Followers

11 November 2015

Cara dan Gaya Sultan Kelantan menambat hati rakyat


Hrmm..  Hari ini seluruh rakyat Kelantan cuti sempena Perayaan Ulangtahun Hari  Keputeraan  ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad V yang ke 46. Tema sambutan pada tahun 2015 ini “Syariat Allah Membimbing Raja dan Rakyat Sepanjang Zaman” .. ALLAHU AKBAR ..

Semua orang tahu, Sultan Muhammad V adalah Sultan berjiwa rakyat. Baginda suka membahasakan diri sebagai “ambo” dalam pertuturan. Ini buatkan rakyat tak kekok bila berbicara dengan baginda. Begitu juga dengan penampilan. Baginda sangat sederhana, suka berjubah putih dan berkopiah ketika berdamping dengan rakyat. Cara dan gaya baginda inilah yang membuatkan rakyat Kelantan suka, sentiasa senang dan tenang di bawah naungan payung baginda.

Oh ya baginda jugalah satu-satunya Sultan yang menukar perkataan ‘Daulat Tuanku’ kepada ‘ALLAHU AKBAR”. Sebab apa ya ditukar perkataan itu? Itu persoalan awal yang pernah menjengah dalam kepala aku. Rupa-rupanya baginda Sultan ada pendapatnya yang tersendiri. Bagi baginda, dengan mengungkapkan perkataan itu, maka rakyat akan beroleh pahala. Mudah. Simplekan. Hmm hmm tak terlintas di kepala aku akan semua ini. Apatah lagi dengan memikirkan kedudukan baginda sebagai seorang Sultan dan Yang DiPertuan bagi Negeri Kelantan.

Aku sabagai rakyat Kelantan turut berasa bangga dengan cara dan gaya baginda. Moga baginda Sultan sentiasa mendapat rahmat dan dilindungi Allah SWT dunia dan akhirat ..  ALLAHU AKBAR …

Sekilas gambar baginda Sultan Kelantan  ..













2 comments:

Wa said...

Memang berjiwa rakyat ...

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search