Followers

25 May 2010

Benarkah lelaki berbangga memiliki 2 cinta?


Jom kita dengar sekejap kata-kata Dr. HM Tuah, pakar motivasi tempatan mengenai orang lelaki dan cinta.

 “Lelaki selalunya jujur tapi ramai juga yang berbangga memiliki 2 cinta dalam satu masa. Lelaki itu akan berasa suka kerana memiliki dua tiga hati dalam masa yang sama. Ketika itulah dia akan membuat penilaian siapakah yang terbaik dan paling dekat di hati antara ketiga-tiganya.”

“Jarang seorang lelaki hendak berterus-terang. Selalunya dia akan bermain cinta dengan ketiga-tiganya serentak hinggalah pada suatu ketika dia akan mengakhirinya dengan satu pilihan dan keputusan … ”

“Keegoan lelaki bermula dari awal dan berpanjangan hingga ke akhirnya. Namun sekeras manapun hati lelaki dia akan mengalirkan airmata bila hatinya dilukai…”



ermm benarkah ini semua? Tentu ada yang kata, orang perempuan pun sama juga, suka memiliki 2 cinta… 5 cinta dalam masa yang sama. hehe ..

Apapun yang pasti bagi aku (maaf, sekadar berdasarkan pengamatan sendiri dan hasil borak-borak ngan kawan-kawan lelaki dan perempuan), secara perbandingan, orang perempuan cintanya memang lebih setia. Banyak buktinya ...  dan bukti terkini, akhbar semalam melaporkan ada seorang perempuan nekad ingin terjun dari bangunan tinggi sambil memanggil-manggil nama ‘kekasih’nya. Adusss terasa syahdunya bila aku membaca dan melihat gambar perempuan tersebut.  Cintanya begitu hebat sekali. Sampaikan hilang segala pertimbangan dan kewarasan akal.  Apa dan siapa yang ada di depan mata dan di dalam hatinya hanya lelaki 'kekasih'nya itu sahaja. Tapi di mana pula lelaki ‘kekasih’nya itu pergi? Hilang … menjauhkan diri …

p/s -   Aku … tentang kesetiaan ini biarkan saja hati berbicara … pandangannya bisa menembusi ...

33 comments:

reen_sofee said...

huh.
kite sebenanye terlalu asyik dgn cinta manusia sampai hilang kewarasan akal!
nape tak nak kejar cinta yg ESA ?

blueCITY® said...

salam cikgu,

benar sekali bicaramu itu
perempuan ini lebih setia pada sang kekasihnya
sanggup buat apa sahaja demi sang kekasih dan setia selagi ada cinta

namun,
biarlah kena tempat
setia dan cinta untuk berhak sahaja

lelaki?
bagi saya ketika dia betul2 jatuh cinta, lelaki itu juga sanggup buat apa sahaja untuk mendapatkan cintanya dan bila dah dapat ,
dia masih mampu jatuh cinta utk kali kedua, bermakna tak setia . ya ka?
bukankah lelaki punya hak 4 utk dicintai?
lalallala...

ps:
aku pencinta yang setia

Jijahh @ f.k said...

ada juga yg sanggup bunuh diri kerana cinta yer ... ciannye dia ... berfikiran singkat ...

Jijah : percaya dengan Qadak n Qadar Allah ... berkawan biar berjuta .. bercinto .. sendiri mau ingat ler ..

Hazzy Ishak said...

kalau perempuan dah benar2 sayang, dia dah lupa baik buruk

harap2 tak semua perempuan begitu

Alynn Notnot said...

kalau jumpa yg setia tu, alhamdulillah la, tapi kalau dpt yg hampeh tu, haihh, mintak simpang la =.="

nabila said...

tak suke org yg curang
tak kirelah lelaki atau perempuan

Afida Anuar said...

Cikgu Rashid...benar cikgu, perempuan ni terlalu setia tau... setia pada yang satu..tak macam lelaki, 2,3 cinta sekaligus..perghhhh.. he..he

kesetiaan cikgu? ok dah dapat baca dah..baii...

;)

annfrendly said...

(T______T) betul...
perempuan lagi setiaaaa...AAAaa...
kenapa lelaki tak setiaaaaa.. Aaaaaa...?
tim kai aaaaaaaa...

errr.. cikgu setia tak ? (tetibe)

Azza J said...

dunia akhir zaman..
mcam2..
huhu..

p/s: aku bukan ustazah.. :)

Rashid said...

reen sofee
ermm.. naluri manusia kan. cinta mencintai ..

iya reen. itu yang baiknya..

Rashid said...

Jijahh
jijah. kerna cinta buta mata dan hati dibuatnya…
Teringat sorang prof masa kuliah pernah gurau .. "berkawan biar seribu.. berkasih biar satu.. satu.. satu .. satu .." marah je budak pompuan masa tu. hehe

Rashid said...

bluecity
saya akuinya… itulah saya sangat menghormatinya ..

lelaki? ermmm.. sukar nak bagitau kat sini. Rasanya ada benarnya apa yang biru kata itu. Tapi sebenarnya masih ada lelaki yang setia pada yang satu walau mata masih memandang yang lain … kerna itulah lelaki ..

4? hehe.. no komen. Pada yang mampu .. adil .. tapi rasanya baiklah sorang je. selamanya .. kerna pengorbanan dan kesetiaan itu tinggi nilainya.

p/s – setiaku di sini ..

Rashid said...

Hazzy Ishak
Hati seorang perempuan itu terlalu mulia jika kena cara dan laluannya ..
Pasti tiada dua…

Rashid said...

Alynn Notnot
hah! simpang 14 ek alynn.. iya. moga alynn dapat yang pencinta setia. Bersama suka duka ..

Rashid said...

Nabila
Iya nabila. Tak ada siapapun suka pada yang curang.. tak suka dicurangi..

Rashid said...

Afida Anuar
wah!! bukan main lagi sokong pada kenyataan itu ek afida..
saya? biarkan hati berbicara … kan kan ..

Rashid said...

Annfrendly
Ann ..

AAaaaaa…. saya rasa macam ada sesuatu yang ann ingati. Ni tentu kerna terimbau kembali saat itu?
alaaa ann.. lupakan kenangan luka k.. segarkan kenangan ceria kini ..

uiss tetiba je tanya soalan tu? mandaii je ann ni.

annfrendly said...

hihiiikk..
Aaaaa= raungan
tadelah.. ann dah lupekan.. buka buku baru...
huhuuu.. saje menyakat.. bagi cikgu soklan terjah ala melodi...

MISH LOLIPOP said...

ya betul tue bila laki kcewa n sdih mlihat org yg die syg sure die mnangis..

Rashid said...

annfrendlu

aaaaaa camtulah. Buka buku baru lembaran baru. Segarkan hati. Riangkan diri k ..

ann, nasib baik saya 'macho' tak mudah terkejut kerna terjah.. hehe

Rashid said...

Mish Lolipop

Lelaki itukan juga sama, punya hati dan perasaan. Bukannya robocop.. hehe

Mama Danish said...

sy setuju sumetu cikgu..pompuan kalau dh stat syg kt seseorg tu mmg spnuh ati dan jiwa die dh serahkan...hehe jgn terserah body sudah...bahaye!!!

gooseberries said...

huhu, lelaki or pempuan sama aje. yg penting jujur dan setia terhdap pasangan masing2. =)

OEN-OEN said...

benarkah begitu.... ^_^

Rashid said...

Mama Danish

lily, ermm ni tentu lily tanya pada hati dan diri lily sendiri.. kan lily.

yup! jangan !!!!!!!!!

Rashid said...

gooseberries

sokong 120%. Sama je lelaki dan perempuan walaupun kadangtu tak sama..

nurayunni said...

tkut nk bercinta..takut hanyut sampai lupe diri...

hana@ cat said...

Yang penting, tanya sama hati sendiri .. Sebelum nak lebih dari 1 cinta dalam hati, fikirkanlah apa perasaan kita jika ianya dilakukan pada diri kita sendiri.
Andai alasan ialah terasa ingin berkawan ramai sebelum membuat pilihan terakhir, maka janganlah diucap kata kata sayang tu kepada sesiapa sehingga benar benar pasti.

Jaga jaga..hati memang mudah retak. :)Bunga mawar pun tak boleh diberi sebarangan je, kan rashid :p

Rashid said...

oen-oen

hmm hmm .. iya semuanya adalah kisah benar..

Rashid said...

Nurayunni

ee naper perlu takut yunni.. yang penting jangan biarkan diri kita hanyut dan dihanyutkan. Biar ada kawalan dalam diri k.

Rashid said...

hana
yup! roda hidup. Berpusing-pusing ..
ermmm ..

hehe… senyum je bila baca komen hana. Penuh bermakna sekali..

HonEyBuNNy said...

cikgu...kerana cinta seorg lelaki gurl lemah n xkisah....ila pnh alami situasi cmne..mmg laki bangga kot...kish ila...4 tahun ila di madukn dgn serog gurl....kwn 5 tahun bercnta...tp 4 tahun si dia xsetia...sedih sgt2...mengalir air mata neh...huuhuh....ah..bnda da lps...laki cm tu...xlyk tok d syg n cintai..uhuh

Rashid said...

Honeybunny
ermmm .. 4 tahun ila. lama juga tu. Ila tak terperasan ek? Tapi itulah yang biasanya. Orang perempuan biasanya setia abis. satu-satunya..

a'ahh cari je yang lain ila. Moga dapat lelaki yang setia dan ingin kekal mekar selamanya ngan ila.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search