Followers

20 February 2011

Rumah ini ada anak dara .. sesiapa yang nak kahwin ..


 Kelmarin - aku dengar ceramah sempena sambutan Maulidur Rasul …

Tertarik dengan salah satu kisah yang disampaikan oleh Ustaz .. 

Menurut beliau, pada zaman jahiliah dahulu, ada satu budaya yang diamalkan oleh masyarakatnya iaitu budaya kibarkan bendera (tak dibagitau pula warna dan jenisnya).

Bendera itu akan dikibarkan di luar rumah. Bendera yang dikibarkan itu adalah petanda “Rumah ini ada anak dara. Sesiapa yang nak kahwin bolehlah berjumpa tuan rumah ..”



Aku yang mendengarnya senyum-senyum je. Dalam hati, kalaulah budaya ini diamalkan pada zaman sekarang ini .. camana agaknya ya. Bayangkan satu kawasan perumahan, yang ramai ibu bapa ada anak dara. Maka berkibarlah bendera-bendera di luar rumah. Tentu meriah. Seolah-olah ada sambutan hari kebesaran pula…

Tentu mudah bagi orang lelaki bujang atau yang nak tambah isteri. Tengok je bendera kat luar rumah-rumah tertentu, itu petanda ada peluang. Boleh terus masuk merisik ke meminang ke ..

Kalau takde bendera yang dikibarkan, alamak maknanya tak payahlah buang masa pusing-pusing di sekitar rumah berkenaan … dari jauh dah dapat petandanya!!  haha!! 

16 comments:

Frodo Baggins said...

hahahhahaha
konsep kibar jalur gemilang



>>___<<

zety said...

hahaha..
menarik gak tu.

Cikgu Nurin said...

Kalau rumah yang ada anak teruna, tapi malu, macam mana pulak ye Cikgu? nak kibar apa ye?

Afida Anuar said...

haaa...blog cikgu dah takde malware dh..alhamdulillah...

klu mcm tu, saya nk kibar bendera jugak la kat luar rumah ni...tak pun banner...bagitau rumah ni ada anak dara..amacam? kuikuikui...

eh ada lagi malware ni cikgu!..nasib baik dia kasi saya habis baca entry cikgu dulu...huhu

mardhia yusof said...

ouh. baru tau.
hehe. adik bradik sy ada 3 org.
sume pompuan.
tak leh bayangkan kalo skrg ni mcm dulu2.

lalink7 said...

amboi cikgu Rashid suka ye bendera2 berkibar nie? hehehehe...Nasib baik xde lagi pd zaman niee..kalau x malu la anak2 dara skelian..hehehe

Rashid said...

Frodo Baggins
uiss bukan jalur gemilang le .. bendera lain ni .. special punya ..

Rashid said...

zety
Kibarle zety ..

Rashid said...

cikgu nurin
Kalau teruna .. gantung botol kat tiang .. hehe

Rashid said...

Afida Anuar
Fida.. kalau fida kibar bendera rasanya terus rumah fida kena serbu .. macam-macam ada .. haha!!

Malware? adoii camana boleh ada bila fida buka ek .. saya okey pula ni

Rashid said...

mardhia yusof
3 orang sume pompuan? owhh tiga bendera kena kibar tu mar .. hehe ..

Camana agaknya sume adik beradik pompuan .. tentu kongsi make up ni. hehe

Rashid said...

lalink
pssttttttt .. takde takde sukanya .. senyum je ni lalink ..
Maluke? kan mudah .. tak payah nak tackle tackle ..

Afida Anuar said...

Entah la cikgu, dia jeles saya maksud blog cikgu dak??err..

saya guna google chrome.. bukan blog cikgu sorang je..ada beberapa lagi sahabat saya ni. Awal2 dia kasi masuk..tengah syok2 baca, terus dia direct kasi page amaran..

Warning: Something's Not Right Here!
kerdipanbintang.blogspot.com contains content from oreochoc.blogspot.com, a site known to distribute malware. Your computer might catch a virus if you visit this site.

ni nasib baik sempat saya bukak window komen je..huhu. Sempat jugak la nak komen apa yang ptut...

Rashid said...

Google chrome? apa tu.. hehe. saya guna google biasa je. Itule fida guna canggih sangat ..

Mungkin dia jeles fida masuk blog saya kot.. hahah!! Siapale saya ni. Bukan artispun ..

HonEyBuNNy said...

he2...rumah ila ada 2 anak dara....kena gantung 2 bendera la..heheh

Rashid said...

Honeybunny
hehe .. betul tu. tapi kalau nak gantung 5 pun boleh je.. bagi gempak sikit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search