Followers

19 December 2008

Kaitan berus gigi dengan serangan jantung?

Aku : Dah berus gigike belum?

Teman : Belum..

Aku : Pergilah berus.. bahaya tu.

Teman : Bahaya... apa yang bahaya?

Aku : Bahaya... nanti kau kena serangan jantung.

Teman : Serangan jantung!!! Betulke?


Aku tersenyum melihat teman terpinga-pinga. Antara percaya dengan tidak.

Aku memberikan satu artikel kepadanya. Lantas dibacanya dengan penuh minat…

Menurut Pensyarah Jabatan Periodontologi, Fakulti Pergigian Universiti Carolina Utara, Profesor Ray William, kajian klinikal membuktikan bahawa banyak kes serangan jantung juga berlaku kepada individu yang kurang memberi penjagaan pada kebersihan mulut.

Menurut Prof. Ray William, bakteria dalam mulut boleh merebak ke organ lain melalui salur darah. Kehadiran bakteria merangsang sistem imun badan untuk bertindak balas bagi menghapuskannya. Kesan tindak balas ini boleh menyebabkan keradangan, terutama pada sistem kardiovaskular (jantung) dengan menebalkan dinding salur darah. Keadaan ini lama kelamaan menyebabkan salur darah menjadi sempit dan serangan jantungpun boleh berlaku.

Malah dalam kajian lainpun terdapat para penyelidik yang turut mengaitkan kehadiran bakteria dalam mulut juga boleh menyebabkan seseorang itu terkena serangan strok, kencing manis, kelahiran tak cukup bulan dan bayi lahir tidak cukup berat.

Aku lihat teman aku itu mengerutkan dahinya...

Aku terus tersenyum… "hai teman, jangan banyak fikir. Cepat! pergi berus gigi tu.. hehe"

31 comments:

azza_irah said...

celik mata ngadap laptop..hehhe..
tkkaseh utk ingtana..

Papa-Itam said...

hebatlah info ni.....
lepas ni sumer orang mesti berus gigi sampai putih berkilat....

marzalina said...

wah..info terbaru nie..bagus2..lepas ni mesti semua orang rajin gosok gigi lepas ni :)

Rashid said...

Azza..
Dah dapat rasakan pagi tadi.. mesti azza orang pertama.. hehe.

Rashid said...

Salam papa-itam,
Sayapun.. makin tak lupalah agaknya. Kalau dah lelap, kalau teringat belum berus gigi pasti bingkas bangun punya..

Rashid said...

Salam marzalina,
Sebenarnya bila baca artikel ni, sayapun kerutkan dahi juga. Timbul persoalan tentang kaitannya.. tapi bila dah baca.. ada kebenarannya.

Signorina Syima said...

kan saya udah bilang...
gigi dan jantung mmg ada kaitan....

Rashid said...

Syima..
Syima memang pandai.. tahniah!!!

Redynne said...

salam cekgu,
dari dulu smpai kini, sy berus gigi 2 kali sehari..
hehehe.. :)

Rashid said...

Reen,
Wah.. memang skala punya orang. Ikut jadual dengan teratur sekali. Tahniah reen.. hehe

n a r d indie winkie said...

thanx for the info cikgu. hehe.. baru tau gosok gigi pon leh kena mcm2 penyakit.

Zyma Saad said...

Bagus la info ni,Kerdipanbintang.
Sy berus gigi 3 kali sehari.termasuklah di opis. Siap bawa tooth-brush & tooth-paste. Senang nak senyum kat clients kalau gigi bersih & mulut wangi. Heheheh

Redynne said...

heh..heh.. mekasih..mekasih..
:)

*klu gigi nk bg putih skit, sminggu skali gosok ngn arang.. ha, tu org dulu2 punye petua tau.. :)

Rashid said...

n a r d indie winkie,
a'aahh sayapun.. sebelum ni tak taupun.. hakikatnya kita ini terlalu kecik dan ilmu tu tersangatlah luas.. tak terjangkau oleh kita.

Rashid said...

Salam Zyma,
3 kali sehari.. siap bawa tooth-brush & tooth-paste kat opis ek. hehe. Zyma, saya tabik pada zyma.. cayalah..

oh ya. t.kasih kerna datang rumah saya ni dan beri komen..

Rashid said...

Reen..
eee guna arang?. Ada lagi ke orang guna arang buat gosok gigi? macam-macam reen ni..

Redynne said...

adeee... ape pulak x de cekgu..
ren masih guna arang lagi tau(jgn x tau..)
hehehe..

adaliciOus said...

wahh takut r dgr.
lps ni gosok gigi lpn belas kali sehari la nmpknye...kih3

Rashid said...

Reen..
hehe.. tak gelak cuma ketawa je.. hehe..

Rashid said...

adaliciOus,

haha..18 kali ekk. Lepas ni mesti boleh cermin kat gigi tu.. putih berkilat..

kuIna Jentayutiara said...

trima kasih cikgu...
nice info...

whitetulip said...

owh...iyeker...timer kaseh untuk info nih..gigi mesti dijaga..jan tak jaga..

Rashid said...

Salam kulna & whitetulip,
iya.. sama-sama kita jaga gigi ekk.. biar sentiasa putih suci bersih..

[yAN!e][pUTraJAya] said...

jangan jadi mcm yanie...
pagi minggu lepas
nyaris gosok GG berubat GG kan pencuci muka safi..

kekekkeke

Witty Angel said...

aha!! boleh menyebabkan infective endocarditis!!!!

Rashid said...

Salam Yanie,
Itulah bangun tidur tak basuh muka dulu.. entah-entah masa duk sapu ubat gigi tu.. mata masih lagi terpejam.. hehe. Tentu sedap rasa dan harum baunya.. bukan senang nak guna pencuci muka sebagai ubat gigi.. (saya tersenyum bila gambarkan yanie dalam situasi tersebut .. hehe.)

Rashid said...

Salam Witty,
“ boleh menyebabkan infective endocarditis!!!!”..
Wah! kata-kata doctor Witty Angel menjelaskan segala-galanya (walaupun saya masih tak faham dengan istilah ini. hehe. Maklumlah istilah doctor perubatan .. bukan senang nak faham)

p/s – Witty Angel, terima kasih…

Sufi Idany said...

Saya guna colgate je.... :D

Wawa_Nadwa said...

Owhh!!
yeke.. Br wawa tau.
Kena la rajin2 gos0k gigi pasni.
hiks!

Rashid said...

Sufi idany,
Saya pula hentam je. janji ubat gigi bukan ubat pencuci muka. hehe..

Mudah berkira sebenarnya..

Rashid said...

Wawa Nadwa,
saya tau.. wawa tak pernah miss gosok gigi.. sebab tu selalu senyum je masa bergambar. (Saja le tuu.. nak pamer keputihan gigi.. eeee)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search