Followers

11 May 2009

Kasut tumit tinggi punca sakit puan di kalangan wanita kini?

Kaum wanita sekarang ini memang suka bergaya. Selain pakaian.. kasut juga mesti ada gaya. Aku agak-agak, seorang wanita paling tidak mesti ada 3 atau 4 pasang kasut. Kasutnya pula pelbagai fesyen dan warna. Bertumit tinggi, rendah dan mungkin juga tidak bertumit.


Bagi aku, wanita berkasut nampak anggun dan ada gaya segi penampilan diri. Nampak professional… manakala wanita tak berkasut? nampak .. nampak apa ek..


Ops!! sebenarnya bukan aku nak bicara tentang gaya wanita era kini. Cuma aku nak kaitkan sikit dengan ucapan Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S M Mohamed Idris dalam satu sidang media kelmarin. Entah benar atau tidak ..


Beliau dipetik berkata;


“Pemakaian kasut tumit tinggi yang terlalu lama boleh menyebabkan sakit puan. Antaranya ialah kitaran haid akan terganggu dan sakit kepala.”


Menurutnya lagi, “rekaan tumit tinggi dibuat untuk menolak dada wanita ke hadapan dan punggung ke belakang (uikss iyake ni? baru tau.. ish .. ). Tapi kesan negatifnya ialah tulang spina dan pinggul akan terkeluar dari kedudukan asalnya. Bentuk postur badan wanita yang dibuat-buat ini akan menyeksa tubuh badan serta menimbulkan beberapa masalah kesihatan kepada seluruh tubuh badan.”


“Pemakaian secara berterusan akan juga menyebabkan kencing tidak lawas, tekanan, masalah tulang belakang dan pinggul. Di samping itu, ketinggian kasut juga akan mempengaruhi kadar tekanan bebola kaki pemakainya.”


Pendedahan seorang pakar ortopedik, kasut bertumit 2.5 inci akan menyebabkan 50% tekanan kepada bebola kaki manakala kasut setinggi 3 inci pula membawa tekanan sebanyak 76%. Malah betis juga akan lebih berotot disebabkan otot betis memendek dan menegang.


p/s – ermm ‘no komen’. Mungkin blogger pompuan boleh beri komen..

42 comments:

Pocket said...

which makes u think how much woman actually sacrifices their health just to look better.
We men?
I cut my hair to the minimum just to make sure i dont have to own a comb.

ZaHiRaH said...

mungkin ade kebenarannye.. sy gemar pakai heels.. takot nih.. ehe.. bukan setakat 3, 4 tp ade 16 pasang kasut..mcmane?? hehe

Marzalina said...

Dah lama tak pakai kasut high heel...tak tahan sakit kaki saya! tapi kalau sesekali ok la jugak..nak bergaya punya pasal...sakit pun sakitlah hehehe

mommy otai said...

saya pon pminat high heel ni...klu amlkn memg betis cntik..bontot pon lawa..tp negative tggung sendiri...

farah pakai jgk tp tgk la keadaan..kdang tuk function je la..dinner ke kan..kalo tuk soping sori laa..selipar jepun pn jadi..pernah jadi..lupa nk pakai selipar biasa..terpaksa pegang dgn tgn je la high heel..sbb dh letih..hahaha...last2 g beli selipar baruu..awwww...

sonot gak dpt selipar baru kan..ahaksss

norin said...

salam wajah u mcm sdr kasim selamat lah..http://kassim8888.blogspot.com/

sakurasa 2 said...

Cikgu Rashid
terima kasih berkongsi info in...
info untuk kaum wanita...
dan setiap wanita kena tahu...
rasa takut pula dengan kasut tumit tinggi ini coz sakura memang suka kasut tinggi ini....
tapi nak buat cam nerya?
kalau tak pakai kasut tumit tinggi rasa tak selesa lak...

mulai hari ini kena belajar kasut tumit rendah he he he

SRISUFI said...

Salam cikgu..

hurrmmmmm

ni yang buat saya gerun ni..heheh. Tapi memang saya pernah terbaca, efek memakai kasut tumit tinggi ni boleh menyebabkan sakit pinggang. Realitinya kalau selepas memakai kasut bertumit tinggi adalah harus bagi saya memanjakan kaki. (Rendam kaki yang letih tu dalam air suam +garam) tujuannya meredakan segala urat2 yang tenat tu.

hehehe sekadar share petua emak

Rashid said...

Pocket
a'ahh pocket. Sebenarnya orang lakipun sama je sanggup korbankan segalanya demi nampak lebih macho. cuma orang laki ni suka kontrol dalam serba serbi.. kontrol hensem..

p/s - Nak gunting rambutpun masih kontrol.. pesan pd tukang gunting, 'gunting sikit-sikit je'. Tapi bila kena pergi kat kem tentera - "adoii abisle rambut aku!!!" Tapi demi negara.. kukorbankan segalanya. uhukk!!

Rashid said...

Zahirah
wah!! takjub sungguh. 16 pasang kasut? tu dia!! nii adik Emelda marcos ke ni..

Takut? hehe

Rashid said...

mommy otai
uiss ada ke pakai kasut tumit tinggi boleh 'bontotpun lawa..' dushhh!!!! adik abg ni.

ooo pandai ek farah. Gunakan taktik nak beli selipar baru.. ala kan farah penuh dengan taktik .. psst!!

Rashid said...

Marzalina

Intan, saya dah agak. orang pompuan ni sama je kat dunia ni.
Demi nampak bergaya, sanggup lupakan kesakitan..lupakan kesengsaraan.. hehe.

Rashid said...

norin
iyake ni..
ermm.. sedih juga bila kat blog sana..

Rashid said...

Sakura
Sakura.. boleh pakai. Cuma diorang minta janganlah selalu pakai.. hari-hari pakai. Kalau pakai masa dan tempoh tertentu tak jadi masalah.

sakura.. alah bisa tegal biasa.

Rashid said...

Srisufi

Kepada teman-teman blogger.. boleh ikut petua srisufi ni. Lepas pakai kasut tumit tinggi.. rendamkan kaki dalam air panas suam bergaram. Rawatan urat kaki & betis.

Srisufi.. camana kalau orang-orang pompuan ni kita galakkan pelihara dr fish? Lepas pakai kasut tumit tinggi rendam je kaki.. suruh dr fish rawat.. gigit..geli.. terapi kaki dan minda.

n a r d indie winkie said...

erm.. susah nak jalan sebenarnya kalo pki kasut tumit tinggi. nad prefer kasut flat jek

Ija1202 said...

"Nak cantekk kena la sakit.."
ayat siti...hehee
Kalau sekali sekala rasanya tiada masalah kot cikgu...jika kerap & berjalan agak lama..itu mmg tidak di nafikan...sakit2 pinggang & kaki di buatnya..
apa pun cikgu ia mmg info yg berguna...

Idalara said...

salam cikgu rashid (makna nama rashid - yang mendapat petunjuk)
kak ida mng tahu hal ni..kasut tumit tinggi boleh sebabkan beberapa penyakit pada pemakainya tapi pasal sakit puan yg lain kak ida tak tahu pulak..
kak ida biasa pakai tumit 2 stgh inci..jarang pakai kasut leper,rasa mcm tak anggun gitu..yg menarik tu "pemakaian kasut tumit tinggi menolak dada ke depan dan pinggul ke belakang.."hahaha..ye kot...tapi so far ni jarang kak ida rasa sakit2 kaki atau tumit walau berjalan jauh dgn tumit tinggi mgkin sbb tak berat sgt.

Idalara said...

salam cikgu rashid (makna nama rashid - yang mendapat petunjuk)
kak ida mng tahu hal ni..kasut tumit tinggi boleh sebabkan beberapa penyakit pada pemakainya tapi pasal sakit puan yg lain kak ida tak tahu pulak..
kak ida biasa pakai tumit 2 stgh inci..jarang pakai kasut leper,rasa mcm tak anggun gitu..yg menarik tu "pemakaian kasut tumit tinggi menolak dada ke depan dan pinggul ke belakang.."hahaha..ye kot...tapi so far ni jarang kak ida rasa sakit2 kaki atau tumit walau berjalan jauh dgn tumit tinggi mgkin sbb tak berat sgt.

Rashid said...

Nard
Susah bagi yang tak bese kot.. saya tengok mereka yang dah bese tu bukan main lagi jalannya.. penuh bergaya & confident le nard.

kasut flat? lagi mudahkan..

Rashid said...

Ija1202
Suka ayat "Nak cantekk kena la sakit..".. terasa nak ulang suara sekali lagi.."Nak cantekk kena la sakit.."

Ija, saya agakpun macam tu juga. Mungkin kalau selalu pakai kasut tumit tinggi memang le akan ada bahayanya.. kalau sekadar pakai masa berkenduri kendara.. datingke?. rasanya takde la kesan sangat kot..

Rashid said...

Idalara
salam kak ida

Pertama, terima kasih beri makna nama saya tu, Moga saya sentiasa diberi petunjuk olehNya.

Kedua, "pemakaian kasut tumit tinggi menolak dada ke depan dan pinggul ke belakang.." ahaha..ye kot.. ooo CONFIRM le tukan? ilmu baru ni.. baru tau. hehe.

Ketiga, rasanya mungkin kerna kak ida dah biasa pakai. so, takde apa-apa rasa kesannya.

NuR said...

salam...

ni baru sy tau.. huhu! tapi terbiasa skrg pakai heels. yelah, orgnya tak tinggi mana. hehe! emmm kalo fikirkan kesihatan kena kurangkan pakai heels. alamatnya, anak2 didik sy takkan dpt mengesan sy datang ke kelas.. bagus juga kan, buat serang hendap...kuikuikui...

Afida Anuar said...

Salam cikgu rashid..

Mmg wanita yang berkasut dan bertumit tu nampak lebih bergaya..tp..tak semestinya kasut yang tiada tumit tuh tak bergaya kan?hihi...

sy tak pandai pakai kasut yang bertumit ni, terutama tumit yang tinggi..nanti tak pandai nak jalan dengan betul..huhuhu...

Rashid said...

Nur
hehe.. serang hendap ek. Okey juga tu. Salah satu strategi dan taktik yang berkesan..

Rashid said...

Afida
Saya setuju. Tumit tinggi atau rendah sama je. Kalau dah pandai bergaya.. pakai selipar jepunpun nampak cantik dan ada gaya..

pssttt!!!!!!!!!! kalau tak berkasutpun jika kena gaya dan situasi pasti nampak lagi bergaya..

Wawa_Nadwa said...

yer.
sy akui mmg sakit bile memakai kasut tinggi ni.
mula-mula mmg tak rase ape2 kesannya tapi bile nk selalu baru terasa masalah2 seperi yg cikgu terangkan td.

mmg tak dinafikan bahawa pemakaian kasut tinggi ni byk risiko.
tp biasa la nak cantik nye psl tolak sume tu ketepi.
srkng tak rase pape.
sok dh tuek br terasa kesan nye,.

=P

Ada Ayrissa said...

fuh, sib baik kiter x suka pakai kasut tumit tinggi...

plg tinggi pon 2 inci jerk..
tuh pon jarang sekali..huhu

ILA said...

MUAHAHAHAHAHHAHA!!GELAK BESAR ILA!!!
sebab ila sedorrr..jenis baka pendek..of cos perlu bantuan kasut tinggi..mueheheheh!!
ila byak kasut.tapi hanya selesa dgn sepasang kasut.itulah yg di bawa ke pasar, ke kerja & gi jalan2..
apa jadi dgn kasut lain???
entahhh...lerr...:p

maaf ler..cikgu, ila tgah demam kmalasan hndak memerah otak utk berikan idea..huhu

Rashid said...

Wawa nadwa

Wawa, demi gaya dan nampak cantik .. segala kesakitan tak terasa k. Mungkin rasa geli je. hehe

Wawa..dunia makin tua tapi keinginan wanita sentiasa muda..

Rashid said...

Ada Ayrissa
Iyake ada tak suka pakai tumit tinggi ni?.. wah ni suka pakai camana ni.. tapi takper ada ayrissa pakai apapun okey je. Masih bergaya..

Rashid said...

Ila
a'ahh nampak ila ni setia orangnya. Bila dah sayang.. 'hanya kau satu-satunya yang kusayang. takde dua.' 'Walau yang lain datang jua.. kau tetap satu-satunya pujaan hatiku.' hehe

Ila macam bantal musyukk.. lagi musyukkk lagi sayang..

ila alaa tak payah perah .. kasihan dia. hentam je..

[yAN!e][pUTraJAya] said...

komen kat sini sambil dengaq lagu hindustan kat blog cikgu rashid....

hehhehe..kasut tinggi yg yanie ada...2 inci jer..tak pandai nak pakai yg tinggi2 sangat...

hehehe

(^_^)

♣♣ Yanie Putrajaya ♣♣

eiza in the house.. said...

adoii sakit kaki ku..huhu

Rashid said...

Yanie,
psstt!!!!!! perlahan sikit tang lagu tuu..kita-kita je tau. hehe.

2 inci..alaa 40% saja kot tekanan kepada bebola kaki.. tentu 'aiman tak kisah..demi gaya demi penampilan hebat'..

Rashid said...

Eiza
ishh bunyi suara sakit lain macam je tuu.. dushh dushh! eiza!!!

sweethOneY said...

memang suka pakai high heels sbb nk bg nmpk tonggek sikit.. wakakaka (menolak punggung ke blakang.. kui3)

tp pakai lama-lama mmg saket kaki

fAtrinA said...

erkkk.. yeke... adei.. abes la tutup kedai kasut nnt.. ekeke

armouris said...

info tentang kasut tumit tinggi kat sini - High Heels Are Bad

armouris said...

info tentang kasut tumit tinggi kat sini - High Heels Are Bad

Rashid said...

sweethOneY
ooo nak bagi nampak tongek ek.. eee geli ler.. hahah!! ada ke camtu

Rashid said...

fatrina
Kepada taukeh kedai kasut.. jgn wat kasut tumit terlalu tinggi k.. kasihan ..

Fatrina..sy agak fatrina memang suka pakai kasut tumit tinggi kan..

ketikketok said...

Jika anda telah disahkan oleh klinik mempunyai fibroid, cyst dan dinasihatkan membuat pembedahan..makanlah SALAMON selama 1-2 minggu. Selepas itu buatlah pemeriksaan semula di klinik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search