Followers

13 January 2009

Kepada yang masih ada ibu ...




13 Januari 2009 - 4.30 pm - balik dari sekolah. Tiba-tiba terdetik hati nak tengok email (aku sebenarnya dah lama tak buka, tengok email...). Tak sangka ada e-mail dari zuhaida - c.zuer (kawan G3 semasa kursus Taktik di PLAW, Ipoh Perak tahun 2006).

Mungkinkah gerak hati. Tiba-tiba saja terasa nak buka e-mail. E-mailnya dihantar pada aku - 13 Januari 2009 tepat jam 12.00 tengah malam. ermm malam tadi rupanya… satu detik yang penuh bermakna.

Tersentuh aku apabila membaca e-mailnya. Berikut e-mailnya. (tiada tokok tambah..)

Kepada yang masih ada ibu …
Ketika ibu saya berkunjung, ibu mengajak saya… untuk shopping bersamanya kerana dia menginginkan sepasang baju kurung yg baru. Saya sebenarnya tidak suka pergi membeli belah bersama dengan orang lain, dan saya bukanlah orang yang sabar, tetapi walaupun demikian kami pergi juga ke pusat membeli belah tersebut.

Kami mengunjungi setiap butik yang menyediakan pakaian wanita, dan ibu saya mencuba sehelai demi sehelai pakaian dan mengembalikan semuanya. Seiring hari yang berlalu, saya mulai penat dan kelihatan jelas riak2 kecewa di wajah ibu. Akhirnya pada butik terakhir yang kami kunjungi, ibu saya mencuba satu baju kurung yang cantik.

Dan kerana ketidaksabaran saya, maka untuk kali ini saya ikut masuk dan berdiri bersama ibu saya dalam fitting room, saya melihat bagaimana ibu mencuba pakaian tersebut, dan dengan susah mencuba untuk mengenakannya. Ternyata tangan-tangannya sudah mulai dilumpuhkan oleh penyakit radang sendi dan sebab itu dia tidak dapat melakukannya,

Seketika ketidaksabaran saya digantikan oleh suatu rasa kasihan yang dalam kepadanya. Saya berbalik pergi dan cuba menyembunyikan air mata yang keluar tanpa saya sedari. Setelah saya mendapatkan ketenangan, saya kembali masuk ke fitting room untuk membantu ibu mengenakan pakaiannya. Pakaian ini begitu indah, dan ibu membelinya.

Shopping kami telah berakhir, tetapi kejadian tersebut terukir dan tidak dapat dilupakan dari ingatan. Sepanjang sisa hari itu, fikiran saya tetap saja kembali pada saat berada di dalam fitting room tersebut dan terbayang tangan ibu saya yang sedang berusaha mengenakan pakaiannya. Kedua tangan yang penuh dengan kasih, yang pernah menyuapi, memandikan saya, memakaikan baju, membelai dan memeluk saya, dan terlebih dari semuanya, berdoa untuk saya, sekarang tangan itu telah menyentuh hati saya dengan cara yang paling berbekas dalam hati saya.

Kemudian pada malam harinya saya pergi ke kamar ibu saya mengambil tangannya, lantas menciumnya ... dan yang membuatnya terkejut, saya memberitahunya bahwa bagi saya kedua tangan tersebut adalah tangan yang paling indah di dunia ini. Saya sangat bersyukur bahwa Tuhan telah membuat saya dapat melihat dengan sejelasnya, betapa bernilai dan berrharganya kasih sayang yang penuh pengorbanan dari seorang ibu.

Saya hanya dapat berdoa bahwa suatu hari kelak tangan saya dan hati saya akan memiliki keindahannya tersendiri. Dunia ini memiliki banyak keajaiban, segala ciptaan Tuhan yang begitu agung, tetapi tak satu pun yang dapat menandingi keindahan tangan Ibu...

With Love to All Mother 'JIKA KAMU MENCINTAI IBUMU, KIRIMLAH CERITA INI KEPADA ORANG LAIN, AGAR SELURUH ORANG DI DUNIA INI DAPAT MENCINTAI DAN MENYAYANGI IBUNYA'.

Nota: Berbahagialah yang masih memiliki Ibu. Dan lakukanlah yang terbaik untuknya....

p/s – Zuer, terima kasih kerana masih ingati saya. Maaf kerana lama tak ber e-mail.


31 comments:

azza_irah said...

ibu ..kasih abadi yang tak tertanding..syg berpanjang selama hayat...

Rashid said...

ermm.. mengenangkan jasa ibu.. begitu mudah air mata ini..

mommy otai said...

ermm...sedih videoclip tu...
nk ngis je...hehe..
tk sbr nk balik kg ...jumpe ma...
tq 4 sharing...

Redynne said...

Mak..
Akn sentiasa jadi 'hero' dlm hati sy..

ku tak sempurna said...

:( bila sentuh pasal ibu, mesti rasa sedih...

sbb jasanya tak mungkin dpt dibalas...

semoga aku dan kamu jadi anak yg sole dan solehah... aminnn

Rashid said...

mommy..
baliklah.. jangan lupa manja-manja ngan ma tuu..

Rashid said...

reen..
Paham apa yang reen maksudkan tuu.. 'hero' dalam ati..

Rashid said...

ku tak sempurna..
Memang bila sebut je nama ibu..kita akan rasa lain jer. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang terlalu sibuk ngan kerja sampaikan dah berminggu.. mungkin berbulan (bertahun?) tak sempat nak jumpa ibu.. (sebenarnya tak nak luangkan masa..)

Sedangkan ibu itu semakin hari semakin tua..

Faidul Rahhim said...

Ibu..Mama..Emak..Mummy.. Macam2 panggilan manja untuk ibu.. Jangan mami slurp dah..hehe ;)

Apapun, ibu adalah segalanya.. Tq rashid mengingatkan saya..

Barangkali, kita biasa dengar rebutlah LIMA PERKARA sebelum datang LIMA PERKARA. Eloknya, kita tambah satu lagi untuk diri kita sendiri. BERBAKTILAH UNTUK IBU PADA MASA HIDUPNYA SEBELUM KITA KEHILANGANNYA.

Pada yang masih ada ayah, kucuplah dan sayangilah seperti mana ibumu sebab dia mengerah tenaga dan membanting tulang mencari rezeki untuk membesarkanmu..

mountdweller said...

Salam sdr. Rashid,

Walau pun berharga, kita tidak menilainya sehinggalah kita kehilangannya!

Hasz said...

sedihla tgk videoclip tu...
thanks 4 sharing...
nak p peluk mama jap...

Rashid said...

Faidul Rahhim..
iya.. kasih ibu tiada gantinya. Sungguh.. saat dia ada inilah untuk kita bersama dan berada di sampingnya seboleh mungkin..

Ibu tak minta untuk dibalas jasanya. Ia hanya ingin bersama .. melihat anaknya.. Itu dah cukup berharga buat dirinya.

Percayalah.. ibu sentiasa merindui anaknya tapi anaknya sentiasa ada jer ada alasan tersendiri.. sibuk keje..tak dpt cuti..dsb.

Tapi bila dah kehilangan ibu..semua itu pasti akan sedarkan kita bahawa ibu adalah segala-galanya. Tiada setaranya..

Rashid said...

mountdweller
ermm.. kita pasti akan menilainya bila kita dah kehilangannya..

so.. kepada mereka yang masih ada ibu.. mengertilah..

Rashid said...

Hasz..
Peluk erat-erat.. lama sikit..

Tirana said...

Alhamdulillah..saya masih ada ibu dan saya sangat sayang ibu saya.. Walaupun sekarang ni dah tak tinggal bersama ibu..tapi tak pernah lupa pada ibu..

Cikgu Rashid..nanti masuk link ni ye dan tengok apa ada di situ... http://meniti-hari.blogspot.com/2009/01/andainya-aku-ini-sahabatmu.html

Papa-Itam said...

YA ALLAH moga aku jadi anak yang baik dan dapat berbakti kepada ibu ku
tersentuh hati...macam nak nangis aje bila baca kata-kata dari rashid
ku tak sempurna..

Memang bila sebut je nama ibu..kita akan rasa lain jer. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang terlalu sibuk ngan kerja sampaikan dah berminggu.. mungkin berbulan (bertahun?) tak sempat nak jumpa ibu.. (sebenarnya tak nak luangkan masa..)

Sedangkan ibu itu semakin hari semakin tua..

n a r d indie winkie said...

tetibe rindu teramat pada ibu yg jauh di mata. sob..sob..

rosmona said...

huhuhu...tersentuh ati mona..tetibe teringat mak..dh lama tak call mak tanye kabar..

sakurasa 2 said...

...Ibu kaulah ratu hatiku....
memang lagu itu istimewa buat ibu...

adaliciOus said...

i hv a mama.
her name is enson.
she is so caring.
i love her so much.
now till hereafter.
miss u mummy!!!

p/s: versi kanak2.. =)

Ryan Rayhana said...

~Detik yang penuh bermakna bila bersama dengan ibu tercinta....
Sayangila dan hargaila jasa Ibu, bagi yang masih punyai Ibu...

~Kaula Cinta Hatiku

Rashid said...

Tirana,
Walaupun tak bersama ibu.. moga ibu sentiasa dan tetap berada 'bersama' kita.

sis tirana.. saya pergi sana nanti..

Rashid said...

Papa-itam,
Syukurlah jika kita masih mengalirkan air mata mengenangkan ibu ketika dia masih ada. Sekurang-kurangnya kita masih dapat berjumpa dan mencium tangannya selepas itu.

Cuma jangan sampai kita hanya mampu menitiskan air mata mengenangkan ia ketika ia sudah tiada di sisi sedangkan semasa ia masih ada.. kita terlalu leka..

p/s - tertanya sendirian berapa kalikah kita menitiskan airmata kerana mengenangkan jasa pengorbanan ibu..

Rashid said...

n a r d indie winkie,

nard.. itu tanda nard anak yang baik. So, jangan biarkan diri sedih. Pergilah cepat call ibu tuu.. bagitau nard rindu padanya.

Rashid said...

Rosmona,

Jangan biarkan masa berlalu begitu saja..

Cepat!!! call ibu..

Rashid said...

Sakurasa,
ermm sayapun sangat sukakan lagu itu.. Satu lagi lagu oh ibu nyanyian exist.

Rashid said...

Adalicious,

"i hv a mama.
her name is enson.
she is so caring.
i love her so much.
now till hereafter.
miss u mummy!!!"

hiii sukanya.. best lagu ni.

Rashid said...

Ryan
"Kaulah cinta hatiku.."
Abang rasa kata-kata ini begitu indah sekali untuk kita tujukan pada ibu.. Memang 'kaulah cinta hatiku'.. hanya layak untuk kita berikan pada ibu..

ILA said...

Salam,
Jenguk mlompat kesini utk kali k-2 dari blog temanmu Cikgu Azza.
Tersentap hati bila mbaca karangan email dari rakanmu.
Sesungguhnya saya dlm ksukaran...BOnda mohon utk saya mdamaikan 'perang dingin' antara 2 org adik lelaki.mudah utk buat perancangan tapi cukup sukar utk mdapat hasilnya....:(

Rashid said...

Salam ila,
Terima kasih kerna sudi melompat masuk kat umah ni.

Kesukaran?.. moga perang dingin itu akan berakhir jua dengan tindak susul serta doa emak & ila..

Carilah masa dan ruang.. insyaAllah..

mak farhah said...

Kasih ibu tiada tandingan, hilang tiada galang gantian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Search