Followers

14 November 2011

Budak tiada rasa sakit

Baca berita kosmo ..

 

BIARPUN masih kebingungan, pakar bedah di Hospital Umum Andi Makkasau, Parepare, Sulawesi Selatan, Indonesia tetap berusaha untuk mengeluarkan paku besi pelbagai saiz daripada betis seorang kanak-kanak perempuan.



Terdapat 26 batang paku termasuk sebatang jarum dan dua objek besi berwarna putih yang tertanam dalam kedua-dua betis Safira Ibrahim, 3.

Sambil membelah betis Safira dengan berhati-hati, Dr. Kamaruddin Sahid ligat berfikir bagaimana paku sepanjang di antara dua sentimeter (sm) hingga enam sm itu boleh ada di situ tanpa disedari.

“Ini memang tidak masuk akal mengikut ilmu perubatan,” ungkap Kamaruddin.

Kesemua objek logam itu berjaya dikeluarkan daripada betis Safira selepas dua jam dia berada di dewan bedah pada awal bulan ini. Sebanyak tujuh batang paku tertanam di betis kiri, manakala 19 batang lagi di betis kanannya.

“Paku itu begitu banyak. Mustahil ia dimasukkan satu persatu kerana pasti menyakitkan.
“Melihat jumlahnya tentu ada orang yang memasukkannya?” ujarnya lagi.

Safira bagaimanapun tidak berasa sakit biarpun imbasan sinaran X menunjukkan paku tersebut kelihatan bercerucuk dan mengerikan.

Menurut ibunya,  “Saya pernah keluarkan empat batang paku daripada betisnya ketika dia berusia dua tahun lima bulan tetapi tidak tahu macam mana ia boleh berada di situ. Safira pula tidak menunjukkan tanda kesakitan.”

Tak dapat aku gambarkan jika budak itu sebenarnya memang rasa sakit tapi tak mampu untuk luahkan .. ekspresikan wajah sakitnya ..

Tak dapat juga aku gambarkan bagaimana rasanya tidak punya rasa (jika benarlah budak ini tak rasa sakit). Bagi aku, tidak ada perasaan sakit sebenarnya ada baik ada taknya. Baik jika ia tak bawa kesan mudarat dan bahaya pada diri. Misalnya kena langgar atau terjatuh dari tempat tinggi .. tak rasa sakit. Ia sebenarnya baik jika gabungan 2 sekali, tak rasa sakit dan tak bagi kesan pada fizikal diri, patah ke .. cedera luka ke .. tapi ini mustahilkan.  

Secara peribadi, sebagai manusia biasa rasa sakit itu perlu. Ia penting. Tak dapat nak aku bayangkan bagaimana kalau terjadi kaki tertusuk besi atau kaca tapi dek kerana tak rasa sakit .. mungkin akan terbiar begitu saja. Kaki kena langgar .. tup tup hilang .. tapi dek kerana tak rasa sakit, empunya diri tak perasanpun .. adoii ..

p/s - Cuba bayangkan tak pernah rasa sakitpun bila putus cinta .. putus hari ini esok bercinta lagi .. putus hari esok, lusa jatuh cinta lagi.. putus lagi .. putus lagi .. cinta lagi .. cinta lagi .. hehe

6 comments:

Kakzakie said...

Kakak tak membayangkan putus cinta itu sakit tak sakit, tapi membayangkan tak sakit ditusuk jarum/paku itu. Tapi kalau di Indonesia kadang macam-macam benda misteri dilakukan. Takut kerja angkara syaitan/jin...

eMMe said...

paku masuk kaki, ni kan jahit kaki brape jahitan tu, auch!!! sakitnya..... tahan lasak budak Safira nih....

Rashid said...

kakzakie
hmm hmm .. tentu ada kaitan ngan sihir apa ke kan .. kasihan budak tu.

Rashid said...

eMMe
Tentu sakit kalau tengok keadaan fizikalnya .. bercerucuk tuu .. kita kena sembilupun rasa sengau sakit semacam je

Mardhia Yusof said...

kat indon kan byk benda 'pelik2'..
hmm..tapi kesian la kan.
budak tuh kecik lagi..
issssk..

amboii.kalo cmtu,rmai la hari2 tuka pasangan..ahaha..

Rashid said...

Mardhia
Itulah mar. Mungkin ada kaitan ngan jin ..

mar teringat kata-kata prof UKM.
"Berkawan biar seribu. Bercinta biar satu .. satu satu .. satu satu .."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search