Followers

21 February 2016

Cuba rasakan kehadiran-Nya ...


Jam 11.30 mlm. Aku buka laptop. Melihat gambar yang aku snap beberapa hari yang lalu. Tapak rumah baru. 







Jari-jemari menaip perlahan.

Hati terus berbicara.

“Ya Allah ..  banyak yang telah engkau berikan pada diri ini. Namun diri ini masih rasa kekosongan akan sesuatu  ...”

Aku berhenti menaip. Mencapai handphone. Buka WhatsApp. Lantas mencari diari petikan terpilih yang aku simpan untuk renungan di kala perlu.

Kujumpainya. Aku ulang-ulang membacanya .

“Pernahkah saat kau duduk santai dan menikmati dirimu, tiba-tiba terfikirkan olehmu ingin berbuat sesuatu kebaikan untuk seseorang? Itu adalah Allah yang sedang berbicara denganmu dan mengetuk pintu hatimu”

“Pernahkah saat kau sedang sedih, kecewa tetapi tidak ada orang di sekitarmu yang dapat kau jadikan tempat luahan hati? Itu adalah Allah yang sedang rindu padamu dan ingin agar kau berbicara pada-Nya”

“Pernahkah tanpa sengaja kau memikirkan seseorang yang sudah lama tidak bertemu, tiba-tiba orang tersebut muncul, atau kau bertemu dengannya, atau kau menerima telefon darinya? Itu adalah kuasa Allah yang sedang menghiburmu”

“Pernahkah kau mendapatkan sesuatu yang tidak terduga, yang selama ini kau inginkan tapi rasanya sulit untuk diperolehi? Itu adalah Allah yang mengetahui dan mendengar suara batinmu serta hasil dari benih kebaikan yang kau taburkan sebelumnya”

“Pernahkah kau berada dalam situasi yang buntu, semua terasa begitu sulit, begitu tidak menyenangkan, hambar, kosong bahkan menakutkan? Itu adalah saat Allah mengizinkan kau untuk diuji dan Allah ingin mendengar rintihan serta doamu agar kau menyedari akan keberadaan-Nya”

Kerana Ia tahu kau sudah mulai melupakan-Nya dalam kesenangan. Jika kau peka, akan sering kau sedari bahawa KASIH dan KUASA Allah selalu ada di saat manusia merasa dirinya tidak mampu.

“Apakah kau fikir tulisan ini, hanya sekadar gurauan tanpa tujuan yang terkirim padamu? Tidak! Sekali lagi tidak ada yang kebetulan …

Cuba rasakan kehadiran-Nya …

- USTAZAH FATIMAH SYARHA –


“Ya Allah, Sesungguhnya Engkau Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih”

Amat terasa .. petikan-petikan ini begitu dekat sekali dengan diri ..


2 comments:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

farah wahidah bt abd wahab said...

Salam hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search