Followers

19 July 2011

Jangan pergi tempat gelap. Sana ada hantu ..

Baca satu laman …

Kata-kata Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin buatkan aku berfikir. Aku merenunginya dan mencari kebenaran kata-kata. Ada sesuatu yang ingin disampaikan oleh beliau.



"Dalam pemerintah sekarang semua orang nak tunjuk kononnya dia setia (kepada pemerintah) walaupun kenyataan yang dikeluarkan adalah bodoh tapi dia rasa tidak mengapa yang penting Perdana Menteri tahu.”

“Saya menggambarkan kerajaan sebagai seorang bapa kepada seorang anak yang menakutkan anaknya agar jangan pergi ke tempat gelap kerana ada hantu, pada waktu kecil anak akan terima tapi bila anak sudah besar dan belajar di universiti ia sudah tidak berguna.”

“Kerajaan dan pemimpin sudah terlupa bahawa sekarang bukan lagi zaman 70-an kerana kerajaan sudah tidak lagi boleh menghalang maklumat ...”

Menurut beliau lagi, budaya bodek membodek pemimpin ini perlu dikikis demi kelangsungan kuasa kerajaan ..

Aku .. ada benarnya kata-kata Dr. Asri ini. Ia perlu direnungi sedalamnya walaupun agak pahit dan pedas. Bagi aku, sesuatu yang pahit dan pedas itu ada sedapnya jika kena cara dan jalannya. Apa yang penting, pihak berkenaan perlu belajar menerima hakikat seterusnya berusaha untuk memperbaikinya sebelum terlambat. Jangan sampai dah nak tenggelam baru nak belajar berenang ..  sesungguhnya selagi ada masa, ruang untuk memperbaikinya tetap masih ada.

Kadang tu kita tak tau dan sedar betapa lajunya kita berlari sehingga kita keletihan ..

6 comments:

Afida Anuar said...

Kebetulan pulak cikgu rashid, sambil2 saya blogging ni, saya tengah dengar ustaz asri ni. Kagum dengan beliau, apa jua yang salah beliau tegur tak kira pembangkang atau kerajaan... aman!

http://www.youtube.com/watch?v=fezTiNokIAc&feature=player_embedded#at=198

in case cikgu nak dengar jugak:D

:)

mountdweller said...

Salam Rashid

Lama uncle tak jengok.

Betul tu. Pahit adalah ubat dan budu kalau tak pedas adakah sedap?

Sambal cili yang sedap adalah kerana pedasnya!

zati embong said...

betul.dulu dgn skrg x sama.kalau dulu dgr sebelah pihak.skrg boleh dgr dari mcm2 saluran.

Rashid said...

Afida anuar
Afida, secara personel .. saya memang suka cara dr asri. Kata-kata dan hujahnya berfakta .. ada sumber dan nas yang menjadi rujukannya. Ia bukan omongan kosong je.

Rashid said...

mountdweller
salam uncle ..

hehe.. sebut je budu terus rasa nak cari ulam ..
pedas ..sedap ..
Kalau takde budu rasanya tak selera nak makan nasi ..

Rashid said...

zati embong
Masyarakat sekarang dah terbuka mindanya ..
Suka menyelidik .. pelbagai sumber sebelum katakan iya atau tak ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search