Followers

15 April 2017

Aku hadir forum Ustaz Don ... uiss tak sangka aku ...


Hari rabu – aku hadir program Icon Live Up The Dream di sebuah sekolah. Program ini adalah program anjuran Bank Rakyat. Ustaz Don Daniyal Don Biyajid atau lebih dikenali sebagai Ustaz Don menjadi pilihan sebagai icon Bank Rakyat.

Sebaik memasuki dewan, aku tercari juga yang mana satu Ustaz Don. Maklumlah tak pernah aku berdepan secara langsung dengannya. Sebelum ni sekadar tengok kat TV je. 

Aku cuba tengok yang mana ada pakai jubah dan selendang atas bahu. Tak adapun. Tiba-tiba aku disapa oleh seorang ustaz yang mempelawa aku duduk kat barisan depan. Aku terus bertanya padanya.

“Ustaz Don belum sampai lagike?”
 “Dah ... tu kat depan. Hari ini dia sempoi saja. Pakaian simple” ujarnya.

“iyake? Yang mana satu … ooooo tu dia” aku baru perasan. Dia sedang duduk di kerusi barisan  depan. Ada beberapa orang pelajar sedang duduk bergambar dengannya. Aku tak sangka ustaz Don hari ini berpakaian agak simple. Tak ada jubah, tak ada selendang kat bahu. Hehe ..

Memang aku tabik kat Ustaz Don. Walaupun para hadirin belum penuh dewan, tetapi beliau dahpun sampai tepat pada masanya. Sepanjang forum, aku lihat Ustaz Don begitu bersemangat sekali. Beliau begitu fokus, dengan gaya tersendiri terus memberi perangsang dan semangat kepada para pelajar.  Beliau menjiwai remaja. Jadi aku tengok semua pelajar dan juga guru begitu asyik dan memberi perhatian apa yang dikatakannya. 

Melihat gayanya, aku terus membuat kesimpulan -  kaedah pedagogi Ustaz Don memang hebat. Aku juga terfikir yang ustaz Don memang sengaja berpakaian begitu. Pakai T-Shirt hitam berkolar, dan berseluar panjang, dengan kaki seluarnya agak ketat sikit. Macam seluar yang pelakon Korea selalu pakai. Sebabnya hanya satu - sasaran para hadirin adalah para pelajar sekolah menengah. Jadi dia cuba sesuai dengan situasi para hadirin. 

Oh ya .. ustaz Don kan juga seorang pensyarah. Jadi dia memang sudah terlatih ...





Beliau melahirkan kebimbangan akan keadaan semasa remaja di negara ini sekarang. Menurut  Ustaz Don, pada tahun 2016 saja, seramai 528,000.00 anak luar nikah telah dilahirkan. Beliau meminta agar pelajar tidak mudah terjebak dengan perkara yang tidak elok. Jaga pergaulan. Jaga kehormatan diri. Jangan mudah terjebak dengan cinta. Di alam persekolahan, fokus dan tetapkan matlamat untuk menjadi insan yang berjaya dan cemerlang.

Aku terkesan dengan falsafah yang dipegangnya. Sebelum itu beliau memohon maaf jika falsafahnya bertentangan dengan situasi dan pegangan sekolah.

Sempat aku petik falsafah yang menjadi pegangannya:

“Jadilah orang yang cemerlang. Bukan orang yang mengejar kecemerlangan. Sebab jika kamu kejar kecemerlangan, kamu akan tipu dan tindas orang …”

 “Jadilah orang yang berjaya. Bukan orang yang mengejar kejayaan. Sebab jika kamu kejar kejayaan, kamu akan tipu dan tindas orang …”

Bila  aku hayati kata-kata ini, aku akui akan kebenarannya.

Bagi aku, ustaz Don memang terbaik!! Gaya dan penampilannya begitu simple ... 


2 comments:

Jeek said...

Pernah tak tengok dia pakai Gaya rock? Lagilahhh

Sekali terdetik.... said...

Lama tak bersua, seronok membaca nukilan cgu...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search