Followers

25 July 2011

owhh suka bertenggek atas bumbung rumah



Semalam semasa drive kereta - dengar bicara seorang ustaz dalam radio Kelantan. Ustaz bercerita tentang kelakuan Jin.

Antara kata ustaz:

“Jin suka terbang dan bertengek atas bumbung rumah. Jadi tak hairan jika kita selalu dengar ada orang nampak ‘sesuatu’ kat atas bumbung rumah.”

“Kalau kita masuk rumah tiba-tiba terbau amat busuk atau asyik panas je .. itu mungkin satu petanda rumah itu ada jin. Ini kerana jin itu baunya sangat busuk. Busuk kerana jin tak pernah mandi beribu tahun lamanya. Rumah itu asyik panas kerana jin itu dibuat daripada api .. ”

“Kalau kereta selalu jadi tempat maksiat maka tak hairanlah kereta itu juga akan jadi tempat kesukaan jin”

“Ada Jin yang suka dengar ceramah agama dan bacaan al-Quran. Malah ada satu kisah di mana jin marah kepada jin lain yang suka bersembang semasa ceramah agama disampaikan. Selepas dengar ceramah maka jin tadi akan pulang rumah untuk sebarkan isi ceramah agama tadi kepada jin-jin yang lain pula “

“Jangan takut jangan risau jika kita mengaji al-Quran atau solat tiba-tiba terasa ada ‘sesuatu’ yang turut bersama kita. Itu mungkin juga jin ..  Jin juga ada yang suka solat dan dengar bacaan al-Quran.”

p/s – biasanya bila duk sorang-sorang .. malam-malam pula .. kadang tu ada juga terasa ‘ada teman’. hehe


11 comments:

cucu umie said...

thnkx for the info bro..ad juga jin islam dan jin kafir nie..

zati embong said...

jat dahlah sorg2 jgak.huhu.

pB said...

selamat menyambut ramadhan

wanda arry said...

terasa gak kdg2 tu

Signorina Syima said...

cikgu... dah la skang ni sy menyewa sorang... buka cerita pasal ini pulak dah... mistik sgt... ok nak pejam mata rapat2.... hihihih

Rashid said...

cucu umie
Jin itu memang ada .. baik tak baik je. Baikpun tak baik ..

Rashid said...

zati embong
hehe.. jaga-jaga diri jat ..

Rashid said...

pB
Terima kasih. Sama-sama kita menyambutnya ..

Rashid said...

Wanda arry
ermm .. buat biasa je ..

Rashid said...

signorina syima
haha!! ishh semangat kuat cam syima takkan takut kot .. sembur je ..

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum

hehe.. gelak dulu.. Mujur Maiza baca entri ni siang tau kalau tak.. meremang bulu roma nie.. di rumah kg atok Maiza.. pernah terjadi kejadian mcm sesuatu melata di atas bumbung. tapi kami anggap tikus ja sbb tak nak panik nanti kan susah lak.. Jin memang wujud.. Tapi jng la tunjuk muka dia tu... huhu

ehh.. dok sorng ya.. ehemm.. hehe.. Selamat menyambut Ramadhan Al-mubarak yg begitu indah lg berkat. bulan puasa jin semua kena ikat :)

ps: sedar tak sedar dah 3 'ramadhan' kita kenal kan? ehmm ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search