akibat gayat.. memalukan.. naseb baik kecik lagi time tu..
kalau tak.. tak tau mane nak sorok muka..hehehh..

Rashid said...

annfrendly
ann alaa bukan saya tak kenal ann. Orang pompuan yang suka berkawan dengan kucing dan bunga biasanya memiliki hati dan jiwa yang lembut. so.. bila hati lembut.. perasaan mudah tersentuh... tercuit.. tergayat..



ahakss!!!

Fiza's said...

ishk, tengok gambar 2 pun dah rasa gayat semacam..

Hazzy Ishak said...

eerrrrrrrr gayattttt

Rashid said...

Fiza

hehe.. jiwa yang lembut..

Rashid said...

hazzy ishak

Confirm mengeletar ni bila kat tempat tinggi.. fenin fenin terus..

Wawa_Nadwa said...

wawa gayat!!

=P

Rashid said...

Wawa

sejak tingkatan 1 sampai dah kerja sekarangpun masih gayat lagi ke.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search