1. Dalami kerjaya semasa membina kemampuan untuk menerima tanggungjawab.
2. Pelajari tugas ketua anda dan bersedia menerima tanggungjawabnya dalam masa yang singkat.
3. Sediakan diri secara fizikal, mental dan psikologi untuk memikul tanggungjawab.
4. Sentiasa dapatkan tugasan pengurusan yang pelbagai supaya anda memperoleh dan menambah pengalaman.
5. Ambil kesempatan sepenuhnya untuk menerima tanggungjawab yang lebih besar.
6. Lakukan setiap tugasan yang diberi, baik kecil mahupun besar, sebaik mungkin.
7. Terima kritikan yang bernas dan ikhlas apabila perlu.
8. Pegang teguh pada perkara yang benar; berani menegakkannya.
9. Terima tanggungjawab sepenuhnya atas kegagalan orang yang bekerja di bawah anda.
10. Bertanggungjawab sepenuhnya terhadap keputusan, perbuatan dan arahan anda.
11. Ingatlah bahawa amat penting bertanggungjawab terhadap perkara yang tidak akan anda lakukan dan perkara yang anda lakukan.
12. Sekiranya tiada sebarang arahan, mulakan inisiatif dan bertindak menurut arahan yang mungkin dikeluarkan oleh orang atasan andainya dia ada.
No comments:
Post a Comment