Followers

01 April 2013

Kisah 18sx pelajar tingkatan 1




Semasa turun dari tangga, beberapa orang pelajar memanggil .. (mereka semua pelajar lelaki tingkatan 1)

“cikguuu .. cikgu .. ni Aznan ni cikgu .. dia tak bersunat lagi cikgu ..” ujar seorang pelajar sambil ketawa.  4 orang pelajar lain yang duk bersama turut ketawa.
“hah! biar betul ni?” aku senyum. Nak tergelak juga tengok gelagat mereka.
“Cikgu tanyalah dia cikgu ..” kata seorang pelajar lagi.

Aku perhatikan pelajar yang dikatakan ‘belum bersunat’ lagi tu. Pelajar itu buat dhek je dengan usikan kawan-kawannya. Matanya memandang aku.  

“Betul ke belum bersunat ni? Jom ikut cikgu. Ada gunting dalam bilik cikgu .. tumpul sikit tapi masih boleh guna” Aku sengaja bergurau.  Aku perhatikan pelajar yang dikatakan ‘belum bersunat’ tu kelihatan serba salah. Dia tak berganjak dari tempat duduknya, Matanya terus memandang aku.

“Mari ikut cikgu jap”, aku panggil pelajar ‘belum bersunat’ tersebut.
“Nama apa? Tingkatan?”
“Aznan. Tingkatan 1 ..”
“Aznan ni tinggal kat mana? Ayah nama apa?” aku bertanyakan soalan lagi.
“Tinggal kat Kampung Pasir cikgu ..  ayah .. Ibrahim ..”
“Ibrahim .. anak Mak Tua? Abang nama Ropi?” aku meneka.
“iya cikgu ..”
“ooo cikgu kenal. Cikgu selalu juga duk minum dengan ayah .. kedai Nuar”

“Ni cikgu nak tanya .. betul ke belum bersunat lagi ni?”
“iya cikgu .. belum lagi ..”
“ishh .. dah tingkatan 1 ni .. kenapa belum bersunat lagi? Takkan nak tunggu naik tingkatan 3. Payah nanti”

Pelajar tersebut diam ..

“Ayah tak oyat ke .. tak sebut ke hal-hal sunat ni” aku bertanya lagi.
“Tak cikgu ..”
“Okey .. balik bagitau kat ayah .. Aznan nak bersunat. Mungkin ayah tak ingat ke apa ke?”

“iya cikgu ..”





10 comments:

Irfa said...

mmg dulu2 ramai bersunat lewat.dah abis darjah 6 baru bersunat.skrg ni je ramai mak bapak sunatkan anak awal
sbb dah tahu budak lom bersunat takleh satu saf dgn org lain bila solat

AzianKhalil said...

kesian bebudak bila mak bapak buat lupa atau betul2 lupa bab2 macam ni..jadi sendaan kawan

Rumah Kuning said...

macamana mak bapak boleh terlupa. kesian dia.

Mardhia Yusof said...

benda mcm ni tak boleh ambil lewa.
just nak tanya, sbb xde adik beradik lelaki, berkhatan ni ada kena byr pape ke?bayar pd tok mudim?bukan khatan saja?

pB said...

pB ado sorghe anok jatae.
Umo 2 tahun 4 bulae.

Rasonya kalu sunat umo ni , ok kor?

Rashid said...

Irfa
hehe .. iyakan ..

Rashid said...

nafisa
Itulah nafisa, rasanya sekarang ni kat sek rendah mereka dah bersunat ramai-ramai ..

Rashid said...

rumah kuning
entahlah .. sibuk agaknya.

Rashid said...

Mardhia Yusof
Mar, rasanya kena bayar juga kat tok mudim tu. Berkhatan kat hospital juga kena bayar. Jumlah sy tak tau le mar ..
Kalau disponsor oleh wakil rakyat lainlah .. tu pun kena berkhatan ramai-ramai ..

Rashid said...


pB
Okey pe .. lagi bagus .. apapun kena rujuk kat hospital dulu lagi baik. ;)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search