Followers

17 July 2009

Aku rindu pada renangan ...

Petang kelmarin, aku ada singgah sekejap kat kedai aquarium. Melihat anak-anak ikan berenang... cantik sekali ikan-ikan itu. Penuh warna-warni.


Malam tadi aku teringat je pada renangan ikan-ikan di dalam aquarium tu.


Balik dari sembahyang jumaat petang tadi, aku teringat lagi… (sempat snap gambar. belum buka songkok lagi tu. blogger katakan. hehe)


Perasaan nak pelihara ikan dalam aquarium itu datang tiba-tiba je.


Semasa kat Sabah dulu, aku ada juga memelihara ikan dalam aquarium. Tapi bila balik ke Kelantan, semua ikan-ikan itu aku dah berikan pada seorang kawan.


Kini perasaan nak bersama .. melihat renangan ikan-ikan itu datang lagi.


InsyaAllah.. esok aku akan ke kedai aquarium untuk meninjau-ninjau ikan.

Psssttt!!! sekurang-kurangnya dapat temankan aku semasa kat rumah.. terutama di kala malam. hehe.


Aku teringat pada kata-kata Dr. Fadzilah Kamsah, satu cara juga untuk mencari ketenangan (juga melihat kekuasaanNya) ialah dengan bersama memerhati renangan ikan-ikan..

58 comments:

Signorina Syima said...

tenang jiwa melihat mereka berenang-renang...

Tirana said...

Elok la tu cikgu Rashid...bela ikan..yang bestnya buat kolam bela ikan patih..hehehe

Cikgu Adham said...

kawe pon suka bela ikan... mmmg menyeronokkan

Zyma Saad said...

Cikgu Rashid....

Sukenyer hati sy bila masuk blog Cikgu.....sbb boleh kacau Cikgu. Ngehh 10x.....(gelak jahat nihhh).

Cikgu nengok ikan berenang ke tgk ehemmm-ehemmm berenang? Baik ckp betul2.

Meh la kita sama2 m`bela ikan ye...
Cikgu suka ikan apa? Ikan keli suka ke? Sy nyampah tgk ikan keli...idak le sy nk makan ikan keli tu.
Klu nak bela ikan duyung,boleh ke?
(Sambil buat mata blinking2 mcm lampu hari raya....)

Zyma Saad said...

Anak sapa la yg ensem sgt ni? Siap pakai songkok gituuuu.

Ni baru balik solat Jumaat ke, atau baru balik menikah ni? Baik ckp betul2.

Hihihihih...gurau ekkk,Cikgu. :)

AiE bAhRi said...

Salam..
Sungguh seronok kalau dapat tengok ikan2 berenang..terapi minda dan fizikal yang paling baik sekali

NuR said...

cikgu rashid..
bela la nemo..
kan cumel ada warna oren tuh..
leh jadi maskot blog cikgu...

ok tak idea nur ni?
hehe

Rashid said...

Signorina Syima
syima… yup!! moga dapat berikan ketenangan.. dan yang penting boleh buat peneman. hehe..

Rashid said...

Tirana
ishh bela ikan patih? ermm.. alaa kak Tirana, yang simple dah le. Kalau buat kolam nanti bukan ikan yang berenang..tuan ikan pula yang duk gatai nak berenang.. haha!! tambahan kan sekarang ni musim panas..

Rashid said...

Cikgu Adham
Adham.. yes!! ikan apa ek yang paling baik utk kita pelihara dalam aqua di rumah? Adham tentu hebat & pro dalam bab ikan ni..

Rashid said...

Zyma Saad

eeee… dushhh!!!! bagi satu kat ‘gelak jahat’

zyma, saper yang ehemmm ehemm berenang tu? tak paham le..
Tak tau lagi nak pelihara ikan apa ni.. dulu pelihara ikan emas. Cantik tapi kena jaga elok-elok.. silap bagi makan lebih mati terus..

Ikan duyung ek? jap, nak cuba bayangkan zyma jadi ikan duyung.. tentu seksi kan.. haha!!! ops!! sorry gurau je.. (tak pandai le nak wat mata blinking tu.. bila wat rasa nak zzz terus)

Naper kalau pakai songkok mesti zyma ingat soal kawen ek.. eee tuuu nak kawen le tuu..

Rashid said...

Aie Bahri
yup! aie.. cantik istilah tu, terapi minda dan fizikal. Makin elok jika sambil tengok ikan berenang sambil berzikir.. makin berkesan terapinya.

Rashid said...

Nur
nemo???? apa tu.. adik beradik arnab ke? jap nak search.. . ishh ikan kartun rupanya. hehe.. adake nur ni.. tapi cantik gak ikan nemo tu.. ada jual kat kedai ke?

naurah makwa said...

dulu naura suka bela ikan.rasa tenang jer bila nengok ikan berenang2..skang dah malas..malas cuci..

Cikgu Adham said...

slm... erm pada pndapat kawe ikan yg paling senang di bela ialah ikan peacock (merak).. ekor dia tu liang lentok cun gile.. kos pon murah... tak perlu beli ikan kelisa heh heh heh.. dan x perlu akuarium yg besar...

ikan peacock nih jangka hayat x lama, tp cpt membiak... maslhnya dia kecil je la... kalo nk tgk, kena dok rapat2 dgn cermin akuarium heh heh heh

kuIna said...

ikan emas sy ada 4 5 ekor dah makin membuncit ingat klu pajak gadai terima nak g gadai kira kilo.. wat duit raya nanti...

kuIna said...

jgn belan ikan patin spt cadangan Tirana tu... lebih baik bela FATIN... byk tugas leh dibuatnya tp mahal sikit tu kena 4 angka dah sekarang.

Bapak said...

Cikgu Rashid,

Bapak cadangkan cikgu bela ikan naga yang ada kat Tasik Kenyir tue. tangkap sendirik.

ikan pun dapat, duit pun masyuk..heheh

Cik Amy Sensei said...

salam cikgu rashid..

tenanglah hatimu setenang ikan-ikan itu yang ria berenang di air tenang..

Idalara said...

salam cikgu rashid..
amboi senyuman bisa buat si dara tergoda..heheh..
bela ikan untuk jd teman di malam hari? ok gak gitu..terleka melihat lenggok ikan berenanag di akaurium akan menghilangkan segala sepi yg bersarang di hati.

p/s mng sukar menyandang gelaran spt kak ida ni..walaupun sekadar bertemu dan bersembang, akan tetap dipersoalkan..itu sbb andai ingin bertemu one by one kak ida tak bertemu di ofis..di kedai makan yg lebih terbuka...kak ida dah muak dgr gossip2 dibelakang..

FdausAmad said...

Gua nak ajak lu dtg mkn kenduri kat blog gua.Folo baca doa skali pun takpa..

Afida Anuar said...

Cikgu Rashid,

Musti dah beli ikan hari ni kan?..beli ikan apa cikgu?erkk

ILA said...

So..selamat berenang2 cikgu..keskesss

weiiii..dah lama cikgu tak singgah ke pondok ila.jgn risau..renovation yg di war2kan tak mjadi.so selamat utk semua orang..hehe:p

Rashid said...

naurah makwa

naura.. alaa bukan selalu kena cuci. Pakai je alat penapis dia tu.. taklah cepat kotor sangat. Cuma tukar air je sekali sekala..
dushh!! malas ek.. jalan-jalan cari makan je rajin ni.. hehe

Rashid said...

cikgu Adham
Ikan peacock? ermm ada juga dengar nama tu. Pelajar pun ada bagi cadangan suruh bela ikan peacock tu. Ada juga pergi tengok.. kecik je ikan tu. Lebih kecik dari jari kelingking. Walaupun kecik je tapi cantik gak…
Adham, tq comel cadangan tu.

Rashid said...

Kulna
haha!!! ikan emas perut buncitpun mahal ek. Ingatkan orang yang perut buncit je mahal (janji poket berisi..). Bagi saya, ikan emas memang comel.. berkilauan..

Rashid said...

Kulna
Bela Fatin?.. ermm cunje nama ikan tu. Padanlah mahal..
4 angka.. sama mahal dengan ikan kelisa ni..
hullloooooooo sapa yang ada nama FATIN? nak beli ni..

mandai je kulna ni.. hehe

Rashid said...

Bapak
uiss ni ikan naga pula dah..adoiii.. macam-macam nama ya. Tapi kena tangkap sendiri tu leceh tu. Tak sempat nak kuar mancing kat tasik kenyir.. Apa kata bapak le tolong cari untuk saya. Adik nagapun jadile .. heehes

Rashid said...

Cik Amy Sensei
salam..
ermm.. terima kasih cik amy. yup! seria setenang renangan ikan-ikan..

Rashid said...

Idalara
Iya kak ida..ikan nikan setia. Matanya selalu tengok kita je.. boleh jadi peneman yang baik..

p/s – saya memahami kak ida.. begitulah lumrah alam.. ‘ramai suka mempersoalkan / membuat tafsiran yang bukan-bukan bukannya hendak menyokong..’ Manusia sebegitulah yang banyak menyusahkan kehidupan orang..

alangkah baiknya jika kita saling menyokong .. gembira hati apabila melihat orang lain ceria bahagia..

Rashid said...

Fdaus Ahmad

hehe.. k fdaus. nanti saya pergi rumah fdaus. ngamle ada kenduru.. Sedang lapar ni..

Rashid said...

Afida Anuar
Baru pergi tinjau-tinjau.. macam-macam ikan ada..comel sungguh. Agak tertarik ngan ikan yang kecik-kecik.. nantilah esok lusa kot baru beli. Tak sempat nak pasang lagi alat oksigen ikan kat umah.. nanti tak pasal-pasal lentuk je ikan tu.. hehe

Rashid said...

Ila
salam..
eee lain je bunyi tu. bukan saya le yang nak berenang .. ikan tu.. hehe

k ila nanti saya pergi umah ila. iyale.. ilakan duk asyik wat kek je. saya tak nak ganggu .. nanti jadi lain kek tu. hehe..

Diana said...

salam abg rashid..
waaa pe kaba..
lame suda xdgr kaba abg rashid..
sehat? tgh watpe tu..
sowee la ek lame sgt mnghilang..
study haha
jez dropping tu say salam^o^

Rashid said...

Diana
hmm abg baikje diana.. tule lama sgt menghilang. Abg ingatkan dah lupa blog dah..
Tapi baguslah dah kembali & terima kasih kerna masih ingatkan abg..

biru said...

salam ,

biru pernah bela ikan dalam akuarium comel2 jerk..

tiap kali balik kpg, angkut gak balang tuh duk kat sit depan keta. tapi lama2 pening ikan2 tu kot..

pernah cuti lama balik kpg, ikan2 tu semua timbul jerk. mati...

rasa cam sedih n menyesal kerana biru buat dia rasa terkurung dan mati...

biru belum mampu bela ikan2 ni kot..

=)

Wawa_Nadwa said...

Salam cikgu rashid,
wawa dh lama sebenarnye nak bgtau cikgu.

Bile wawa tgk Mejar Jeneral (B)Dato'Jamil Khir Hj Baharom tu kannn, muke dia same la ngn cikguuu..
Hehehhehe!
=P

p/s: takde kena mengena pon entry ni. Hiks!

DUN Behrang 2020 said...

Suka gak perlihara ikan...tenang bila tgk ikan renang2...tp sekarang tak punya masa...nantila...bila rindu dtg bertandang....perghhh!!!

Rashid said...

biru
aduhai bila baca kisah biru tu.. risau gak saya. saya inipun asyik kuar je. Terlintas gak, sapa nak bagi ikan tu makan kalau saya takde kat umah keluar kursuske apa ke. adoiii...

camana ek? takkan nak minta jiran dtg bagi ikan tu makan bila sy takde... ishh.. nampaknya kena cari 'Fatin' ni..hehe

Rashid said...

Wawa Nadwa
iyake wawa?... tak sama cam mana.. kan mej jen tu sy punya uncle. heehe.. dushh wawa!! baru tau ek..

Rashid said...

DUN Behrang 2020

a'ahh DUN.. sama je kita. Cuma terasa nak bela je ikan tu.. buat peneman. Terfikir dan risau gak bila kita sibuk sapale nak bagi.. nengok ikan tu..

Cikgu Adham said...

heh heh heh... gtu la... act mcm2 ada kalo gi tgk ikan d pet-shop. nnt bleh wat pilihan.. so selamat membela ikan heh heh heh

LiNda said...

Kunjungan balas ..

wah... cekgu rupanya !
hensem pulak tuh . hehe

Sejujurnya , saya suka cekgu2 zaman sekarang , berbanding 10thn terdahulu . Kini mereka semakin agresif and terbuka mindanya dlm menjalani kehidupan seharian .
Cekgu2 sekarang punyai personaliti yang bagus setaraf dengan kerjaya mereka .
so.. teruskan idea anda okeh .

btw ~ saya suka jawaban anda pada Idalara .

Rashid said...

cikgu adham

Adham.. saya dah jatuh hati le ngan ikan peacock. Walaupun kecik tp warna warninya sungguh cantik. Gerakan ekornya juga menarik ..

Rashid said...

Linda
Cikgu skrg makin makin agresif?. Iyake ni.. saya tak kot cuma makin cool tu adale. haha!!
T.kasih Linda kerna datang umah sy ni & beri komen.

jawapan saya pada idalara? ermmm… mana satu ek? eeeee.. spontan je tu..

Marzalina said...

dulukan kat umah intan ada bela ikan..tapi intan tak tau nama ikan tu apa..ada 5 ekor semuanya..sangat tenang fikiran bila melihat ikan2 tu berenang..intan suka bg makan ikan2 tu, bila serabut, intan akan tgk ikan2 tu..kemudian bercakap2 ngan ikan2 tu..rasa cam ikan2 tu memahami je..tapi bila ikan yg dibela tu mati..rasa sedih sgt..rasa cam hilang ketenangan dalam umah tu. kalau intan nak cari ketenangan, intan pi kat tasik tengok anak2 ikan..seronok betul.

mountdweller said...

Salam UXOP.

Carilah ketenangan dengan apa cara sekali pun, asalkan kita gembira dab bahagia.

Bahagia membawa kita ceria, minda kita jernih dan terbuka, fzikal kita akan segar dan fresh. Semestinya bila kita ada itu semua, hidup kita bermutu.

mountdweller said...

Uncle tersilap nama tadi kot. Maaf.

Rashid said...

Marzalina
hehe.. bercakap-cakap ngan ikan.. Luahan rasa hati.. tentu ikan tu senyum kat intan bila intan citer pada dia.. iya intan. Bila jiwa kita halus, tak kira manusiake apake.. kalau terluka kita akan sangat sedih..

Intan, saya juga pernah sedih.. hampir 1 minggu teringat kat dua ekor anak kucing yg entah dari mana datang.. gurau-gurau.. kemudian salah satu anak kucing tu sakit.. mati.. kemudian sy tanam ia.. esoknya adik kucing tu pula mati.. yang peliknya adik kucing tu mati betul betul atas kuburan abangnya… ishh piluje rasa hati masa tu..

Rashid said...

mountdweller
ya uncle. Jiwa rasa tenang.. terbuka..sejuk segar je bila lihat anak-anak ikan bermain-main..

Rasa bahagia juga boleh datang dari mata turun ke hati..

DatinDiaries said...

salam...

best weh masuk blog ni.....dgr muzik gitu...tenang jah weh....sambil2 tgk anak2 ikan tu....hehee

fAtrinA said...

saya nk bela ikan gak la gitu..tenanggg

Cikgu Adham said...

ya betol... kalo cikgu rashid kreatif, bleh bubuh aksesori yg mantap pelbagai dlm akuarium heh heh heh.... nice, very interesting..

iksn ni jugs dikenali sbg ikan Guppy yg mkn jentik2. sebab tu ikan ni juga dibela dlm air pokok keladi bunting yg org tanam d halaman rumah utk elakkan denggi

Wawa_Nadwa said...

Haahhhh!!
serius la cikguu..
cikgu punye uncle ke??
hahaha!

padan la misaii sepesennn jee.. hiks!!!

psstt pstt!
dato k tu sedara cikgu gak ke?
kekekke!

Rashid said...

DatinDiaries
salam datin
hehe.. saja je ek. bukan apa, suka tengok gerakan jari jemari tu le datin. Camana ek jari jemari datin? tentu lembut gemalai jika bermain piano tu.

Rashid said...

Fatrina
Betul tu fatrina, bila dah ada ikan, bolehlah nanti fatrina borak-borak ngan ikan tu. Ikan tu pasti akan jadi pendengar yang setia untuk fatrina..

Rashid said...

Cikgu Adham
Nanti le adham. Rasa nak bagi hiasan yang comel & sejuk.
ooo gitu ke. Tak tau pula saya. Maklumlah bukan kaki pancing macam adham.

Rashid said...

Wawa Nadwa
uisss wawa ni. Tengok je sapa yang ada misai terus ada ‘talian sedara’ ngan saya. ishh..
dushhhhhhhhhh (panjang sikit..)
wawa, saya takleh nak bayangkan jika saya cukur misai.. eeeee geli le rasa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search